دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: پیمانکار اداره راه در روز هوای پاک، زمانی که مسئولان محیط‌زیست مشغول برگزاری مراسم ذی‌ربط بودند با ماشین‌های سنگین راهسازی با ورود به تالاب پریشان بخشی از این زیستبوم ارزشمند را تخریب کردند

مهندس حمید ظهرابی، معاون طبیعی محیط‌زیست استان فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان این مطلب افزود: با آنکه اداره راه، درخواستی را مبنی بر اجرای جاده در حریم تالاب به اداره محیط‌زیست ارائه کرده بود اما اداره محیط‌زیست صراحتا با این طرح مخالفت کرد و در پاسخ به درخواست مذکور تاکید کرد که اجرای هر طرحی در محدوده و حریم تالاب منوط به ارزیابی زیست‌محیطی است. با این حال پیمانکار اداره راه بی‌توجه به مخالفت محیط‌زیست، در روز هوای پاک که ما سرگرم برگزاری برنامه‌های مربوط به ا ین روز بودیم بخشی از تالاب را تخریب کرد.

وی درباره کم و کیف عملیات راهسازی‌ در این تالاب بین‌المللی تصریح کرد: حدود یک کیلومتر جاده‌سازی‌ شده است. براثر این عملیات، جاده‌ای که در سال 81 ساخته شده و به اسکله شیلات منتهی می‌شود با خاکریزی‌هایی که ضخامت آنها 10 سانتی‌متر برآورد می‌شود تعریض شده است. افزون براین، 100 متر از نی زارهای اطراف تالاب به‌طور کامل از بین رفته است.

معاون طبیعی اداره محیط‌زیست کازرون، در عین حال اجرای چنین عملیاتی را منشا خیر دانست و گفت: گرچه این عملیات باعث بخشی از تالاب شد اما برای نخستین بار یک تشکل محلی که اعضای آن را برخی اهالی روستای پریشان تشکیل می‌دهند با تخریب این تالاب مخالفت کرده و مقابل متخلفان ایستادند و طی نامه‌ای از مسئولان قضائی خواستند مانع این تخریب‌ها شوند.

به گفته وی، این اولین بار است که جمعی از اهالی یک روستا به‌دلیل ملاحظات زیست‌محیطی با خواسته بخش دیگری از روستاییان مخالفت کرده و اجرای هر طرحی را منوط به ارزیابی زیست‌محیطی اعلام می‌کنند.

همین همدلی و همکاری این تشکل و سایر تشکل‌های زیست‌محیطی با اداره محیط‌زیست سبب شد تا آقای ایزدی‌خواه، دادستان محترم کازون، از تخریب‌ها در محل بازدید کنند و ضمن دستور توقف عملیات، پیگیری موضوع را در دستور کار قضائی قرار دهند.

500 حلقه چاه غیر مجاز در حریم پریشان

ظهرابی اما مشکل پریشان را تنها محدود به تخریب‌های اخیر اداره راه ندانست و گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات این تالاب ناشی از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی است که رمق پریشان را گرفته است.

به گفته وی، علاوه بر 834 حلقه چاه مجازی که در اطراف پریشان فعال است، 500 حلقه چاه نیز به‌صورت غیرمجاز در منطقه حفر شده که حیات پریشان را به‌شدت تهدید می‌کند.

برهمین اساس، دادستان کازرون هنگام بازدید از پریشان طی دستوری، محیط‌زیست و سازمان آب را موظف به شناسایی چاه‌های غیرمجاز اطراف این تالاب بین‌المللی کرد تا پس از شناسایی این چاه‌ها پلمب شوند.

علاوه براین، مقرر شد با متخلفانی که مستقیما از تالاب یا از چشمه‌های بالادست آن با پمپ آب برداشت می‌کنند برخورد شود.از این پس این افراد تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در حالی که معاون طبیعی محیط‌زیست کازرون از عزم دادستان این شهرستان برای نجات پریشان خبر می‌دهد خبرگزاری مهر نیز از دستور دادستان کل کشورمبنی بر پیگیری علت تخریب تالاب پریشان خبر داد.

در این خبر آمده است: آیت‌الله دری نجف آبادی خواستار پیگیری علت تخریب دریاچه پریشان در سازمان حفاظت محیط‌زیست و شناسایی متخلفان شده است.

کد خبر 74488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز