شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت در صورت عدم صرفه‌جویی، خاموشی‌ها از ابتدای تیر اعمال می‌شود.

به گزارش مهر، وزیر نیرو سدهای کرخه، دز، کارون 3، مسجد سلیمان و شهیدعباسپور را جزء سدهای بحرانی اعلام کرد و گفت: در صورت عدم صرفه جویی، خاموشی‌های زمان بندی شده از ابتدای تیرماه در شبکه اعمال می‌شود.

پرویز فتاح که شنبه (25 خرداد) در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرده بود،  با اشاره به بروز خشکسالی در کشور و کمبود برق به تبع عدم پرشدن مخازن پشت برخی سدها گفت: هم اکنون کشور دارای 500 سد است که البته تعدادی از آنها مربوط به قبل از انقلاب است که شامل سدهای کوچک و بزرگ می‌شود. در این میان 90 سد دارای ظرفیت بالای 100 میلیون مترمکعب هستند که به نوعی سدهای مهم کشور تلقی می‌شوند.

وزیر نیرو افزود: در این میان به جز سه سد گاوشان، جگین در استان هرمزگان و پیشین در جنوبشرقی سیستان و بلوچستان، بقیه سدها دچار کاهش و کسری آب در مخازن هستند.

وی تصریح کرد: 15 سد از 90 سد مذکور برق آبی بوده و 7هزار و 200 مگاوات برق را به شبکه تحویل می‌دهند. 400 سد دیگر برق تولید نمی‌کنند و تنها برای مصارف آب شرب و تنظیم آب برای کشاورزان کاربرد دارند.

فتاح گفت: البته مشکل کمبود برق کشور مربوط به 15 سد است که وظیفه تولید برق را دارند، از این تعداد تنها 5 سد در تولید برق کارساز بوده که عمدتا نیز در خوزستان واقع هستند که به نوعی می‌توان گفت سدهای کرخه، دز، مسجد سلیمان، شهید عباسپور و کارون 3 سدهای بحرانی هستند؛ چراکه سهم تولید 6 هزار و 500 مگاوات برق را دارند.

وی اظهار داشت: سطح آب این سدها به شدت پایین آمده و حجم آب مخازن آنها کم شده است.

اول تیرماه، اعلام زمان بندی خاموشی‌ها

فتاح گفت: تلقی وزارت نیرو این است که با ده درصد صرفه جویی توسط مردم بتوان میزان خاموشی‌ها را به صفر رساند که این ده درصد معادل 3 تا 4 هزار مگاوات صرفه جویی در مصرف برق است.

وی افزود: پیش بینی ما این است که مصرف برق در مردادماه به 37 تا 38 هزارمگاوات برسد که البته سال گذشته این رقم 35 هزارمگاوات بود که اگر رشد 6 تا 7 درصدی را برای پیک در نظر گیریم رقم مذکور حاصل می شود.

فتاح گفت: شخصا دستور داده‌ام که از اول تیرماه کلیه استانها کسری محتملی را که بدون صرفه جویی در شبکه برق خود دارند، به وزارت نیرو اعلام کنند. اگر صرفه جویی صورت گیرد خاموشی‌ها منتفی است ولی اگر این امر رخ ندهد قطعا خاموشی خواهیم داشت.

به گفته وی، به نسبت کسری هر استان، خاموشی در آن استان اعمال می‌شود که البته کلیه استانها ظرف 3 تا 4 روز آتی میزان کسری خود را اعلام می‌کنند ولی اعمال خاموشی های زمان بندی شده از اول تیرماه عملیاتی می‌شود.

فتاح تاکید کرد: جدول خاموشی‌ها به صورت تقریبی است و میزان و نوع خاموشی‌ها بسته به شرایط جوی، دمای هوا و میزان مصرف هر استان ممکن است، تغییر یابد.

کد خبر 54899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز