چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

با توجه به موضوع وارونگی دما درتهران که چندسالی است در بعد آلودگی هوا مطرح می‌شود و کارشناسان آن را معلول موقعیت جغرافیایی پایتخت می‌دانند.

 کارشناسان شهری و زیست‌محیطی با درنظر گرفتن تاثیرات سوء آن برسلامتی شهروندان راهکارهای عملی‌ای را پیشنهاد می‌دهند که تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه از سوی مسئولان نهادهای مختلف شهر برای ساعات تردد گروه‌های سنی را الزامی می‌سازد؛ به گونه‌ای که آنها براین باورند که تردد در شهر باید چندگانه شود و براین اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای تردد قشرهای آسیب‌پذیر از نظر سنی صورت بگیرد تا هم شهروندان در معرض کمتری از آسیب‌ها از نظر ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلب و عروق باشند و هم بارترافیکی شهر تا حدودی کاهش یابد، به‌گونه‌ای که مشاور شهردار تهران در امور ترافیک پیش‌بینی می‌کند.

مهرداد تقی‌زاده معتقد است برنامه‌ریزی برای ساعات تردد گروه‌های سنی علاوه بر تاثیرات مثبت بر سلامتی شهروندان، ترافیک را تا حدی روان‌تر می‌سازد؛ به‌گونه‌ای که افراد نیز به مرور برای سفرهای درون‌شهری خود برنامه‌ریزی کرده و از تردد بیهوده در شهر خودداری می‌کنند؛ موضوعی که دیگر مسئولان اجرایی در حوزه شهری در مورد آن اتفاق‌نظر دارند و مهم‌ترین پیامد آن را در مرحله اول کاهش آلاینده‌ها در سطح شهر می‌دانند.
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با علمی خواندن این موضوع، وضعیت آلودگی هوا در تهران را به این صورت تشریح می‌کند.

 او می‌گوید: در مورد آلاینده ازن بیشترین میزان را در ساعت 12الی یک ظهر داریم که در این ساعات این آلاینده با شدت بیشتری سلامتی افراد را تحت‌تاثیر سوء قرار می‌دهد و درخصوص سایر آلاینده‌ها نیز باید گفت که تمام این آلاینده‌ها در مجموع ناشی از 2 عامل هستند که عبارتند از: وضعیت تولید آلودگی و شرایط هواشناسی که مهم‌ترین مسئله در مورد آن این است که ضخامت لایه اختلاط چقدر است.

رشیدی می‌افزاید: ضخامت لایه اختلاط در اوایل صبح و غروب خورشید کمترین مقدار را به‌خودش اختصاص می‌دهد و این در حالی است که پیک ترافیک در تهران در این زمان‌ها اتفاق می‌افتد و توجه به این موضوع ایجاب می‌کند که تردد در شهر را در این اوقات برنامه‌ریزی کنیم، چرا که از یک‌طرف شهروندان در معرض بیشتری از آلودگی هوا هستند و از سوی دیگر ترافیک موجود، افزایش آلاینده‌ها را دامن می‌زند و این در حالی است که کمترین میزان آلودگی در ظهر اتفاق می‌افتد و در وسط ظهر بهترین شرایط را برای پخش و پراکندگی آلاینده‌ها داریم.

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است باید سفرهای درون‌شهری را در ساعت پخش کرد چرا که اگر بیشترین بار ترافیکی در یک ساعت خاص باشد کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار می‌گیرد و علاوه براین درصورت چندگانه شدن تردد و پخش شدن بار ترافیک می‌توان از قابلیت اتمسفر برای جابه‌جایی آلاینده‌ها استفاده کرد و این موضوع در کوتاه‌مدت بسیاری از گره‌ها و مشکلات موجود در این زمینه را باز می‌کند، بنابراین دیگر بیشترین بارترافیک در پیک آلودگی اتفاق نمی‌افتد.

رشیدی با اشاره به تجمع آلودگی‌ها در ساعات خاص می‌گوید: بیشترین میزان آلودگی در پیک شب است، چراکه صبح هرچه به سمت ظهر می‌رویم وضعیت هوا از نظر میزان آلاینده‌ها بهتر شده و این در حالی است که آلاینده‌ها در شب تجمع پیدا می‌کنند و در این ساعات تردد کودکان، افراد مسن و کسانی که دچار بیماری‌های ریوی و قلب و عروق هستند خطرناک بوده و چندگانه شدن تردد این مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند.

در حقیقت رفت‌وآمد کودکان کم‌سن و سال به مدرسه براساس وضعیت آلودگی هوا تنظیم شده و در ساعاتی که شرایط هوا از نظر میزان آلاینده‌ها مناسب است اتفاق می‌افتد؛ موضوعی که کارشناسان بهداشت نیز برآن بسیار تاکید داشته و معتقدند جلوی بسیاری از مرگ‌ومیرها براثر بیماری‌های قلبی را می‌گیرد؛ چرا که در حال حاضر 50درصد مرگ‌ومیرها در تهران به این علت بوده و آنها از چندگانه‌شدن تردد در شهر استقبال می‌کنند.

دکتر محمدحسین محمدحسنی متخصص قلب و عروق که تحقیقاتی را درخصوص ارتباط آلودگی هوا و بروز بیماری‌های قلبی انجام داده معتقد است: بیشترین گاز آلوده‌کننده هوای تهران، گاز منو‌اکسیدکربن است که برای تهران بسیار ضرر دارد چرا که به جای اکسیژن به هموگلوبین خون می‌چسبد و قدرت چسبانندگی آن نسبت به اکسیژن 200 برابر بیشتر است و این گاز پس از وارد شدن به خون، خون‌رسانی به مغز و قلب را با اختلال مواجه می‌کند؛ به‌گونه‌ای که این روند در خون‌رسانی کاهش می‌یابد.

او می‌گوید: تردد در سطح شهر در ساعات پیک آلودگی هوا میزان بروز بیماری‌های قلبی را تا 13 برابر افزایش داده و در افرادی که دچار این بیماری هستند به سکته‌های ناگهانی می‌انجامد و این در حالی است که در مورد بیماران ریوی خطرناک‌تر از بیماران قلبی بوده و بیماری‌شان را تشدید می‌کند.

این متخصص قلب و عروق پیشنهاد می‌کند با توجه به افزایش بیماری‌های قلب و عروق و ریوی در تهران تردد در شهر، چندگانه شود  و مسئولان در این زمینه برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه کنند؛ چرا که کودکان در مقاطع ابتدایی در ساعات اولیه روز در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار دارند و این موضوع بر کیفیت رشد آنها تاثیر می‌گذارد.

کد خبر 67771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز