دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کول (Cuil) یک جستجوگر اینتنرنتی است که مهندسان سابق گوگل آنرا طراحی کردند Anna Patterson

cuil logo

شرکت کول (Cuil) یک جستجوگر اینترنتی را که در آدرس  www.cuil.com  قابل‌دسترسی است ارائه می‌کند که به ادعای این شرکت می‌تواند بخش بسیار بزرگتری از وب را نسبت به گوگل، به صورتی سریع‌تر و ارزان‌تر، فهرست کند.

مهندسان سابق گوگل می‌گویند با جستجوگر کول برای پشت سر گذاشتن گوگل به میدان آمد‌ه‌اند. آن‌ها یک وبلاگ هم برای کول طراحی کرده‌اند: Cuil Blog

آن‌ها در واقع از یک سرویس جستجوی جدید اینتنرنتی پرده‌برداری کردند که هدفش جلو زدن از گوگل است، اما با مبارزه‌ای سخت برای تغییردادن عادات جستجوی اینترنتی روبه‌رو است.

رقیب گوگل می‌گوید که این سرویس فراتر از تکنیک‌های رایج فعلی است که بر پیوندهای اینترنتی و الگوهای ترافیک مراجعه‌کنندگان متمرکز هستند و به جای آن پس‌زمینه هر صفحه و مفاهیمی را که در پشت هر تقاضای جستجوی کاربران قرار دارد، بررسی می‌کند.

Tom Costello

تام کاستلو (Tom Costello) یکی از بنیانگذاران کول و مدیر عامل شرکت در این باره می‌گوید: "پیشرفت‌های قابل‌توجه ما در تکنولوژی جستجو، ما را قادر کرده است مقدار بیشتری از اینترنت را فهرست کنیم، و تقریبا همه وب را در اختیار هر کاربری قرار دهیم."

دانی سالیوان، تحلیل‌گر جستجوی وب و مدیرعامل شرکت Search Engine Land می‌گوید کول می‌تواند از شکایاتی که کاربران ممکن است از گوگل داشته باشند، سود جوید - یعنی این مشخصه گوگل که سعی می‌کند بیش از حد کار کند، به این معنا که نتایجی که به دست می‌دهد به نفع سایت‌های از پیش پرطرفدار است و این امر تاحد زیادی ناشی از سایت‌های مقتدر معینی مانند ویکی‌پدیا است."

سالیوان می‌گوید: "زمان ممکن است برای مبارزه‌جویی مناسب باشد." اما به سرعت می‌افزاید: "رقابت با گوگل هنوز کاری بسیاری توان‌فرسا است، چیزی که مایکروسافت هم به شما می‌گوید."

Anna Patterson

کول را گروهی از پیشگامان در زمینه جستجوی اینترنتی از جمله کاستلو که نمونه اولیه Web Fountain ابزار جستجوی اینترنتی آی‌بی‌ام را ساخت و همسرش آنا پترسون که معمار فهرست عظیم تاراگوگل از صفحات وب در شرکت گوگل بود، بنیان نهاده‌اند. پترسون همچنین طراحی‌کننده سیستم جستجو برای شرکت "ذخیره اسناد شرکت‌های جهانی" Recall، است  که واحدی از شرکت استرالیایی برامبل است.

این دونفر به همکاران سابق خود در گوگل، راسل پاور و لوئیس مونیر پیوستند. مونیر پیش از این طراحی مجدد موتورجستجوی  شرکت پیشگام در زمینه تجارت الکترونیکی eBay را به عهده داشت و در دهه 1990 بنیانگذار تکنولوژیک دو سایت شاخص وب یعنی آلتا ویستا و  BabelFish - اولین سایت ترجمه بین زبان‌های مختلف بود.

 کول نتایج هر جستجوی اینترنتی اجرا شده در این سرویس را به صورت گروه‌های مربوط به صفحات وب خوشه‌بندی می‌کند. کول این نتایج را به صورت رده‌هایی مرتب می‌کند و مشخصه‌های گوناگون سازمان‌دهی‌کننده‌ای را ارائه می‌کند تا به شناسایی سرفصل‌ها کمک کند و به کاربر امکان می‌دهند تا به سرعت جستجوهایش را پالایش کند.

حفظ حریم شخصی کاربران یک هدف دیگر کول است. با توجه به اینکه این سرویس بر محتوای صفحات متمرکز است و نه تاریخ کلیک شدن برای آنها، شرکتی نیازی به ذخیره کردن اطلاعات شخصی کاربران یا تاریخچه جستجوی آنها ندارد.

کد خبر 59331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز