سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

امیر یعقوبعلی: با وجود آنکه زمان نسبتا زیادی از آغاز به کار اولین پادکست‌های فارسی می‌گذرد، اما این پدیده همچنان مورد اقبال ایرانیان قرار نگرفته است.

کافی است تعداد وبلاگ‌های فارسی را با پادکست‌های فارسی مقایسه کنید تا متوجه شویم که تفاوت آشکاری میان استقبال از وبلاگ در میان کاربران ایرانی، با استقبال از پادکست وجود دارد. این در حالی است که پادکست به مراتب امکانات بیشتری را در اختیار ناشر قرار می‌دهد و جذابیت بیشتری هم برای مخاطب دارد. در مورد چرایی این عدم استقبال، سخنان زیادی ایراد شده است؛ سرعت پایین اینترنت و عدم وجود دانش فنی چه در تولیدکننده و چه نزد مخاطب همواره از استدلال‌هایی بوده است که مورد اشاره قرار گرفته‌اند. در ادامه تلاش می‌شود تا با آموزش خلاصه و ساده‌آماده‌سازی یک برنامه پادکست،  تاحدی مشکل دوم برطرف شود.

برای ساخت پادکست دو دسته نیاز اساسی وجود دارد؛ سخت‌افزار لازم برای ضبط صدا، یعنی میکروفن و نرم‌افزار لازم برای ضبط و ویرایش صدا، کیفیت میکروفن قطعا در نتیجه کار تاثیر دارد،  اما با توجه به کاهش کیفیت کار در انتها برای کاهش حجم کار،  استفاده از میکروفن‌های آماتور و ارزان‌قیمت موجود در بازار هم جوابگوی نیاز سخت‌افزاری است.

برای ضبط و ویرایش صدا،  نرم‌افزارهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند،  اغلب این نرم‌افزارها توانایی‌های متعددی را برای کاربرانشان به همراه می‌آورند،  اما به همان میزان که بر توانایی این نرم‌افزارها اضافه می‌شود،  بر پیچیدگی آنها هم افزوده می‌شود. به همین دلیل برنامه‌ای خاص برای ضبط صدا و ویرایش آن برای پادکست‌ها ساخته شده است.

نرم افزار Audacity با وجود آنکه ظاهری ساده دارد و کار با آن چندان دشوار نیست،  تمام نیازهای ما برای ساخت یک پادکست را برطرف می‌کند. با دریافت این برنامه رایگان از آدرس http://audacity.sourceforge.net و نصب آن در چند دقیقه،  شما می‌توانید کار را آغاز کنید.

معمولا برای ساخت یک برنامه رادیویی،  هر چند کوتاه،  نیاز به یک برنامه نوشته شده است،  شما باید بدانید چه می‌خواهید بگویید و برنامه شما چطور پیش خواهد رفت. برای جذاب‌تر کردن برنامه همچنین می‌توان از موسیقی و افکت‌های صوتی استفاده کرد. مطمئنا یک فایل صوتی که تنها حاوی صدای ما باشد،  جذابیت چندانی را به همراه نخواهد داشت و مخاطب با آن همراهی نمی‌کند. Audacity این امکان را به شما می‌دهد که شما صداهای مختلف را به یکدیگر متصل کنید و با جرح و تعدیل کارتان یک برنامه جذاب رادیویی بسازید.

در ابتدا برنامه را اجرا کنید. برای ضبط صدا تنها کافی است دکمه قرمز رنگ رکورد را در بالای صفحه فشار داده و در میکروفن شروع به صحبت کنید. برنامه شروع به ضبط صدای شما می‌کند و تا زمانی که دکمه «استاپ» فشرده نشده این کار ادامه دارد. در برنامه هر فایل صوتی جداگانه در یک کانال نگهداری می‌شود تا ما بتوانیم با جابه‌جایی کانال‌ها، صداها را در زمان‌های مناسب پخش کنیم. این کار این امکان را به ما می‌دهد که روی صدای گوینده موسیقی متن را بیفزاییم یا همزمان چند صدای مختلف را پخش کنیم. بنابراین هر بخش از برنامه را جداگانه و در یک کانال ضبط کنید؛ یعنی پس از ضبط هر بخش دکمه «استاپ» را فشار داده و برای ادامه دوباره رکورد را بزنید تا در کانال جدیدی صدا ضبط شود.

ما همچنین از طریق منوی Project و با گزینه Import Audio می‌توانیم فایل‌های صوتی‌ای را که پیشتر ضبط کردیم یا فایل‌های موسیقی را به برنامه وارد کنیم. تمامی این فایل‌هایی که وارد می‌شوند یک کانال جدید صوتی را در برنامه تشکیل می‌دهند که قابل ویرایش هستند.
پس از آنکه ما تمامی صداهای استفاده شده در پادکست را در برنامه آماده کردیم،  نوبت به ویرایش و مونتاژ می‌رسد. در این بخش دو دسته ابزار از طریق این برنامه در اختیار شماست؛ یکی ابزارهای ویرایش که در سمت چپ بالای پنل وجود دارد و دیگری افکت‌هایی که در منوی Effect هستند و به ما در تغییر صداها کمک می‌کنند.

توضیح منوی افکت از حوصله این یادداشت خارج است،  شما می‌توانید با تمرین این افکت‌های صوتی روی یک کار تست از چگونگی عملکرد هر کدام از آنها مطلع شوید،  اما در ابزار منویی که در اختیار دارید دو عمل اصلی وجود دارند؛ اولی Selection tool که از طریق آن شما بخشی از صدای یک کانال یا چند کانال را انتخاب می‌کنید برای حذف،  کپی،  وارد کردن افکت و یا... و دیگری Time shift tool که به شما امکان تغییر زمانی یک کانال و بخشی از صدا را می‌دهد و شما را در مدیریت زمان پخش هر تکه از برنامه یاری می‌کند.

از یاد نبردید که در هر مرحله از کار برای اطمینان از آنکه تغییراتی که می‌دهید آسیبی به کار شما نمی‌زند،  می‌توانید از طریق گزینه File save project اقدام به ذخیره تمامی اطلاعات در قالب یک فایل قابل شناسایی در برنامه کنید. همچنین در پایان ویرایش صدا باید از طریق یکی از دو گزینه Export As a Wave و یا Export As a Mp3 از فایل مذکور خروجی بگیرید. اولی یک فایل با کیفیت بالا و حجم بسیار بالا به شما می‌دهد که باید توسط یک برنامه فرعی تبدیل صدا مثل Jet Audio آن را به فایل کم‌حجم Mp3 تبدیل کنید تا به سادگی قابل آپلود و یا دانلود باشد. برای گزینه دوم هم برنامه از شما یک پلاگین اضافه می‌خواهد که می‌توانید از طریق آدرس http://lame.sourceforge.net/download.php آن را دانلود کنید.

انتظار می‌رود در پایان کار شما یک فایل Mp3 با حجم پایین داشته باشید،  این فایل را می‌توانید در حجم‌های متفاوت و با کیفیت‌های مختلف روی اینترنت قرار داد تا مخاطب، خود بر اساس امکاناتش انتخاب کند که کدام فایل را مورد استفاده قرار دهد. پس از پایان کار شما باید این فایل را روی اینترنت قرار دهید،  چنان که از «هاست» و «‌دامین» شخصی استفاده می‌کنید،  تنها کاری که باید بکنید آپلود فایل مذکور روی «‌هاست» تان است. اگر چنین نیست دو راه هست؛ یکی استفاده از سرویس‌های رایگان پادکست که نمونه فارسی آن در آدرس www.persiancast.com و نمونه انگلیسی آن در آدرس www.gcast.com در دسترس است.

اگر از این دو گزینه استفاده نمی‌کنید باید به یکی از «هاست»‌های مجانی متوصل شوید که امکان ذخیره کردن این فایل روی اینترنت را به شما می‌دهد. سرویس ارائه وبلاگ Wordpress علاوه بر امکانات فوق‌العاده وبلاگی 50 مگابایت فضا هم در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند برای پادکستینگ مورد استفاده قرار گیرد. جز این شما می‌توانید از آدرس http://www.supload.com/free-audio-hosting برای آپلود فایل استفاده کنید.پادکست شما تنها به یک چیز دیگر احتیاج دارد،  یک آدرس Rss تا همیشه در دسترس باشد،  اما تا همین جا برای شروع کار کافی است. اگر اولین برنامه خود را ضبط کردید و روی اینترنت قرار دادید،  این توانایی را هم می‌توانید کسب کنید. پس همین حالا به جمع پادکسترها بپیوندید. درضمن با نرم افزارهای همچونAdobe  Audition می توان پادکست ساخت.

کد خبر 55262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز