پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اجلاس سران ناتو با گسترش سپر دفاع ضد موشکی و پذیرش دو عضو جدید موافقت کرده اما از قبول سه داوطلب دیگر عضویت در این سازمان خودداری ورزیده است.

به گزارش بی‌بی‌سی‌ روز پنجشنبه، 3 آوریل (15 فروردین)، مقامات آمریکایی که جرج بوش رئیس جمهور این کشور را در اجلاس سران ناتو در بخارست همراهی می‌کنند گفتند که این اجلاس طرح پیشنهادی آمریکا برای گسترش برنامه سپر دفاع ضد موشکی به اروپای شرقی را تایید کرده است.

تصمیم رهبران کشورهای عضو ناتو، که انتظار می‌رود در بیانیه نهایی اجلاس گنجانده شود، به منزله پذیرش طرح استقرار برخی از تجهیزات سپر دفاعی در دو کشور لهستان و جمهوری چک است.

این تجهیزات عمدتاً شامل سیستم‌های رادار هشدار دهنده خواهد بود.

روسیه با چنین اقدامی به شدت مخالفت کرده و آن را مغایر منافع امنیتی خود و عاملی در برهم زدن توازن قوا در اروپا دانسته بود اما مقامات آمریکایی نگرانی روسیه را بی مورد دانسته‌اند.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، با خاتمه جنگ سرد، هدف برنامه گسترش سپر دفاع ضد موشکی نمی تواند دفاع از اروپا در برابر حملات روسیه باشد بلکه این برنامه برای مقابله با حملات موشکی کشورهایی مانند ایران به اجرا گذاشته می شود.

پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات چهارشنبه جورج بوش در این مورد را که هدف از گسترش سپر دفاع ضد موشکی به شرق اروپا مقابله با تهدید موشکی ایران است به شدت محکوم کرده بود.

بیانیه نهایی اجلاس بخارست از روسیه خواهد خواست که تصمیم اجلاس در این زمینه را بپذیرد و در حفاظت از امنیت اروپا با ناتو همکاری کند.

همچنین به گفته اعضای هیات نمایندگی آمریکا، اجلاس بخارست از دو کشور آلبانی و کرواسی دعوت کرده است تا به ناتو بپیوندند.

رد عضویت گرجستان و اوکراین

در عین حال، این اجلاس از قبول درخواست مقدونیه، گرجستان و اوکراین برای عضویت در ناتو، که مورد حمایت آمریکا نیز بود[تاکید دوباره بوش بر گسترش ناتو به سوی شرق]، خودداری کرده و گفته است که این کشورها هنوز آمادگی پیوستن به این پیمان را ندارند.

President of Georgia Mikheil Saakashvili (L) and US President George W. Bush during Nato summit.
گرجستان با وجود حمایت بوش نتوانست جواز عضویت در ناتو را دریافت کند

روسیه به شدت با عضویت گرجستان و اوکراین، که از جمهوری های تشکیل دهنده شوروی سابق بودند، مخالفت ورزیده است.

کد خبر 47595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز