شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: سرانجام پس از 2ماه کش و قوس برای اجرای نظام خاموشی‌های برنامه‌‌ریزی شده و به عبارت دیگر سهمیه‌بندی برق، وزیر نیرو دیروز از اجرای این طرح در تابستان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، خاموشی‌ها  با گرم‌شدن هوا و در پی بروز خشکسالی از مدتی قبل آغاز شده بود ولی  برنامه‌ریزی شده نبود و  مشکلاتی را برای مردم به همراه داشت.

با اعلام فتاح، رسما نظام سهمیه‌بندی وارد خدمات برق شد و عملا بر کمبود تولید برق و ناکارآمدی صرفه‌جویی 10 درصدی صحه گذاشته شد.

خاموشی‌های اتفاقی این معنا را داشت که در مواقع بروز مشکل تولید برق، خاموشی‌ها اتفاق می‌افتاد. پرویز فتاح وزیر‌نیرو دیروز اعلام کرد: برنامه خاموشی‌‌‌ها در هراستان از اول تیر هر هفته اعلام می‌شود.

وی به خبرنگار‌ما گفت: برنامه‌ خاموشی در هراستان به‌صورت جداگانه اعلام و اعمال می‌شود و بسته به میزان صرفه‌جویی مشترکان، میزان خاموشی‌‌ها کاهش خواهد یافت.

وزیر‌نیرو برنامه‌ریزی برای خاموشی‌ها در کشور را منطقه‌ای اعلام کرد و گفت: همه تلاش‌ما اعمال صرفه‌جویی برای جبران کمبود تولید ناشی از خشکسالی بود ولی با گرمترشدن هوا و رشد مصرف، صرفه‌جویی در مراکز دولتی و توسط مشترکان باید با شدت و دقت بیشتری اعمال شود.

علاوه براین وی از مشترکان در سراسر کشور برای همکاری با وزارت نیرو در تامین آب و برق تشکر و تاکید کرد بدون همکاری مشترکان امکان کنترل مشکلات ناشی از خشکسالی وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل همکاری خوبی که صورت گرفته جیره‌بندی آب در کشور اعمال نمی‌شود.

ساعت کار اصناف

فتاح در مورد تعیین ساعت کار برای اصناف کشور گفت: این مسئله در حد یک پیشنهاد است که به ستاد خشکسالی ارائه شده‌است. هنوز هیچ طرح عملی در این زمینه ارائه نشده‌است.

درصورت جدی‌شدن این مسئله با اصناف هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.
به گفته وزیر‌نیرو بحث محدود شدن ساعت کار اصناف در همه کشورهای پیشرفته جهان اجرا شده و می‌شود و هدف آن نیز صرفه‌جویی در انرژی است.

در ایران نیز این مسئله از سال‌ها پیش مطرح است و امسال به‌دلیل خشکسالی اجرای آن با جدیت بیشتری باید پیگیری شود.

فتاح تاکید کرد:  این پیشنهاد در دولت است و درصورتی که قرار بر اجرای آن باشد با همه اصناف هماهنگ خواهد شد. وی اظهار کرد: بی‌شک دیدگاه‌های اصناف نیز در اجرای این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد.

فتاح افزود: مصرف تجاری در پایان شب بیش از 4 هزار مگاوات برق است که معادل 4 نیروگاه است. اگر مصرف برق در این بخش محدود شود کمک قابل توجهی به صنعت برق است.

وی تاکید کرد: این اقدام به‌دلیل تنوع آب‌وهوایی بی‌شک منطقه‌ای خواهد بود و به‌شکل سراسری اجرا نمی‌شود.

کد خبر 54941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز