شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

اشرف راضی: والدین می‌توانند نقش مهمی را در زندگی فرزندانشان به‌ویژه در پیشبرد و افزایش مهارت‌ها، سطح آموزش و موفقیت شغلی او در آینده ایفا کنند.

اما چگونه و چه اقدامات و فعالیت‌هایی را والدین باید انجام دهند تا بتوانند چنین تأثیری داشته باشند، مقاله زیر به این سؤال پاسخ داده است.

والدین برای افزایش موفقیت فرزندان‌شان اقدامات زیر را باید انجام دهند:

از فعالیت‌هایی که در مدرسه انجام داده و چیزهایی که یاد گرفته است سؤال کنید:

اگر جواب دقیقی نداد، سؤال جزئی‌تری بپرسید مثلاً امروز در کلاس ریاضی چه کاری انجام دادید و چه چیز جدیدی یاد گرفتید؟ معمولاً بچه‌ها اگر علاقه شما را به شنیدن صحبت‌هایشان ببینند به شما جواب کامل و مثبتی خواهند داد.حتی اگر او چیز بامزه‌ای راجع به مدرسه گفت به او روی خوش نشان دهید و او را تشویق کنید تا بیشتر راجع به مدرسه صحبت کند.

همواره او را ستایش کنید و به او اجازه دهید:

وقتی فرزندتان سخت‌کوشی می‌کند و نمره خوبی یا موفقیتی را به دست می‌آورد خوشحالی خود را به او نشان دهید و بگویید که به او افتخار می‌کنید. به او درمواقع مقتضی پاداش دهید و همواره مشوق او باشید.اگر فرزند شما با وجود تلاشی که انجام داده موفقیت خوبی کسب نکرد به او برچسب نامناسب نزنید؛ بچه‌هایی که برچسب کودن و کم‌هوش می‌خورند معمولاً به همین شیوه هم عمل خواهند کرد.

از انجام تکالیفش اطمینان حاصل کنید:

از او بخواهید وقتی تکالیفش تمام شد آن را به شما نشان دهد.همواره انجام تکالیف را به او گوشزد کنید این قضیه به او کمک می‌کند تا اهمیت انجام تکالیف را درک کند.

در خانه محل آرام و مناسبی را برای مطالعه فرزندانتان اختصاص دهید:

موقع درس خواندن او تلویزیون و سایر لوازم صوتی را خاموش نگه دارید. از رفت‌وآمدهای غیرضروری که به مطالعه و پیشرفت فرزندتان ضربه می‌زند خودداری کنید.

محدودیت‌هایی را برای تماشای تلویزیون او اعمال کنید:

مطالعات نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند نمرات کمتری دریافت می‌کنند. به جای تماشای تلویزیون او را تشویق کنید اول تکالیفش را انجام دهد یا حتی جدولی را با سایر اعضای خانواده حل کند. اجازه ندهید که بیشتر از یک تا 2 ساعت در روز تلویزیون تماشا کند، علاوه براین، بر تماشای برنامه‌های تلویزیونی او نظارت کنید.

فرزندتان را تشویق به مطالعه کنید:

همواره کتاب، مجله و روزنامه‌های مختلف در منزل داشته باشید، لازم نیست پول زیادی را در این زمینه صرف کنید بلکه می‌توانید از کتابخانه محل قرض بگیرید. از فرزندتان بپرسید به چه مطالبی علاقه دارد و کتاب‌ها و مجلات مورد علاقه او را تهیه‌ کنید. یکی از بهترین راهها برای تشویق فرزندتان به مطالعه این است که او مطالعه کردن شما را ببیند.

در خانه انضباط و قوانین ساده اعمال کنید:

قوانین ساده و قابل فهمی را تنظیم کنید. به او بگویید در صورتی که از این قوانین تخطی کند با تنبیه روبه‌رو خواهد شد. وقتی فرزندتان در امور خانه به شما کمک می‌کند  یا تلاش دارد به سایر اعضای خانواده کمک کند او را ستایش کنید. برقراری انضباط صحیح در خانه به بچه کنترل بر رفتار خود و احترام به حقوق دیگران را یاد می‌دهد.

در برابر مشکلات انضباطی او واکنش نشان دهید:

اگر فرزندتان به طور خشونت‌آمیزی رفتار کرد یا خارج از کنترل شد او را در حد معقول و با تنبیه‌های مناسب مانند اخم کردن،کم کردن پول توجیبی و ...تنبیه کنید. در صورتی که این راهکارها سودمند واقع نشد از مشاوران و افراد با تجربه کمک بگیرید.

ارزش‌های مناسب را به فرزندتان تعلیم دهید:

هر خانواده‌ای ارزش‌های شخصی، مذهبی و فرهنگی خود را دارد اما با این حساب ارزش‌های دیگری هم وجود دارد که متعلق به همگان است مانند درستکار بودن، احترام به دیگران، مهربان بودن و ... این ارزش‌ها را در فرزندتان درونی کنید.

از تعطیلات سال به خوبی برای افزایش یادگیری فرزندتان استفاده کنید:

یادگیری در فرزندتان نباید با پایان سال تحصیلی به اتمام برسد. بعضی از فعالیت‌های کم‌هزینه وجود دارد که همراه با فرزندتان می‌توانید انجام دهید. برای مثال بازدید و آشنایی با مکان‌های فرهنگی و آموزشی به فرزندتان در یادگیری و علاقه‌مندی به آموزش و تحصیل می‌تواند سودمند واقع شود. رفتن به این مکان‌ها توصیه می‌شود:
موزه‌ها
کتابخانه‌ها
جشنواره‌های فرهنگی و هنری
نمایشگاه‌ها و ...

با معلم فرزندتان همواره تماس داشته باشید:

با او راجع به عادت‌های درس‌ خواندن فرزندتان، علایق ویژه او و مشکلاتی که می‌تواند بر یادگیری او تأثیر داشته باشد صحبت کنید. حتی شما می‌توانید راجع به اتفاقات ناگواری (مثل مرگ عزیزان و ...) که بر درس خواندن و مطالعه او تأثیر داشته است با معلم‌شان صحبت کنید. این امر باعث می‌شود تا معلم‌اش او را بهتر درک کند.

همواره از معلم فرزندتان راجع به عملکرد او سؤال کنید:

برای مثال بپرسید که فرزند من در کلاس چگونه رفتار می‌کند؟ آیا دچار مشکل رفتاری است؟ نحوه پیشرفت او در درس‌هایش چگونه است؟ و ...

کد خبر 63846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز