یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

ترجمه - یکتا فراهانی: آیا تا به حال آرزو کرده‌اید که ای کاش اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری داشتم؟

آیا منتظرید کارهای خاص، مشخص و از قبل تعیین شده‌ای را در زندگی خود به انجام برسانید تا بعد از آن احساس اعتماد به نفس و خودباوری کنید؟آیا به هیچ کاری دست نمی‌زنید یا با بی‌علاقگی و بی‌میلی کارهایتان را انجام می‌دهید، به این امید که روزی اعتماد به نفس و خودباوری به طرزی معجزه‌آسا به سراغتان بیاید؟

اغلب ما فکر می‌کنیم که اعتماد به نفس یعنی اینکه به توانایی‌های خود اعتماد و ایمان داشته باشیم اما با این نوع نگرش، شما زمانی احساس اعتماد به نفس می‌کنید که کاری را بدون ایراد و هیچ عیب و نقصی انجام دهید؛ حال آنکه اعتماد به نفس واقعی آن است که روی آگاهی و توانایی‌های ما نیز تاثیر بگذارد.

در واقع اعتماد به نفس واقعی ارتباطی با آنچه در زندگی بیرونی اتفاق می‌افتد، ندارد بلکه نتیجه باور قلبی و درونی شماست به توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان؛ حتی اگر از پس کاری برنیایید و شکست بخورید.

اعتماد به نفس تفاوت بین احساس ترسی است که شما از انجام کاری دارید، اما به‌رغم آگاهی از این ترس به  انجام آن اقدام می‌کنید.ادراکی که از خودتان دارید، تاثیر بسیار زیاد و شگفت‌ انگیزی بربرداشت دیگران نسبت به شما دارد.

تعبیر شما از خودتان یک واقعیت است؛ هر چه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر خواهد شد.اگر چه عوامل زیادی در میزان اعتماد به نفس شما موثر است- که خارج از کنترل‌تان است- چیزهایی هم وجود دارد که شما می‌توانید با آگاهی از آنها، پایه‌های اعتماد به نفس خود را بنا کنید.به وسیله این راهکار شما می‌توانید تاثیر ذهنی‌ای را که برای دستیابی به این پتانسیل نیاز دارید، به دست آورید.

خوب لباس بپوشید:اگر چه نوع لباس انسان برای او شخصیت نمی‌آورد و انسانیت آدم‌ها به نوع پوشش آنها نیست اما نوع پوشش انسان در چگونگی احساس او نسبت به خودش موثر است. هیچ‌کس نمی‌تواند بیش از آنچه از ظاهر شما می‌بیند از شما شناخت و آگاهی داشته باشد.

هنگامی که ظاهر شما خوب به نظر نمی‌رسد، طرز تلقی شما را نسبت به خودتان تغییر می‌دهد و باعث می‌شود همین تاثیر را بر دیگران نیز بگذارید.با مراقبت و رسیدگی به وضع ظاهرتان از این مزیت خود بهره‌مند شوید.

در بیشتر موارد، توجه به ظاهر مثل حمام کردن، اصلاح کردن مرتب و منظم و پوشیدن لباس‌های تمیز و مناسب می‌تواند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را برایتان به ارمغان بیاورد.این بدان معنا نیست که شما لزوما باید بهای بالایی را برای خرید لباس بپردازید.
طبق یک اصل مهم، بهتر است به جای خریدن تعداد زیادی لباس‌های ارزان، نصف آن تعداد را انتخاب و با کیفیت بهتر و بالاتری آنها را خریداری کنید.

در طولانی مدت خرج شما کاهش خواهد یافت زیرا لباس‌های گرانقیمت کمتر از شکل خارج شده و کهنه می‌شوند و شما به راحتی می‌توانید مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنید. خرید کمتر همچنین به کمتر شلوغ شدن کمد لباس‌هایتان نیز کمک می‌کند.

 تند بروید: یکی از آسان‌ترین روش‌های گفتن اینکه یک شخص چه احساسی نسبت به خودش دارد، امتحان راه رفتن اوست. آیا آهسته راه می‌رود؟ راه رفتن او ناشی از خستگی است و آیا با زحمت و پردردسر به نظر می‌رسد یا پرانرژی و با عزم و  اراده است؟ افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، تند راه می‌روند؛ آنها هدف مشخصی را در نظر دارند که به سوی آن گام برمی‌دارند؛ قرار ملاقات و کار مهمی برای انجام دادن دارند. حتی اگر شما برای رسیدن به مقصد خود عجله ندارید، می‌توانید اعتماد به نفس خود را با برداشتن گام‌هایی با عزم و اراده نشان دهید؛ 25 درصد تندتر راه رفتن باعث می‌شود شما مهمتر به نظر برسید.

 قرار گرفتن در حالتی خوب و راحت:‌راه رفتن هر شخص برای خود داستانی به همراه دارد؛ افرادی که شانه‌های افتاده‌ای دارند و بی‌حال حرکت می‌کنند، افرادی هستند که فاقد اعتماد به نفس هستند. آنها نسبت به کاری که انجام می‌دهند علاقه‌مند و پرشور و شوق نیستند و از   نظر دیگران نیز مهم به نظر نمی‌رسند.

به وسیله تمرین کردن قرار گرفتن در حالت و وضعیت خوب، شما خود به خود از احساس اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهید شد؛ به طور مستقیم و ثابت بایستید، سرتان را بالا نگه دارید و با چشمانتان با دیگران ارتباط برقرار کنید.بدین گونه، شما تاثیر مثبتی بر دیگران می‌گذارید و خودتان نیز متعاقبا احساس هوشیاری و قدرت و اختیار بیشتری دارید.
 تبلیغ شخص: یکی از بهترین راه‌های ساختن اعتماد به نفس گوش دادن به سخنان الهام‌بخش و انگیزه‌دهنده است. متاسفانه فرصت گوشت دادن به حرف‌های یک سخنران بزرگ بسیار محدود و کم است. شما می‌توانید آن را با یک تبلیغ ساده جبران کنید؛ 30 تا 60 ثانیه از یک  گفتار انرژی‌بخش، نکات برجسته و اهداف خود را بنویسید. سپس جلوی آینه بایستید و هر چه را که می‌دانید به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند، با صدای بلند برای خود تکرار کنید.

 سپاسگزاری و قدردانی: وقتی شما بر چیزی که می‌خواهید بیش از اندازه تمرکز کنید، ذهن شما دلایلی برای نداشتن آن خلق می‌کند. این باعث می‌شود که ذهن شما هوشیارتر شود. بهترین راه، تمرکز همیشگی بر حق‌شناسی و سپاسگزاری است. در طول روز وقتی را اختصاص دهید که ذهن خود را از کسانی که شایسته سپاسگزاری هستند، قدردانی به عمل آورید. موفقیت‌های گذشته را به یاد آورید؛ مانند مهارت‌های خاص و ویژه، روابط عاشقانه و لحظات مثبت. شما تعجب خواهید کرد که چطور این قدرشناسی بیشتر، باعث می‌شود که در راه موفقیت گام بردارید.

 تعریف کردن از دیگران: هنگامی که ما درباره خودمان احساس منفی داشته باشیم، اغلب نسبت به دیگران نیز احساساتی بی‌پایه و اساس، ناشی از توهین و بی‌احترامی داریم. این چرخه معیوب را بشکنید. عادت کنید از دیگران تعریف و تمجید کنید و بگذارید که این عادت در شما نهادینه شود.از بدگویی و توهین پشت‌سر دیگران خودداری کرده و سعی کنید از اطرافیانتان تعریف و تمجید کنید؛ بدین ترتیب احساس خوبی خواهید داشت و پایه‌های اعتماد به نفس خود را پی‌ریزی خواهید کرد.  با جست‌وجوی بهترین‌ها در وجود دیگران، شما مستقیما بهترین‌ها را در وجود خود نیز کشف خواهید کرد.

 در ردیف جلو بنشینید: در مدرسه، محل کار و محافل عمومی در گوشه و کنار دنیا، مردم همیشه تلاش می‌کنند که ردیفی را در انتهای اتاق برای نشستن انتخاب کنند.
بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در ردیف‌های عقبی بنشینند زیرا آنها از اینکه مورد توجه واقع شوند، هراس دارند. این واکنش ناشی از عدم اعتماد به نفس است.با این تصمیم که بعد از این ردیف‌های جلویی را برای نشستن انتخاب کنید، شما می‌توانید با غلبه براین ترس‌های  نامعقول، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.همچنین شما به عنوان افرادی مهم که ردیف‌های جلو را انتخاب کرده‌اید  بیشتر مورد توجه و گفت‌وگو قرار خواهید گرفت.

بلند صحبت کنید: بسیاری از مردم در طول بحث‌های گروهی هرگز بلندصحبت نمی‌کنند زیرا می‌ترسند دیگران فکر کنند آنها چه حرف‌های بی‌ارزشی می‌زنند.این ترس در واقع به حق و سزاوار نیست. به طور کلی مردم همان تصویری را که ما از خود داریم، می‌پذیرند و مبنای رفتار بیشتر آنها نیز با ما دقیقا براساس همان ترس‌های ما خواهد بود.

منبع: pickthebrain.com

کد خبر 52190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز