همشهری آنلاین: دیمیتری مدودف اعلام کرد: روسیه نسبت به استقرار قطعات سپر دفاعی آمریکا در شرق اروپا واکنش نظامی نشان خواهد داد.

دیمیتری مدودف روز سه شنبه 26 اوت در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: این موشک‌ها در نزدیکی مرز‌های ما استقرار خواهند یافت و از همین رو برای ما تهدید محسوب می‌شوند. استقرار سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا بر تنش‌ها می‌افزاید و ما باید از طرق نظامی به آن پاسخ بدهیم.

رئیس جمهور روسیه افزود: پیشنهاد عضویت گرجستان و اوکراین، دو جمهوری سابق اتحاد شوروی،  در ناتو تنها اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد. او افزود: به منظور عضویت اوکراین در ناتو در این کشور باید رفراندوم برگزار شده و نظر مردم پرسیده شود. نظر سنجی‌های انجام گرفته نشانگر آن است که اغلب مردم اوکراین مخالف عضویت در ناتو هستند.

دولت مسکو همواره مخالفت خود را با استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا ابراز داشته و اعلام کرده است که این سپر دفاع موشکی امنیت روسیه را تهدید می‌کند.

قرارداد استقرار 10 سیستم دفاع موشکی در لهستان در نیمه اوت سال جاری میان وزرای امورخارجه آمریکا و لهستان در ورشو به امضا رسید. قرار داد مشابهی نیز مبنی بر استقرار سیستم راداری این سپر دفاع موشکی در جمهوری چک میان روسای دستگاه دیپلماسی آمریکا و جمهوری چک در روز 8 ژوئیه سال جاری امضا شد. [آمریکا و لهستان قرار داد سپر دفاع موشکی را امضا کردند]

اظهارات مدودف درباره استقرارسپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا در همان روزی مطرح شد که روسیه استقلال دو جمهوری جدایی طلب گرجستان را به رسمیت شناخت.
[روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت]

 اما سران غربی این اقدام روسیه را محکوم کردند. جرج بوش رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 26 اوت در واکنش به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهور‌های آبخازیا و اوستیای جنوبی گفت: این اقدام روسیه تنها اوضاع را وخیم‌تر کرد و آینده مذاکرات دیپلماتیک را دشوار می کند.

مدودف نیز روز سه‌شنبه در گفت و گویی با با شبکه بین‌المللی راشیا تودی اعلام کرد: ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم، حتی چشم انداز یک جنگ سرد جدید. با این حال ما دور تازه‌ای از جنگ سرد را نمی‌خواهیم و در این موقعیت همه چیز بستگی به مواضع شرکای ما دارد.

کد خبر 61771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز