مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که اعضای شورای شهر از پروژه ساخت تونل توحید بازدید می‌کردند، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهری شهرداری تهران اعلام کرد

که این تونل براساس زمان‌بندی مشخص و در موعد مقرر گشایش می‌یابد.

مسعود نصر آزادانی، با اعلام این مطلب گفت: با توجه به حجم بالای کار در پروژه تونل توحید و سرعت بالایی که اجرای این پروژه دارد، براساس روزشمار نصب شده این طرح افتتاح می‌شود.

وی افزود: اگر مشکلاتی مانند معارضان پیش نمی‌آمد، این پروژه می‌توانست 6 ماه زودتر از زمان‌بندی مشخص افتتاح شود.

نصر آزادنی با اشاره به نصب 2 سیستم تهویه در تونل توحید گفت: در دنیا از هر کدام از این سیستم‌ها تنها یک نمونه استفاده می‌شود اما با توجه به آلودگی شهر تهران ما از هر دوی آن استفاده می‌کنیم، این در حالی است که در تونل 26 کیلومتری شهر مادرید اسپانیا تنها از یکی از این سیستم‌ها استفاده شده است.

وی درخصوص هزینه‌های پروژه تونل توحید عنوان کرد: در سال 86، 33 میلیارد و 200 میلیون تومان و در سال گذشته 93 میلیارد تومان برای تونل هزینه شده است و در سال‌جاری هم از 89 میلیاردی که مصوب شده تا‌کنون 20 میلیارد آن تامین شده است.

از سوی دیگر، روز گذشته در فاصله زمانی 182 روز تا افتتاح تونل توحید، نایب رئیس و رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران از این پروژه بازدید کردند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه این بازدید با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی در پروژه تونل توحید، گفت: باید فکری اساسی شود تا در همه شهر بتوانیم از سطح زیر زمین استفاده کنیم.

حسن بیادی با بیان این مطلب افزود: پروژه تونل توحید به لحاظ اینکه در سطح شهر انجام می‌شود یکی از بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین تونل‌های کشور است که با معارضان بسیاری هم مواجه بوده و همین امر سبب شده تا نیمی از زمان آن به خاطر رفع معارضان اتلاف شود.

وی با بیان اینکه طول مدت اجرای این پروژه 30 ماه است، خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران ساخت این تونل با تلاش‌های شبانه‌روزی توانستند تاخیری را که رفع معارضان سبب شده بود به شکل منطقی جبران کنند.

نایب رئیس شورای شهر تهران، سطح ساخت پروژه تونل توحید را در سطح استانداردهای بین‌المللی دانست. بیادی ادامه داد: با مستندساز‌ی‌هایی که از این پروژه انجام می‌شود، دانشگاه‌ها و جوانان ما می‌توانند از این تجربیات و پیچیدگی‌ها که زیر زمین اتفاق می‌افتد، استفاده کنند.

بیادی در ادامه گفت: با توجه به پیچیدگی‌هایی که در این پروژه وجود دارد و همچنین محدودیت‌ها و مسائل سیاسی که در وارد کردن تجهیزات وجود دارد احتمال می‌رود که تکمیل کردن این پروژه با تاخیر روبه‌رو شود. البته خود تونل در زمان مقرر راه‌اندازی می‌شود اما بحث تکمیل آن ممکن است با تاخیر روبه‌رو شود.

2 تونل دیگر برای پیوند بزرگراه‌ها

وی بار دیگر به لزوم استفاده بیشتر از سطح زیرزمین برای حل معضل ترافیک تهران اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر بزرگراه یادگار امام بعد از آزادی به‌صورت تونل در خواهد آمد، همچنین بزرگراه امام علی و ادامه شهید مطهری که به شهید صیاد شیرازی متصل می‌شود هم زیرزمین ساخته خواهد شد. 

وی اضافه کرد: همچنین می‌خواهیم برخی از پل‌های هوایی سطح شهر را جمع‌آوری کنیم و آنها را جهت حل معضل ترافیک تهران زیرسازی کنیم.بیادی در پایان از بازدید هفتگی دکتر قالیباف از این پروژه اشاره کرد و گفت: شهردار تهران هر هفته از این پروژه بازدید می‌کند و از نزدیک با روند اجرای آن آشنا می‌شود.

400 روز برای رفع معارض

در این بازدید، تعدادی از استادان دانشگاه‌های فنی به‌عنوان مشاوران کمیسیون عمران، حمزه شکیب و حسن بیادی را همراهی می‌کردند.پیش از آغاز این بازدید نشست مشترکی میان اعضای شورای شهر و مدیران و دست‌اندرکاران پروژه تونل توحید برگزار شد.

مهندس خدمت گذار، یکی از مدیران این پروژه در این نشست با بیان اینکه شهردار تهران قبل از سال جدید ماهی یک بار و در سال‌جاری هفته‌ای یک بار از این پروژه بازدید می‌کند، عنوان کرد: حضور بیش از 3 هزار کارگر و مهندس در این پروژه کار بسیار سختی است که با مدیریت مناسبی که انجام می‌شود در اجرای پروژه با هیچ مشکلی روبه‌رو نشده‌ایم.

در ادامه مهندس حسین خان، یکی دیگر از مدیران این پروژه به ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه پرداخت و گفت: این پروژه با طول کلی 3003 متر، 2136 متر تونل با ارتفاع 5/8 متر و عرض هر تونل 5/13 متر از روز 21 خرداد ماه سال 86 آغاز شد و کار آن به سرعت در حال اجراست.

حسین خان با بیان اینکه کار لاینینگ در بخش فوقانی تونل توحید به اتمام رسیده، افزود: حفاری گالری‌های کناری 96 درصد و گاری میانی- فوقانی 100 درصد انجام شده و 76 درصد از قطعات پیش ساخته نیز نصب شده است.

در بخش دیگری از این نشست حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این پروژه و شخص شهردار تهران، بر استفاده از فضای زیرسطحی شهر تهران تاکید کرد و از شهرداری تهران خواست تا روی این موضوع کار کند.

وی افزود: باید سعی شود تا همزمان با اجرای این پروژه مشکلات و گره‌هایی که نیاز است بعد از افتتاح تونل انجام شود، به‌صورت موازی انجام شود تا با افتتاح این پروژه شهروندان از همه جهت از آن لذت ببرند.

مهندس معدلی، پیمانکار پروژه تونل توحید نیز در این نشست معارضان را مشکل اصلی این پروژه دانست و گفت: کار اجرایی زیر زمین آسان‌تر از روی زمین است. وی افزود: در 700 روز گذشته حدود 400 روز وقت ما صرف رفع معارضان شد اما شهردار تهران دستور داد تا روز شمار این پروژه تغییر نکند.  [گزارش تصویری؛ حفاری پروژه تونل توحید]

کد خبر 80863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز