شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: شیوع آنفلوآنزای خوکی در مکزیک و آمریکا بالقوه می‌تواند باعث همه‌گیری جهانی شود، اما هنوز برای گفتن این ادعا خیلی زود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مارگرت چان، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت شنبه 25 آوریل (5 اردیبهشت) مقامات بهداشتی در همه کشورها را تشویق کرد که در مورد الگوهای معمول بیماری آنفلوآنزا و هر افزایشی در تعداد موارد آنفلوآنزای شدید یا ذات‌الریه هشیاری کامل خود را حفظ کنند.

چان در یک تله‌کنفرانس در ژنو گفت: "واضح است که یک گونه حیوانی ویروس H1N1 عامل این شیوع بیماری است و به این علت که انسان‌ها به آن مبتلا شده‌اند، بالقوه می‌تواند باعث همه‌گیری جهانی شود."

مردی با ماسک در مکزیکو سیتی - رویترز

 سازمان جهانی بهداشت که وابسته به سازمان ملل است، از چند سال قبل هشدار داده بود که ممکن است یک گونه جدید ویروسی به همه‌گیری جهانی آنفلوآنزا و مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بینجامد.

به گفته چان گونه ویروسی جدید H1N1 - که مخلوطی از ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی، انسانی و مرغی است-  تا به حال باعث 68 مورد مرگ و میر در میان 1004 نفری شده است که در مکزیک به آن مبتلا شده‌اند، و هشت نفر را نیز در آمریکا مبتلا کرده است. به گفته او این ویروس جدید هنوز به درستی شناخته‌ نشده است و وضعیت به سرعت در حال تغییر و تحول است.

او گفت که در حال حاضر هیچ شاهدی در مورد این که شیوع‌های مشابهی در جاهای دیگر دنیا رخ داده است، وجود ندارد.

 چان که قبلا مسئول بهداشت جزیره هنگ ‌کنگ بوده است، گفت: "عاقلانه است که مقامات بهداشتی در کشورها در مورد شیوع موارد بیماری شبیه آنفلوآنزا یا ذات‌الریه هشیار باشند، به خصوص اگر این موارد در خارج از فصل معمول اوج‌‌گیری شیوع آنفلوآنزا رخ دهد."

او  گفت که مقامات بهداشتی در سراسر جهان باید درباره وقوع موارد زیاد بیماری شدید یا مرگبار شبیه آنفلوآنزا در گروه‌های سنی به جز کودکان کمسن یا سالمندان – گروه‌های سنی که به طور معمول در معرض خطر آنفلوآنزای فصلی طبیعی هستند- هشیار باشند.

 بیشتر افرادی که در نتیجه شیوع آنفلوآنزای خوکی در مکزیک درگذشته‌اند، در سنین 25 تا 45 بوده‌اند.

زنان در خارج یک مرکز بهداشتی در مکزیکو سیتی- رویترز

 کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در مکزیک به مقامات بهداشتی محلی در پایش بیماری، تشخیص آزمایشگاهی و تدابیر درمانی کمک می‌کنند.

 سازمان جهانی بهداشت همچنین داروهای ضدویروسی لازم برای مقابله با شیوع بیماری در مکزیک را آماده کرده است، اما مقامات محلی می‌گویند مقدار کافی از داروی ضدویروسی تامیفلو، با نام ژنریک اسلتامیویر، ساخت شرکت سوئیسی روش- که تاثیربخشی آن بر ضد ویروس جدید ثابت شده است-  را در اختیار دارند.

 در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس این ویروس تا روز شنبه 25 آوریل (5 اردیبهشت) در مکزیک 68 نفر را کشته و باعث بیماری بیش از 1000 نفر شده است.

 بیماری از هم اکنون به ایالت‌های تکزاس و کالیفرنیا در آمریکا هم رسیده ‌و در روز شنبه تنها در مکزیکوسیتی،‌ پایتخت مکزیک، 24 مورد جدید احتمالی بیماری گزارش شده است.

مدارس در مکزیکو سیتی تعطیل‌ شده و همه مراسم عمومی - از جمله 500 کنسرت و گردهمایی- تا اطلاع ثانوی در این کلانشهر 20 میلیون نفری معلق شده‌اند.

سربازان و کارکنان بهداشتی در ایستگاه‌های مترو ماسک توزیع می‌کنند و بیمارستان‌ها یا هجوم مردمی مواجه شده‌اند که کمک می‌خواهند.

کد خبر 79875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز