همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری کوبا سوگند یاد کرد مردم کشورش به چند دهه نبرد با دشمن اصلی این کشور یعنی آمریکا ادامه دهند.

اشپیگل آنلاین از سانتیاگو دو کوبا گزارش داد، رائول کاسترو، برادر فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا روز پنجشنبه در جمع 3000 نفری از مردم این کشور گفت انقلاب این کشور هیچ گاه به اندازه حال حاضر قدرت نداشته است. کوبا باید هوشیار بماند.

وی گفت: «دشمن هیچگاه از خصومت‌ورزی، توطئه‌چینی و برتری‌جویی دست نمی‌کشد. اکنون زمان آن است که به آینده بنگریم، به 50 سال آینده که بی‌وقفه نبرد می‌کنیم.»

رائول گفت قصد ندارد با این اظهاراتش کسی را بترساند و افزود: «این حقیقت است.»
فیدل کاسترو اول ژانویه 1959 در سانتیاگو دو کوبا پیروزی بر دیکتاتور فولگنسیو باتیستا را اعلام کرد که از این کشور گریخت. این رهبر 82 ساله به خاطر وخامت سلامتش از تابستان 2006 دیگر در محافل عمومی حاضر نشده و در این مدت بردار 77 ساله او جانشین فیدل شده است. شب سال نو میلادی تلویزیون دولتی کوبا بیانیه‌ای کوتاه را از فیدل پخش کرد که به «ملت قهرمان» کوبا سال نو را تبریک گفت.

رسانه‌های دولتی کوبا مسوول بسیاری از مشکلات را در این کشور دشمنان کاپیتالیست شمالی می‌دانند که قصد دارند این نظام کمونیستی را از زمان شکل‌گیری در سال 1962 با تحریم تضعیف کنند.

اکنون بسیاری از کوبایی‌ها انتظار دارند در سیاست آمریکا در قبال این کشور حوزه کارائیب تغییر حاصل شود. باراک اوباما، رییس جمهور آینده آمریکا اعلام کرده است تحریم‌ها علیه این کشور را لغو و احتمالا گفت‌وگو با کوبا را از سر می‌گیرد.

در همین حال یکی از سخنگویان دولت آمریکا در سالروز انقلاب کوبا گفت: «آمریکا به حمایت از ملت کوبا در تلاش‌شان برای آزادی ادامه می‌دهد.»

هیچ یک از سران چپگرای آمریکای لاتین برای حضور در جشن کوبا به این کشور سفر نکردند. اما اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی و هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا به این مناسبت پیام تبریک فرستادند. مورالس نوشت: «کوبا، ملتش و رهبرش سمبل آزادی ملت‌ها در جهان شده‌اند.»

کد خبر 72084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز