همشهری‌آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بانک جهانی کاهش منابع آب شرب ایران تا 6 برابر نرم جهانی اعلام کرده و این هشداری برای کشور است که باید مدیریت صحیح در حوزه آب کشور اعمال شود

به گزارش مهر، محمدرضا عطارزاده در جمع خبرنگاران گفت: بانک جهانی کاهش منابع آب شرب ایران را 3/6 برابر نرم جهانی اعلام کرده است، در این راستا برای مقابله با خشکسالی احتمالی سال آتی همه مسئولان حوزه آب کشور باید پیوند خود را با مردم افزایش دهند و مدیریت مورد نیاز را اعمال کنند. [سایه سنگین خشکسالی بر سر 22 استان]

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در این راستا سرانه مصرف آب در تهران 300 لیتر در شبانه روز محاسبه شده است که این نیاز به برنامه‌ریزی برای تامین مردم این استان وجود دارد، این در حالی است که سرمایه گذاریهای صورت گرفته در بخش آب کشور به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز مصرف نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع تامین آب تنها چالش پیش روی وزارت نیرو نیست بلکه مهمترین تقاضای مردم از این وزارتخانه تامین آب با کیفیت است که البته وظیفه ما برآوردن این نیاز است، اما در کشور با تعرفه های فعلی آب و زیان ده بودن اکثر شرکتهای آب و فاضلاب کشور پاسخگویی به این نیاز امکان پذیر نیست.

به گفته عطارزاده، به زودی آب به عنوان یک نزاع بین‌المللی به سران کشورها کشیده خواهد شد چراکه مصرف آب در 4 دهه اخیر بیش از 3 برابر شده است، در حالیکه 40 درصد سطح زمین جزء مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب است.

همچنین در این مراسم، مجید نامجو مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: 25هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور در اختیار شرکتهای آب و فاضلاب قرار گرفته است که بر این اساس، انتظار می رود دولت و مجلس همزمان با بررسی افزایش قیمت گاز، سوخت و سایر بخشها، بخش آب را نیز در نظر گیرد. [چاره‌جویی برای مقابله با خشکسالی]

وی ادامه داد: مردم در تابستان گذشته همکاری مطلوبی را با وزارت نیرو در راستای تامین آب داشتند که انتظار می‌رود با توجه به خشکسالی احتمالی سال جاری، مردم بازهم در کمبود منابع آب با وزارت نیرو همکاری کنند تا مجبور به جیره بندی آب نشویم.

بر اساس این گزارش شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور امسال نیز همانند سال گذشته اقدام به برگزاری دومین جشنواره آب و رسانه کرده بود که در این جشنواره، از خبرگزاریهای کشور که اخبار وسیعی از موضوع خشکسالی بی سابقه 40 سال گذشته در کشور منتشر کرده بودند، نامی برده نشد. 

برهمین اساس، در حالی که مسئولان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اذعان دارند فراخوان به تمامی خبرگزاریهای کشور ارسال شده بود؛ اما نمایندگان 6 خبرگزاری کشور از عدم دریافت فراخوان این جشنواره گلایه کردند.

این درحالی است که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در همین مراسم، خواستار بسیج عمومی رسانه های کشور برای جلوگیری از جیره بندی آب در تابستان آتی شد.

کد خبر 75780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز