با نصب آخرین کاشی گنبد سلطانیه، مرمت این گنبد به پایان رسید. اکنون با گذشت 6روز از پایان کار، درخشش کاشی‌ها نمایان شده و رنگ فیروزه‌ای گنبد نیز به خوبی دیده می‌شود

در این گنبد 100هزار کاشی فیروزه‌ای نصب شده است. محمد رضا قربان زاده، مدیر اجرایی گنبد سلطانیه در این باره به میراث‌خبر گفت: مرمت گنبد سلطانیه و نصب کاشی‌های آن پس از 4سال کار طاقت‌فرسا و ویژه، آخرین روز مهرماه سال‌جاری به پایان رسید.

وی همچنین اظهارداشت: پس از نصب آخرین کاشی در ظهر روز 30 مهرماه، مراسم قدردانی از استادکاران و کارگرانی که همکاری بسیار زیادی با پایگاه پژوهشی گنبد سلطانیه داشتند،  برگزار شد.

قربان‌زاده در توضیح عملیات مرمتی گنبد عنوان‌کرد: کاشی‌ها در محل گنبد سلطانیه پخت و تولید و سپس روی گنبد نصب می‌شد.

در ماه‌های آخر با وجود اینکه بخشی از کار در ماه مبارک رمضان انجام می‌گرفت، اما فعالیت کارگران و استادکاران ادامه داشت و به این ترتیب موفق شدیم که طبق قول داده شده در مهرماه سال 87، مرمت گنبد را به پایان برسانیم.

به گفته وی، پاکسازی گنبد از گچ و مصالح باقیمانده پس از نصب آخرین آجر آغاز شده است و اکنون با گذشت 6 روز از پایان کار، درخشش کاشی‌ها نمایان شده و رنگ فیروزه‌ای گنبد نیز به خوبی دیده می‌شود.

قربان‌زاده همچنین افزود: هم‌اکنون به‌دنبال مصالحی هستیم تا کاشی‌های نصب شده را مقاوم‌سازی‌ کنیم.

از آنجایی که گنبد سلطانیه در دشت واقع شده و سرمای طاقت فرسایی نیز منطقه را دربرمی‌گیرد، لازم است که کاشی‌ها در مقابل باد و سرمای زمستان مقاوم‌سازی‌ شوند.

وی خاطرنشان کرد: با خبر شدیم که کارشناسان ایرانی و ایتالیایی موادی تهیه کرده‌اند که به وسیله آن آجر، کاشی و حتی خشت مقاوم‌سازی‌ می‌شود و ما امیدواریم بتوانیم از این مصالح استفاده کنیم.

عملیات مرمتی گنبد سلطانیه از سال 83 با مطالعه روی گنبد آغاز شده بود و برای مرمت این بنا 100 هزار قطعه کاشی فیروزه‌ای به کار رفته است.

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و سومین گنبد عظیم جهان است و به‌عنوان هفتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کد خبر 66785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز