همشهری‌آنلاین: تندیس شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق) هم‌زمان با روز بزرگداشت این فیلسوف در زادگاهش - زنجان - رونمایی شد.

به گزارش ایسنا در زنجان، اصغر پرتوی - رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان - روز سه‌شنبه (8 مرداد) در مراسم رونمایی از تندیس سهروردی در این دانشگاه، گفت: نصب تندیس، کاری نمادین و سمبولیک است، که امیدواریم با انجام چنین اقداماتی، شیخ‌شهاب‌الدین سهروردی الگو و الهام‌بخش جوانان و دانشجویان قرار گیرد.

پرتوی افزود: از گذشته تصمیم داشتیم در محوطه‌ی استادسرای دانشگاه از المان‌ها و یا آب‌نماهایی استفاده ‌شود که نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که از شخصیت‌هایی که در دنیا و کشور، افراد برتر و مطرحی هستند و محل تولد آن‌ها نیز استان زنجان است، تندیس‌هایی ساخته و در این محل نصب شود.

او در ادامه گفت: بدین منظور تصمیم گرفته شد برای اولین‌بار تندیس شیخ اشراق در این محل نصب شود، که کار اتمام آن با روز هشتم مرداد (روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی) مصادف شد.

پرتوی گفت: سهروردی از چنان مقام والایی برخوردار است که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ی تاریخی خود به گورباچف به وی توصیه کرده‌اند که برای آشنایی هرچه بهتر با مکتب اسلامی، به شناسایی و مطالعه‌ی شخصیت شیخ اشراق بپردازد.

تورج عقدایی - رییس دانشکده‌ی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان - نیز گفت: سهروردی یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های ایرانی است که حتا در کشورهای اروپایی نیز مطرح است. مشاهده می‌شود که سهروردی از طریق اشراق به دریافت الهامات می‌رسد و در اروپا نیز به این شیوه‌ی اندیشه، تمرکز خاصی صورت گرفته است.

همچنین محمد شکرزاده - معاون عمرانی دانشگاه - به تشریح جزییات فنی این تندیس پرداخت و گفت: ارتفاع این تندیس یک متر و 80 سانتی‌متر و با پایه‌ی یک متر و 20 سانتی‌متر به 3 متر می‌رسد و برای ساخت آن، 3 ماه کار مطالعاتی و سه ماه کار اجرایی صورت گرفته است.

از سوی دیگر، رضا دینی - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان - در مراسم بزرگداشت سهروردی در فرهنگسرای اشراق خدابنده - زادگاه سهروردی - گفت: سهروردی می‌خواست ثابت کند که تفکر اسلامی از قابلیت هضم و جذب اندیشه‌های دیگر برخوردار است و در این راه صاحب مکتب بزرگی به نام حکمت اشراق شد و ما امروز به شیخ اشراق بیش از گذشته نیازمندیم.

او افزود: شیخ اشراق با تجربه‌اندوزی، حکمت را از ذهن اندیشمندان و کنج مدرسه‌ها به عمق دل انسان‌ها رهنمون ساخت.

وی به تقارن روز بزرگداشت شیخ اشراق با روز ملی استان زنجان اشاره و اظهار کرد: امیدوارم عرصه‌ی گردشگری و تمام مردم از برکات این روز بهره ببرند و زنجان و مفاخر آن را به خوبی بشناسند.

در ادامه‌ی این مراسم، علی‌اکبر افراسیاب‌پور - محقق - با اظهار تأسف از نبود بررسی و توجه لازم به آثار و اندیشه‌های شیخ اشراق در ایران، خاطرنشان کرد: برای ما کسر شأن است که در جوامع غربی در خصوص سهروردی مطالعه و تحقیق شود؛ اما در ایران، کار تصحیح، تذهیب و تحقیق بر روی آثار وی انجام نپذیرفته است.

او افزود: سهروردی حرف‌های تازه‌ای برای امروز و آیندگان داشته و دارد؛ اما به شرطی که به اندیشه‌های وی نگاه تازه‌ای داشته باشیم؛ چرا که در درجه‌ی اول، عارفی است که تحولات شگرفی در اندیشه‌های بشری به وجود آورده است و در مراحل بعدی فیلسوف و حکیم به شمار می‌رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان این مطلب که سهروردی اصالت ماهیتی داشته و یک نوآور است، تصریح کرد: در کشور ما متأسفانه اصالت وجودی ملاصدرا بر اصالت ماهیتی غلبه دارد و این وظیفه‌ی ماست که اصالت ماهیتی را که سهروردی نیز به آن اشاره و فلسفه‌ی غرب به آن توجه دارد، مورد مطالعه قرار دهیم.

افراسیاب‌پور به کتاب مفاتیح الفتوح سهروردی اشاره و اظهار کرد: این کتاب از 14هزار بیت شعر برخوردار است؛ به گونه‌ای که 166 بیت ابتدایی آن به معرفی 62 نفر از عرفا و اولیای زنجانی در قرن‌های 5، 6 و 7 هجری قمری اختصاص دارد و نمونه‌ی چنین کتابی تا کنون به دست ما نرسیده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه از میان 62 نفر مورد اشاره، تنها نام دو تا سه نفر برای ما شناخته شده است. در حالی که این کتاب همانند سندی روشن از تاریخ گذشته‌ی زنجان به شمار می‌آید؛ اما در ایران تا کنون کسی کار عمیق و اساسی در این خصوص انجام نداده و کسی را به عنوان سهروردی‌شناس نداشته‌ایم.

قاسم انصاری از دیگر سخنرانان این همایش، به مقوله‌ی انسان نورانی در عرفان سهروردی اشاره و خاطرنشان کرد: انسان نورانی در حکمت اشراق، طبع تام یعنی سرشت کامل خوانده شده است و این طبع ریشه در خردمندی دارد و کلید دانایی به شمار می‌آید.

این مدرس دانشگاه افزود: سهروردی معتقد است که هر روانی، فرشته‌ای دارد و او را نگاه و به معرفت و دانایی راهنمایی می‌کند. این موضوع را می‌توان در رساله‌ی کم‌حجم و پرمحتوای "غربة الجزیة" جست‌وجو کرد و این رساله درست از جایی شروع می‌شود که رساله‌ی "حیّ بن یقطان" ابن سینا در آن پایان یافته است.

در ادامه‌ی این مراسم، بیت‌الله ندرلو نیز به تحلیل فلسفی و محتوایی کتاب یزدان‌شناخت شیخ شهاب‌الدین سهروردی پرداخت و تصریح کرد: این کتاب نثر بسیار زیبایی دارد و از جهاتی جنبه‌های نادر شخصیتی سهروردی را نشان می‌دهد. او از معدود فیلسوفانی است که از طریق ادبیات سخن می‌گوید.

این پژوهشگر گفت: فیلسوف جست‌وجوگر حقیقت است و نه مانع آن و در اکثر جوامع، فیلسوفان را مانع حقیقت می‌دانند؛ اما آن چیزی که در فلسفه‌ی غرب می‌شناسیم، جست‌وجوی بی‌غرض است.

ندرلو در ادامه خاطرنشان کرد: فلسفه هیچ‌گاه تعریف مشخصی نداشته و فرد را بیش‌تر در ابهام نگه می‌دارد تا راهی را نشان دهد؛ اما در این کتاب، اساس کار بر مبنای ماهیت قرار گرفته و این امر یکی از دلایل مهجور ماندن این آثار است.

او افزود: سهروردی می‌خواست از چنگال وجودمحوری رها شود؛ لذا به نور اشاره دارد و وجود را کنار می‌گذارد.

کد خبر 59495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز