وحید رضا نعیمی: سازمان ملل هشدار داد یک رشته مشکلات جدید که تلاش‌های کشورهای در حال توسعه را با دشواری روبرو کرده است، می‌تواند تحقق اهداف توسعه هزاره را که هدف از آن کاهش فقر، گرسنگی، بیماری و بی‌سوادی است، دچار تردید کند.

به گزارش آی پی اس، در حالی که کمتر از ۷سال تا مهلت تحقق اهداف توسعه هزاره باقی مانده است، به نظر می‌رسد ناکامی‌‌ها فراتر از موفقیت‌های محدودی است که تا به حال به دست آمده است.

سازمان ملل هشدار داده است تهدیدهای جدیدی از قبیل افزایش بهای خواربار و سوخت، هزینه حمل و نقل، کاهش کمک برای توسعه و کمبود کارکنان بخش بهداشت، نتایج مثبت جاری را در معرض خطر قرار داده است.

دبیرکل سازمان ملل معتقد است وضعیت تحقق اهداف مختلف توسعه هزاره یکسان نیست.

بان کی‌مون گفت پیشرفت انکارناپذیری در بخش بهداشت رخ داده است که در نتیجه آن، اکنون سالیانه 3میلیون بچه دیگر زنده می‌مانند، 2 میلیون نفر دیگر از درمان ایدز بهره‌مند می‌شوند و میلیون‌ها بچه‌ها به مدرسه می‌روند.

وی خاطرنشان کرد از سال ۲۰۰۰، معیارهای اساسی اقتصاد کلان و اجرای سیاست‌ها به طور چشمگیری بهبود یافته و میانگین رشد اقتصادی در آفریقا به 5 درصد رسیده است.

بان که چهارشنبه هفته گذشته در پایان اجلاس دو روزه مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی موانع موجود در راه پیشرفت سخن می‌گفت، افزود: اکنون چالش موجود تکرار این موفقیت‌ها در کشورهای بیشتری است. اما تهدید بروز رکود اقتصادی در آمریکا و آثار منفی آن بر دیگر کشورهای جهان و نیز افزایش شدید بهای نفت و خواربار سبب شده است تا دورنمای تاریکی برای تحقق اهداف توسعه هزاره ایجاد شود.

سرجان کریم، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: فقر، آموزش و بهداشت حوزه‌هایی هستند که به پیشرفت در آن احتیاج مبرم وجود دارد. آمار این سازمان نشان می‌دهد تعداد فقرا در مناطق جنوبی صحرای آفریقا هنوز در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵ به ۳۶۰ میلیون نفر برسد.

رئیس مجمع عمومی یادآوری کرد: در سراسر جهان ۷۲ میلیون بچه در سن رفتن به دبستان هنوز به مدرسه نمی‌روند و هرسال بیش از نیم میلیون زن بر اثر عوامل مربوط به زایمان جان خود را از دست می‌دهند و هر سال ۱۰‌میلیون بچه پیش از رسیدن به 5سالگی می‌میرند.

جوزت شیران مدیر اجرایی برنامه خواربار جهانی هشدار داد نشانه‌هایی وجود دارد که جهان در حال ورود به دوره گرسنگی جدیدی است و اکنون تعداد گرسنگان جهان به 854 میلیون نفر بالغ می‌شود.

بسیاری از کشورها به‌خصوص در آفریقا حتی قادر به تحقق اولین هدف توسعه هزاره یعنی نصف‌کردن میزان گرسنگی تا سال‌ ۲۰۱۵ نیستند. برنامه خواربار جهانی که مقر آن در رم است، ماه گذشته خواستار اختصاص ۵۰۰ ‌میلیون دلار دیگر برای مقابله با گرسنگی در سال‌۲۰۰۸ شد و از افزایش بهای خواربار و سوخت اظهار نگرانی کرد.

از دی ماه سال گذشته، بهای برنج در بازار بین‌المللی ۲۰ درصد بالا رفته است. افزایش بهای خواربار مانند نان و برنج باعث تظاهرات و شورش در چند کشور از جمله بورکینا فاسو، ساحل عاج، مصر و کامرون شده است.

ثریا احمد عبید مدیر اجرایی برنامه جمعیت سازمان ملل در نشست یادشده گفت: مرگ و میر حین زایمان بزرگ‌ترین نابرابری بهداشتی در جهان است. وضع موجود در این زمینه بین کشورهای فقیر و غنی و در داخل کشورها به فقر دامن می‌زند که از علل اصلی آن است.

وی به نتایج مطالعه‌ای که در مصر انجام شده اشاره کرد و خاطرنشان کرد: هر یک دلاری که صرف تنظیم خانواده می‌شود، بیش از 31 دلار صرفه‌جویی در مصارف مربوط به آموزش، خواربار، بهداشت، مسکن و آب و فاضلاب برای دولت به همراه دارد. تحقیقات در مکزیک، ویتنام و تایلند نتایج مشابهی را نشان داده است.

عبید خاطرنشان کرد: در آفریقا و آسیا به ۴ میلیون کارمند بخش بهداشتی از جمله ۳۳۴ هزار ماما نیاز وجود دارد.

وی اضافه کرد: کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان مستلزم تخصیص سالیانه ۶ میلیارد دیگر است.

به گفته عبید، تنها هزینه یک و نیم روز بودجه جنگی جهان می‌تواند هر سال جان نیم میلیون زن و ۸ میلیون نوزاد را در سراسر جهان نجات دهد.

کد خبر 47631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز