دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: زندگی با سرطان باعث شده است هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا عادات و رژیم غذایی و نیز سبک حکمرانی و حتی دیدگاهش به زندگی را تغییر دهد.

Chavez

به گزارش رویترز چاوز  می‌گوید گویی دوباره متولد شده است.

او در یکی از حضورهای عمومی اخیرش گفت: "من به چاوز متفاوتی بدل نشده‌ام، من همان چاوز هستم. اما گویی به مرحله جدیدی از زندگی وارد شده‌ام، مرحله‌ای چندگانه‌تر و با گشایش ذهنی بیشتر."

گرچه او همچنان ایدئولوژی رادیکال دست چپی‌اش را حفظ کرده و در حین درمان و نقاهت چندهفته‌ایش در کوبای کمونیست به میزبانی دوست و استادش فیدل کاسترو بر آن تاکید کرده است، اما چاوز اکنون می‌گوید دولتش تلاش خواهد کرد با طبقه متوسط و بخش خصوصی، دو گروهی که او آنها را همیشه دشمن "انقلاب"ش نامیده است، پیوندهایی برقرار کند.

مخالفان درباره این "چاوز جدید" هشدار می‌دهند و اشاره می‌کنند که او پیش از این نیز دوره‌‌های مشابهی را گذرانده است.

چاوز پس از کودتای کوتاه مدت در سال 2002 بر ضد او نیز روحیه‌ای از آشتی‌جویی را نشان داد، اما این دوره با وجود اینکه او برای طلب بخشایش به خاطر خطاهایش صلیب بالا برد و در مقابل از مخالفان خواستار بخشش شد، چندان به طول نینجامید.

آنها می‌ترسند که این دوره جدید ژست‌های آشتی‌جویانه نیز چیزی جز یک تئاتر سیاسی نباشد و او دوباره به شیوه‌های قدیمی‌اش درباره مخالفان بازگردد.

چاوز قصد دارد در اواخر سال آینده برای یک دوره شش ساله دیگر ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کند، اما احزاب مخالف در شرایط فعلی امکانی برای پایان بخشیدن به دوره رهبری 12 ساله چاوز در حال نقاهت می‌بینند. آنها اعترافات او درباره دیدگاه جدیدش به زندگی را نوعی موضع‌گیری سیاسی می‌دانند.

چاوز در مراسم جشن پنجاه و هفتمین سالگرد تولدش در هفته قبل به جای لباس معمول نظامی‌ یا لباسی به رنگ سرخ انقلابی، یک پیراهن به رنگ زرد درخشان ناهماهنگ با شخصیتش به عنوان هدیه دریافت کرد.

او که هنگام سخنرانی از بالکن کاخ ریاست جمهوری خطاب به جمعیت انبوه؛ این لباس را به تن داشت و از حامیانش خواست  شعارهای همیشگی‌شان "یا مرگ یا سوسیالیسم در سرزمین پدری" را به شعار کمتر ایدئولوژیک "زنده خواهیم ماند و فاتح خواهیم شد" تغییر دهند.

او در توضیح لباس غیرمعمولش گفت: "پوشیدن این لباس مقصودی سیاسی ندارد. نه، این لباس روحانی‌تراست. اگر راستش را بخواهید دارم زندگی جدیدی را شروع می‌کنم."

کد خبر 142490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز