گروه اجتماعی: پس از 22 سال مذاکرات طولانی و دشوار، رهبران 270 میلیون مردم بومی جهان در مبارزه برای شناسایی حق تعیین سرنوشت به پیروزی نمادین بزرگی دست‌ یافتند.

روز پنج‌شنبه اکثر 192 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پذیرش اعلامیه جهانی حقوق مردمان بومی را تصویب کردند.

به گزارش آی‌پی‌اس نیوز، بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد پس از رأی مجمع عمومی گفت:« این پیروزی برای مردمان بومی جهان است.

این لحظه‌ای تاریخی است که کشورهای عضو و مردمان بومی با تاریخ دردناک خود آشتی کردند.» رهبران بومیان امیدوار بودند این اعلامیه با اجماع تصویب شود، اما از آنجایی که برخی کشورها مخالف بودند، رأی‌گیری تنها گزینه ممکن بود.

همان طور که انتظار می‌رفت کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به این قطعنامه رأی منفی دادند ولی 143 کشور به آن رأی مثبت دادند. آذربایجان، بنگلادش، اوکراین، روسیه و گرجستان از کشورهایی بودند که رأی ممتنع دادند.

اعلامیه حقوق مردمان بومی

این اعلامیه خواهان شناسایی حق مردم بومی نسبت به تعیین سرنوشت و کنترل زمین می‌شود، یعنی اصلی که شورای حقوق بشر آن‌را به‌رسمیت می‌شناسد، اما کسانی آن‌را تضعیف‌کننده حاکمیت کشورها و جنجال‌برانگیز می‌دانند.

درعوض حمایت از اعلامیه، کشورهای آفریقایی خواهان آن هستند که اعلامیه قید کند هیچ‌گونه اقدامی  که تمامیت ارضی یا وحدت سیاسی کشورهای مستقل  را تضعیف کند، تشویق نخواهد کرد.

به‌رغم آن‌که دیدگاه آفریقا در نسخه تعدیل شده اعلامیه گنجانده شده است، پیش‌نویس آن همچنان بر حق مردم بومی برای تعیین سرنوشت و کنترل زمین و منابع تأکید می‌کند.

رهبران گروه‌های قومی مایل هستند این اعلامیه با اجماع به تصویب بر سد، اما از آن‌جایی که برخی کشورها از شناسایی حقوق آنها اکراه دارند، به احتمال زیاد مجمع عمومی آن‌را به‌ رأی‌گیری رسمی خواهد گذاشت.

بسیاری از آنان ایالات متحده و کانادا را متهم می‌کنند که مانند گذشته با وارد آوردن فشار بر کشورهای ضعیف و آسیب‌پذیر از نظر اقتصادی می‌خواهند این کشورها به اعلامیه رأی مخالف بدهند.

مخالفان، اعلامیه را به‌خصوص باتوجه به تأکید آن بر حق تعیین سرنوشت و کنترل زمین و منابع نارسا می‌دانند.

به اعتقاد آنها، این امر مانع توسعه اقتصادی و باعث تضعیف به‌اصطلاح هنجارهای جاافتاده دمکراتیک خواهد شد.

این تنش در دیگر عرصه‌های دیپلماتیک بازتاب پیدا کرده است، ازجمله در مذاکرات مربوط به پیمان تنوع زیست‌شناختی سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی در ارتباط با نیازهای نظم اقتصادی نولیبرال و این استدلال که مردم بومی حق تملک و استفاده از منابع خود را بدون مداخله دیگران دارند.

مثل پیمان تنوع زیستی نه‌فقط اهمیت دانش سنتی را به رسمیت می‌شناسد، بلکه خواهان آن می‌شود که سهم منصفانه‌ای از منافع حاصل از استفاده از زمین‌های بومیان توسط شرکت‌های تجاری به آنها تعلق بگیرد.

اقدام مجمع عمومی برای تصویب این اعلامیه درحالی صورت گرفته که حدود 100 نفر از سران جهان آماده می‌شوند  برای شرکت در نشستی در زمینه گرم شدن آب و هوای زمین به نیویورک سفر کنند.

کد خبر 31394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز