همشهری آنلاین: کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران به طور مشترک با کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا شاخص کیفیت هوای تهران به لحاظ آلاینده ذرات معلق هم‌اکنون در شرایط «هشدار» قرار دارد از سوی دیگر سازمان هواشناسی کشور تا روز چهارشنبه نیز پایداری جوی برای پایتخت پیش‌بینی کرده که بدین ترتیب انتظار می‌رود میزان آلاینده‌ها همچنان افزایش یابد.

بر اساس اطلاعات واصله، هم‌اکنون شاخص کیفیت هوا در مناطق اقدسیه، شهرری، پونک، پارک رز، امام خمینی (ره)، قلهک و آزادی در شرایط ناسالم قرار دارد که به تمامی بیماران قلبی و تنفسی، خردسالان و افراد مسن توصیه می‌شود از تردد در هوای آزاد جدا خودداری کنند.

 جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران بدون حضور نماینده راهور ناجا به عنوان عضو موظف بعدازظهر امروز تشکیل شد. در این جلسه مسئولان به بررسی شرح وظایف خود در شرایط «هشدار» پرداختند و بر این اساس مقرر شد دبیرخانه کمیته نسبت به اعلام شرح وظایف هر یک از دستگاه‌های ذیربط اقدام کند.

مهندس درون‌پرور، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران در این جلسه که به عنوان نایب رئیس به جای دکتر تمدن استاندار تهران حضور یافت، گفت: مصوبه جلسه قبل در خصوص الزام دستگاه‌های دولتی برای دریافت معاینه فنی روز یکشنبه (اول دی) به تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی ابلاغ شد. از سوی دیگر مقرر شد نامه‌ای نیز به معاون رییس‌جمهوری روز سه‌شنبه ارسال شود بر این اساس دستگاه‌های دولتی موظف شدند ظرف یک ماه نسبت به انجام معاینه فنی تمامی خودروهای خود اقدام کنند.

مهندس میرسلیم، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران نیز در این جلسه گفت: نباید اجازه دهیم طرح بسیار سنجیده سهمیه‌بندی بنزین لغو شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوا به دلیل کار در جای خودروهاست، افزود: لغو سهمیه‌بندی بنزین در شرایط کنونی خیانت به مردم است.

نماینده ستاد حوادث غیرمترقبه کشور نیز در این جلسه گفت: باید مالیات‌هایی از خودروهای تک سرنشین و خودروهای غیرشخصی در شهرهای آلوده گرفته شده و رقم این مالیات‌ها صرف بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شود.

مهندس حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست در این جلسه گفت: نباید دو مرتبه چرخ را اختراع کنیم بلکه باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از افزایش آلودگی هوا و رسیدن به شرایط اضطرار دیده شود.

مهندس نوروزی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز با اشاره به اینکه بر اساس پیشنهاد محیط زیست و شهرداری تهران، خودروهای دولتی در سفر دوم ریاست جمهوری دراستان تهران ملزم به دریافت برگ معاینه فنی می‌شوند، گفت: متاسفانه در 9 ماهه نخست سال جاری تنها 3 هزار و 962 خودروی دولتی برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه کردند که 50 درصد آن‌ها در زمان مراجعه اول مردود شده اما همگی بعد از رفع عیب، معاینه گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران موافق ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: متاسفانه کاتالیست خودروها مورد کنترل در مراکز معاینه فنی قرار نمی‌گیرد که این امر به دلیل نبود مصوبه است. از سوی دیگر هیچ یک از نمایندگی‌های خودروسازان نیز این قطعه را ندارند.

نوروزی در عین حال از عدم تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی که ساماندهی حمل بار و مسافر را در شهرها به شهرداری‌ها واگذار کرده، انتقاد کرد و گفت: از سوی دیگر دولت بر اساس ماده 62 قانون برنامه چهارم مکلف شده تا پایان این برنامه میزان آلودگی هوای تهران و 7 کلانشهر دیگر را به حد استانداردهای جهانی برساند که متاسفانه این امر عملی نشده است.

علی‌نژاد، نماینده دبیرخانه شورای عالی ترافیک کشور نیز با اشاره به اینکه اجرای طرح زوج و فرد و یا ممنوعیت تردد خودروهای تک سرنشین در شرایط غیر از آلودگی هوا از اختیارات وزیر کشور است، گفت: دستورالعمل اجرایی ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل و سوخت کشور توسط شورای عالی ترافیک اوایل مهرماه تهیه و به ستاد سوخت ارسال شده است که منتظریم جلسه‌ای برای تصویب آن گذاشته شود.

ملک‌افضلی، نماینده وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: ساعت 12:30 امروز با توجه به اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر پایداری هوا تا روز چهارشنبه، وزارت بهداشت شرایط هشدار را برای استانداری و محیط زیست اعلام کرده بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا روز چهارشنبه شاهد افزایش پتانسیل آلودگی هوا در تهران باشیم.

دکتر رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این جلسه گفت: متاسفانه میزان آلاینده SO2 در تهران رو به افزایش است که این امر نشان می‌دهد دستگاه‌ها و نیروگاه‌ها به سمت سوخت دیزل رفتند.

درون‌پرور، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران نیز در پایان این جلسه در جمع‌بندی گفت: دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی مکلفند بعد از ساعات کاری نسبت به خاموش کردن دستگاه‌های حرارتی خود برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران اقدام کنند. از سوی دیگر پلیس راهور ناجا نیز باید آمادگی اجرای محدودیت‌های ترافیکی جدید را در تهران داشته باشد.

کد خبر 71298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز