یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه شهری: طرح قانونمند‌کردن فعالیت مؤسسات نشر، کتابفروشی و شرکت‌های پخش کتاب در کاربری‌های مسکونی بررسی شد و به تصویب رسید.

این خبر را خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر در حاشیه نود و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران که دیروز برگزار شد اعلام کرد. براساس این مصوبه، ناشران بدون تبدیل واحد مسکونی به انبار  یا کتابفروشی، می‌توانند از طریق سیستم نرم‌افزاری و اینترنتی به توزیع و پخش کتاب بپردازند تا متقاضیان بدون نیاز به طی مسافت‌های طولانی و اتلاف وقت در ترافیک موفق به تهیه کتاب مورد نیاز خود شوند.

دانشجو اضافه کرد: همچنین طبق این مصوبه، شهرداری تهران ملزم شد ظرف 3 ماه لایحه‌ای برای ساماندهی وضعیت کتاب، کتابفروشی، ناشران و کتابخوانی ارائه کند که در این لایحه، نحوه فعالیت ناشران و تسهیلات شهرداری جهت تشویق آنها پیش‌بینی خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران توضیح داد: ناشران و کتابفروشان نباید منزل مسکونی را تبدیل به انبار و کتابفروشی کنند در غیراین صورت، طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، با آنها برخورد می‌شود. وی خاطر نشان کرد: با توجه به سرانه پایین کتابخوانی در کشور به ویژه در تهران، نیازمند توجه و نگاه ویژه‌ای در این مقوله هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر  خبرنگار همشهری در مورد برنامه‌های مدیریت شهر در مورد تغییر ذائقه مردم به سمت مطالعه گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. ما در راه نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و رسانیدن آمار مطالعه به سطح استانداردهای جهانی نیازمند تلاش مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دست‌اندر‌کاران مربوطه هستیم.

 کیفیت پایین اتوبوس‌ها
به‌دنبال اعتراض کارخانه‌های خودروسازی به مسئولان وزارت کشور مبنی براینکه چنانچه خودروهای موجود در انبارها را تحویل نگیرند برای سال 87 دیگر اتوبوس نخواهند ساخت، خبرنگار همشهری دیدگاه خسرو دانشجو سخنگوی این شورا را در این باره جویا شد.
دانشجو با توجیه  اینکه  خودروسازان عمدتا دولتی هستند، چنین نتیجه گرفت که بهتربود این معضل به‌عنوان موضوعی داخلی، درون خودشان حل و فصل می‌شد.

سخنگوی شورای شهر نسبت به طرح این موضوع از سوی خودروسازان در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: اساسا این شیوه درستی در حل مشکلات نیست.وی در عین حال خواستار نظارت بیشتر وزارت کشور بر کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان شد و افزود: اطلاع دارم اتوبوس‌های تولیدی خودروسازان ازاستانداردهای لازم برای استفاده در شهر برخوردار نیستند.

این درحالی است که وی معتقد است چنانچه تمام ظرفیت خودروسازی کشور نیز به‌کار گرفته شود باز هم سالانه حتی امکان تولید یکهزار دستگاه اتوبوس فراهم نخواهد بود.
دانشجو در تشریح کیفیت بد محصولات داخلی خودروسازان به مینی بوس‌های تولیدی اشاره کرد به‌طوری که صاحبان مینی‌بوس‌های فیات 30 سال پیش را حتی با پرداخت انواع وام و سوبسید نمی‌توان به خرید مینی بوس‌های تولیدی خودروسازان وادارکرد.

وی خطاب به‌خودروسازان گفت: به جای طرح چنین دعواهایی، سعی کنند کیفیت محصولات خود را به اثبات برسانند، اگر موفق شدند که دستشان را می‌بوسیم در غیراین‌صورت ضروری است مجوز ورود اتوبوس از خارج صادر شود تا نیاز شهر و شهروندان به وسایل حمل‌ونقل عمومی به تعداد کافی تامین شود.

گزارش پیاده‌رو‌سازی
خسرودانشجو  از دیگر دستورات جلسه روز گذشته شورای شهر را، ارائه گزارش مدیرعامل سازمان زیباسازی درباره پیاده‌رو‌سازی‌ خیابان آزادی تا انقلاب اعلام کرد و گفت: جزئیات این طرح، توسط مشاور طرح در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضا نیز خواستند تا از تجربیات طرح پیاده‌رو ‌سازی خیابان ولی‌عصر استفاده و زمان مشخصی برای اتمام طرح اعلام شود.

کد خبر 50137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز