چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجلاس سران ناتو در بخارست نشست "ترین‌ها" است، نه فقط بزرگ‌ترین گردهمایی تاریخ این پیمان فراآتلانتیکی است، بلکه در یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های جهان هم برگزار می‌شود.

اشپیگل‌آنلاین از بخارست گزارش داد، فقط با حضور حدود 3000 هیات رسمی و تعداد بسیاری از خبرنگاران، این اجلاس در وسعتی کمتر از یک سوم فضای موجود در کاخ پارلمانی بخارست برگزار خواهد شد.

این ساختمان که به دستور نیکلای چایشسکو (Nicolae Ceausescu)، در رومانی ساخته شد مساحتی معادل 330 هزار متر مربع و بیش از 1000 اتاق دارد.

Romania's Parliament building

این ساختمان 16 طبقه که چهار طبقه آن زیر زمین است و دو پناهگاه هسته‌ای دارد، پس از پنتاگون دومین ساختمان بزرگ در جهان است.[تصاویری از دومین ساختمان بزرگ جهان]

فقط سالنی که سران دولت و کشورها 26 عضو ناتو دور میز آن خواهند نشست، مساحتی معادل 2200 متر مربع و 16 متر ارتفاع دارد.

در آنجا سیاستمداران شرکت‌کننده خواهند توانست از بزرگ‌ترین فرش‌های جهان (1200 متر مربع) و از بزرگ‌ترین لوستر (با سه تن وزن و 7000 لامپ) هم دیدن کنند. فقط کم بودن تعداد سرویس‌های بهداشتی است که برای سازمان‌دهندگان این نشست دردسرساز شده است، برای همین آنها خواستار ایجاد دستشویی‌های بیشتر شده‌اند.

در مجموع 20 هزار نفر در فاصله زمانی 1984 تا 1989 میلادی برای ساخت این بنای عظیم کار کردند. آنها در ساخت این بنا از یک میلیون متر مکعب مرمر و 1000 تن سنگ گرانیت نیز استفاده کرده‌اند.

بسیاری از اتاق‌های این به میل دیکتاتور و همسرش النا بارها باز آرایی شدند؛ پیش از آنکه آنان بتوانند از کاخ‌شان بهره‌برداری کنند، سرنگون و اعدام شدند.

امروز این ساختمان در اختیار سنا، نمایندگان رومانی و موزه‌ هنرهای معاصر رومانی قرار دارد.

کد خبر 47471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز