گروه محیط‌زیست: اگرچه گرمای هوا باعث شده تا یخچال‌های قطب شمال و جنوب جهان تا چند دهه آینده به‌طور کامل نابود شده و ذوب شوند، اما یخچال‌های کوهستان آرژانتین در مقابل این رویه به شدت مقابله می‌کند

رویترز گزارش داد: در حالی‌که اکثر یخچال‌های جهان چه در کوهستان‌ها و چه در 2 قطب به‌دلیل افزایش دمای هوا، در حال ذوب شدن هستند، محققان معتقدند یخچال‌های کوهستان «پریتو مورنو» که به «سفید غول پیکر» معروف است، با افزایش 3 متری در حجم یخ‌هایش، در مقابل گرمای هوای کره زمین مقاومت کرده است؛ چرا‌که در این منطقه بارش برف بسیار زیاد است.

«مارتین استوئفر»، یکی از کارشناسان دانشگاه «آلاسکا» معتقد است: یخچال‌ها به شدت در مقابل افزایش گرمای هوا و تغییرات جوی تاثیرپذیرند، اما یخچال‌های کوهستان «پریتو مورنو» در آرژانتین از جمله یخچال‌های طبیعی هستند که به‌دلیل واقع شدن در منطقه‌ای با بارش برف فراوان، حجم کمتری را نسبت به دیگر یخچال‌های جهان از دست داده است.

وی افزود: تغیرات آب و هوایی در تمام جهان به‌صورت یکسان بر پدیده‌های زمینی جاندار و بی‌جان تاثیر نمی‌گذارد. بر‌اساس گزارش‌های موجود، این یخچال‌ یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی در آمریکای‌جنوبی بوده و از معدود یخچال‌هایی است که تا کنون توانسته در مقابل افزایش گرمای هوا مقاومت کند.

این یخچال طبیعی در 3‌هزار کیلومتری جنوب‌غرب «بوینس آیرس»- پایتخت آرژانتین- قرار دارد. این در حالی است که دانشمندان اعلام کرده‌اند که حدود 90‌درصد از یخچال‌های طبیعی در قطب جنوب و «پاتاگونیا» در جنوب آمریکای‌جنوبی به سرعت در حال آب شدن هستند، همین وضع برای یخچال‌های قطب شمال، کوه‌های آند، آلپ، هیمالیا و دیگر مناطق کوهستانی جهان نیز در حال روی دادن است؛

البته باید به این موضوع اشاره کرد که ذوب یخچال‌های طبیعی کوهستان‌ها و 2 قطب بی‌ارتباط با فعالیت‌های انسانی نیست. همچنین بنا بر گزارش‌ها و داده‌های موجود، میانگین سرعت ذوب شدن یخچال‌های جهان از سال 2000 میلادی به این طرف، دو برابر شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است،  ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های جهان برای سواحل و سکنه نزدیک به این مناطق، تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود؛ چرا‌که آب حاصل از ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های جهان وارد دریاها و اقیانوس‌ها شده و با بالا آمدن آب دریاها، حیات در سواحل به ویژه در بخش کشاورزی و منابع آبی‌ به خطر می‌افتد، این در حالی است که ذوب یخچال‌ها بر بارش برف و باران، ‌وضعیت جوی و وزش بادها نیز تاثیرگذار است.

به‌منظور جلوگیری از پیشرفت ذوب یخچال‌های طبیعی بیش از 190 کشور جهان به این توافق رسیده‌اند که نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کرده و مانع افزایش گرمای هوا و از میان رفتن سواحل و حیات در این مناطق شوند.

کد خبر 74663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز