همشهری آنلاین: قانونگذاران آمریکا لایحه جامع تغییرات آب و هوایی را که محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر را خواستار و با مخالفت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور امریکا همراه شده بود، رد کردند.

به گزارش  خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این لایحه با 48 رای مثبت در برابر 36رای منفی نتوانست شصت رای مورد نیاز را برای ارائه نهایی در صحن سنای امریکا بدست اورد.

سناتورهای جمهوری خواه مخالف این لایحه اعلام کردند، این لایحه برای اقتصاد امریکا
هزینه زیادی دارد و کاخ سفید نیز اعلام کرده بود این لایحه را وتو می کند.

این قانون که به نام حامیان آن سناتورها جو لیبرمن و جان وارنر خوانده می‌شود، یک "نظام محدودیت و معامله" (cap and trade) را برای گازهای گلخانه‌ای آلاینده جو ایجاد می‌کند. در این نظام میزان مجاز تولید مواد آلاینده برای صنایع سقف معینی دارد و صنایعی که بیش از این میزان مواد آلاینده تولید کنند مجبور می‌شوند برای جبران کسری سهمیه خود، سهمیه صنایع کمتر آلاینده و دوستدار محیط زیست را خریداری کنند.

بوش هشدار داده بود این لایحه بسیار پرخرج است و جمهوری خواهان سنا افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های برق را در صورت تصویب این لایحه پیش بینی کرده بودند.

در مقابل حامیان این لایحه می‌گویند این لایحه فرصت‌های شغلی جدید در امریکا ایجاد می‌کند و وجهه آمریکا را که در حال حاضر در راس کشورهای آلاینده جو زمین قرار دارد، بهبود می‌بخشد.

کد خبر 54123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز