چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

25 سال قبل اولین گوشی تلفن‌همراه را شرکت موتورولا تولید کرد.

 این وسیله را که امروزه به ابزار دست بسیاری در سراسر جهان تبدیل شده، مارتین کوپر مدیر بخش سیستم‌های شرکت موتورولا به دنیا معرفی کرد. آن‌طور که می‌گویند: اولین تماس تلفنی با این گوشی در نمایشی تبلیغاتی از محلی در شیکاگو برقرار شد. در اولین تماس، با نوه الکساندرگراهام بل از طریق گوشی تلفن‌همراه صحبت شد.

گوشی اولیه موتورولا 10 اینچ طول داشت. وزن این گوشی 800 گرم بود. این گوشی مجهز به یک صفحه نمایش از نوع نوری و به رنگ قرمز بود که تنها قادر به نمایش شماره‌های گرفته شده بود و از امکانات ارسال و دریافت پیام کوتاه نیز در آن خبری نبود. قیمت این گوشی در آن‌زمان 995هزار دلار بود که علاوه بر آن مالک می‌بایست ماهانه 50 دلار را برای استفاده از سرویس تلفن‌همراه پرداخت می‌کرد. هزینه تماس نیز 40سنت برای هر دقیقه در ساعات پیک و 24سنت در دیگر اوقات بود.باوجود قیمت بالا، در سال اول 12هزار مشترک از شبکه تلفن‌همراه استفاده می‌کردند.

گوشی جدید موتورولا

بد نیست بدانید حال بعد از 25سال چهره گوشی‌های موتورولا به‌طورکل تغییر کرده است. آخرین اخبار دریافتی نشان می‌دهد که شرکت موتورولا، گوشی جدیدی بر مبنای سیستم عامل آندروید شرکت گوگل که هم‌اکنون جزئیات جدیدی در مورد مشخصات این محصول اعلام شده اسولید خواهد کرد. نمایشگر لمسی بزرگ، صفحه کلید کامل و قیمت مناسب ازجمله ویژگی‌های این گوشی است. با استفاده از این گوشی دسترسی به بسیاری از سرویس‌های تحت وب و به‌خصوص امکانات شبکه‌های اجتماعی مجازی تسهیل خواهد شد.

امکانات لمسی این گوشی مشابه گوشی آیفون است و ظاهر گوشی نیز از نظر طراحی مشابه گوشی    شرکت موتورولا خواهد بود. در همین حال در حالی‌که گوشی    ساخت HTC که اولین گوشی مجهز به آندروید محسوب می‌شود به قیمت 180 دلار روانه بازار می‌شود، گوشی لمسی جدید موتورولا 30دلار ارزان‌تر بوده و تنها 150 دلار قیمت خواهد داشت تا بتواند با آن رقابت کند. انتظار می‌رود این گوشی در 3ماهه دوم سال 2009 در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

کاهش سهم در بازار جهانی

البته امروزه موتورولا به جز بازار آمریکای شمالی در سایر بازارهای جهان به حاشیه رانده شده و شرکت‌هایی نظیر نوکیا و سونی اریکسون در بازار گوشی تلفن همراه حرف اول را می‌زنند. هر چند طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، سهم نوکیا از بازار جهانی تلفن همراه در 3 ماه سوم سال 2008 کاهش یافته است. کاسته شدن از میزان فروش گوشی‌های ساخت این شرکت در خاورمیانه و آفریقا از جمله عوامل اصلی این امر به حساب می‌آید.

نوکیا با صدور اطلاعیه‌ای در این مورد اعلام کرده که سهم این شرکت از بازار گوشی در 3 ماهه سوم سال 2008 معادل 38 درصد بوده، حال آنکه این رقم در 3 ماهه‌دوم سال 2008 حدود 40درصد بوده است. بنا بر اعلام نوکیا سهم نوکیا از بازار گوشی در 3ماهه سوم سال 2007 معادل 39 درصد بوده است. در این بیانیه تصریح شده که کاهش سهم نوکیا در بازار خاورمیانه و آفریقا عامل اصلی افت برترین سازنده تلفن همراه در جهان محسوب می‌شود.

البته این کاهش فروش در آمریکا و اروپا نیز وجود دارد، اما میزان آن در خاورمیانه و آفریقا بیشتر بوده است. میزان فروش این شرکت در 3 ماهه سوم سال 2008 با 7 درصد کاهش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به 6/11 میلیارد دلار رسیده است. اما در کنار این رقابت فشرده در بازار جهانی از 2 سال قبل وزارت صنایع تلاش‌های نافرجامی را برای تولید گوشی ایرانی آغاز کرد. اکنون با شکست این برنامه کارشناسان می‌گویند که شرکت‌های داخلی تولیدکننده گوشی تلفن همراه باید برای وارد کردن دانش ساخت گوشی به کشور، کپی گوشی‌‏های خارجی را تولید کنند.

کد خبر 66982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز