شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

چند هفته‌ای است که بازار گوشی‌های تلفن همراه مملو از شایعاتی در مورد امکان ویروسی شدن سیم‌کارت وگوشی از طریق تماس‌های صوتی با تلفن همراه است

این شایعات برخی مراجعان را بر آن داشته تا گوشی‌های خود را برای نصب آنتی‌ویروس و غیره به دست تعدادی از فروشندگان - که مدعی‌اند نرم‌افزار جلوگیری از این مشکل را نصب می‌کنند- بدهند.

این کار برای آنها بین 3 تا 5 هزار تومان خرج دارد. البته این طور که از خبر‌های تکمیلی و موثق‌تر بر‌می‌آید، ماجرا با ارسال پیامی با این مضمون آغاز شد: «در صورتی که با تلفن همراه شما تماسی برقرار شد و در آن شخص یا اشخاصی ادعا نمودند که از مهندسان شرکت مخابرات هستند و قصد چک کردن خط شما را دارند و از شما تقاضا کردند که هر عددی را شماره‌گیری کنید، بدون هیچ‌گونه شماره‌گیری فورا تماس را قطع کنید؛

زیرا شرکتی جعلی از این طریق به سیم‌کارت شما دسترسی خواهد یافت و از طریق خط شما و با هزینه‌ شما تماس‌های تلفنی برقرار خواهد کرد.»

در ادامه از تمام مشترکان خواسته شده بود توجه داشته باشند در صورتی که با شما تماسی برقرار شد و در نمایشگر گوشی شما این پیغام ظاهر شد (XALAN) از پاسخ دادن به آن خودداری کنید و تماس را به سرعت قطع کنید.

در صورت جواب دادن به تماس گوشی شما ویروسی خواهد شد؛ این ویروس اطلاعات (IMEI) و (IMSI) را از روی گوشی و سیم‌کارت شما پاک خواهد کرد که این امر باعث قطع ارتباط شما با شبکه‌ تلفن می‌شود و شما مجبور خواهید شد گوشی دیگری خریداری کنید.

این در حالی است که در روز‌های اخیر، کارشناسان شرکت مخابرات اعلام کردند امکان ویروسی شدن گوشی‌ها از طریق تماس‌های صوتی توجیه فنی ندارد.

البته مواردی بوده‌است که افراد با ارسال پیامک به مشترکان ویروس را به گوشی آ‌نها منتقل کرده‌اند؛ بنابراین مشترکان باید توجه داشته باشند که از باز کردن پیامک‌های ناشناخته با این فرض که شاید حامل ویروس باشند، خودداری کنند.

البته ممکن است فایل‌هایی که قابلیت انتقال ویروس داشته باشند نیز از طریق بلوتوث ارسال شوند  اما از طریق تماس صوتی این اتفاق نمی‌افتد.

کد خبر 65500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز