یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: برگزیدگان دوره بیست و پنجم کتاب سال و دوره پانزدهم کتاب سال جهانی شامگاه شنبه 20 بهمن جایزه خود را در تالار وحدت از دست رییس جمهوری دریافت کردند.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این مراسم که با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل هم همراه بود، برگزیدگان شاخه های مختلف کتاب سال معرفی شدند.

مهمترین تفاوت مراسم امسال پخش همزمان تصویر کتاب و نشان دادن تصویر فرد برگزیده از روی پرده تالار وحدت بود که از برنامه ریزی قبلی دست اندرکاران حکایت می کرد.

همین گزارش حاکی است در گزارش ارائه شده از سوی دبیرخانه کتاب سال از میان 7990 اثر رسیده به دبیرخانه در مرحله اول 7560 اثر حذف و 430 اثر به مرحله دوم راه یافتند که از این میان فقط در 14 حوزه داوران آثاری را به عنوان فرد برگزیده انتخاب و معرفی کردند.

- در حوزه کلیات ودربخش تالیفی به طور مشترک به کتاب «دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی» از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و کتاب دوجلدی «فرهنگ اعلام تاریخ اسلام»، تألیف دکتر سید غلامرضا تهامی، انتشارات شرکت سهامی انتشار و در بخش ترجمه کتاب سه جلدی «فرهنگ تاریخ اندیشه ها» از انتشارات سعاد  به سرویراستاری صالح حسینی انتخاب شدند.

- در حوزه فلسفه‌ شاخـة تألیف: به طور مشترک کتاب «فلسفه اخلاق در تفکر غرب از دیدگاه السدیر مک‌اینتایر»، تألیف دکتر حمید شهریاری، انتشارات سمت  و کتاب «زمینه و زمانه پدیدارشناسی (جستاری در زندگی و اندیشههای هوسرل و هایدگر)» تألیف  سیاوش جمادی، انتشارات ققنوس  معرفی شدند و در شاخـة ترجمه کتاب «زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه» ترجمه دکتر فریبرز مجیدی، انتشارات فرهنگستان هنر به عنوان کتاب سال معرفی شدند.

- در شاخـه تصحیح کتاب «رسائل الشجره الالهیه فی علوم الحقائق الربانیه»، تصحیح و مقدمه دکتر نجفقلی حبیبی، انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

-در شاخـه علوم قرآنی کتاب «تفسیر قرآن کریم برگرفته از آثار امام‌خمینی (س)» از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی (س)

در شاخـه فقه و اصول کتاب «دایره‌المعارف فقه مقارن»، تألیف آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، قم معرفی شدند.

در شاخه کلام، کتاب «دانشنامه عقاید اسلامی»، ترجمه دکترمهدی مهریزی، حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی، علی‌نقی خدایاری، دکتر حجت الاسلام رضا برنجکار  و در شاخـة ادیان نیز کتاب «قرآن و کتاب مقدس، درون مایه های مشترک»، ترجمه دکتر فاطمه سادات تهامی، انتشارات دفتر پژوهش و نشر سهروردی به عنوان اثر برتر معرفی شدند.

در حوزه زیست‌شناسی کتاب «آشنایی با زبان لاتینی و کاربرد گیاه‌شناسی آن»، تألیف دکتر موسی ایرانشهر، انتشارات دانشگاه تهران.

 در حوزه علوم کاربردی در حوزة دامپزشکی  کتاب «معاینه بالینی دام های مزرعه»، ترجمه دکتر محمدرضا مخبردزفولی، دکتر علی رضاخانی، دکتر محمدقلی نادعلیان، دکتر محمود بلورچی، از انتشارات دانشگاه تهران اثر برتر شناخته شد.

 در حوزه مهندسی مکانیک دو اثر برگزیده؛ «تهویه و سرمایش طبیعی در ساختمانهای سنتی ایران»، تألیف دکتر مهدی بهادری‌نژاد و دکترمحمود یعقوبی، مرکز نشر دانشگاهی و کتاب «مهندسی تولید و فناوری»، ترجمه دکتر محمد کاظم بشارتی‌گیوی، انتشارات دانشگاه تهران کتاب برتر شناخته شدند.

- حوزه مهندسی عمران  دو اثر مشترک در تالیف با عناوین «سازه‌های بتون آرمه»، تألیف دکتر داود مستوفی‌نژاد، انتشارات ارکان دانش و«مصالح ساختمانی»، تألیف دکترحسن رحیمی، انتشارات دانشگاه تهران از دانشگاه تهران به عنوان اثر برتر شناخته شدند.

- در حوزه مهندسی کشاورزی کتاب «زعفران ایران با نگاه پژوهشی»، تألیف دکترحسن ابراهیم‌زاده، دکترطیبه رجبیان، دکتر رویا کرمیان، دکتر پروانه ابریشم‌چی، دکترعذرا صبورا ، انتشارات اطلاعات اثر برتر شناخته شد.

- در حوزه هنر، شاخه معماری، کتاب «استاتیک کاربردی برای دانشجویان رشته‌های معماری و مهندسی عمران»، تألیف دکتر محمود گلابچی ، انتشارات دانشگاه تهران و در شاخـة هنرهای نمایشی کتاب «ریشه‌های رومانتیسم»، ترجمه دکتر عبدالله کوثری، انتشارات نشر ماهی به عنوان اثربرتر شناخته شدند.

در حوزه ادبیات شاخـة تاریخ و نقد کتاب «از این باغ شرقی (نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان)»، تألیف دکترپروین سلاجقه، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در شاخه متون کهن کتاب صهبای خرد (شرح احوال و آثار حکیم عمر خیام نیشابوری)، نوشته دکتر رضوی با  ترجمه دکتر مجدالدین کیوانی، از انتشارات سخن اثر برتر شناخته شد.

- در حوزه تاریخ کتاب «تاریخ برمکیان»، تصحیح و تألیف دکتر سید صادق سجادی به عنوان اثر برتر شناخته شد.این کتاب را مرکز موقوفه دکتر محمود افشار منتشر کرد.

در حوزه جغرافیا کتاب «قلمرو فلسفه جغرافیا» تالیف دکتراحمد پوراحمد، ازانتشارات دانشگاه تهران به عنوان اثر برتر شناخته شد.

- در حوزه محیط زیست: دو کتاب «اطلس مناطق حفاظت شده ایران»، تألیف دکترعلی‌اصغر درویش‌صفت،از انتشارات دانشگاه تهران و کتاب«توسعه پایدار (اقتصاد و سازوکارها)»، ترجمه دکتر احمدرضا یاوری،از انتشارات دانشگاه تهران به عنوان اثر برتر شناخته شدند.

 در حوزه کودک و نوجوان: شاخـة داستان تألیفی کتاب «قصه ما مثل شد»، تألیف دکتر محمد میرکیانی، انتشارات به نشر و در شاخـة ترجمه‌ داستان ـ «رمان های سه گانه چرخ گردون»(جاده سفید - چشم اسب - ردپای باد)، ترجمه زنده‌یاد حسین ابراهیمی (الوند)، انتشارات قدیانی ،شاخـة علوم و فنون ـ «فرهنگنامه نوجوان، کلید دانش»، انتشارات طلایی و پیام عدالت  به عنوان اثر برتر شناخته شدند.

تقدیر از مولوی پژوهان نامی

گزارش همشهری آنلاین حاکی است علاوه بر جوایز بخش اصلی در بخش جنبی هم به مناسبت سال مولانا جوایزی به برگزیدگان داده شد. در این بخش لوح تقدیر و 14 سکه طلا به زنده‌یاد دکتر سیدجعفر شهیدی، دکتر محمد استعلامی، کریم زمانی و دکتر توفیق هاشم پورسبحانی داده شد.

جایزه دکتر شهیدی را فرزندشان گرفتند و کریم زمانی و دکتر سبحانی نیز در مراسم حضور نداشتند.

یکی از برگزیدگان این بخش در گفت وگو با همشهری آنلاین گفت که برنامه ریزی برای این بخش بسیار ابتدایی و ناپخته بود وتا لحظه آخر نمی دانست که قرار است از وی تجلیل به عمل آید.

در این مراسم همچنین برگزیدگان پانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال هم لوح و جایزه خود را از دستان رئیس جمهور دریافت کردند.[برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال معرفی شدند]

سخنان رئیس جمهوری

پس از اعطای جایزه، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، به جایگاه رفت و درباره شانیت قلم و منزلت آن سخنرانی کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دست همه اهالی قلم که با عشق به برادری، صلح، امنیت و پیشرفت برپایه خداپرستی و عدالت تلاش می‌کنند را می‌بوسم.
  
وی لفظ کتاب را مستور به معانی بلند دانست و گفت: تمام آفرینش یک کتاب مفتوح است که هر برگ آن دلیلی بر معانی بلند و هر سطر آن منقوش به آیات الهی است.

وی بالاترین کتاب الهی را انسان دانست که آینه حقیقت در عالم هستی است و افزود: هرکس نفس خویش را بشناسد خدا را شناخته و جوهر کتاب آموختن و تعلیم است. پس اگر معرفت نفس، معرفت خدا را در پی دارد، چه کتابی بالاتر از کتاب نفس است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: انسان آینه جمال حق است که اگر آن را از غبارها پاک کند، جمال حق در آن متجلی می‌گردد و همین معنا در تمام مراتب تعلیم و تعلم جاری است.
وی کتاب را ظرف علم، معرفت و حقایق عنوان کرد و اظهار داشت: پاک و منزه بودن کتاب به پاکی نویسنده، مؤلف و مصنف آن برمی‌گردد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به درخشان ماندن نهج‌البلاغه و زنده بودن آن پس از اعصار پی‌درپی، این کتاب را مؤثر، معلم، مشوق به خیر و نیکی، مروج تقوی و معرفت، میزان و جاودانه دانست و افزود: از آنجایی که کلام مسطور در این کتاب از ناحیه معلم پاکی‌هاست، مروج همه نیکی‌ها، معیار حق و مدار حقیقت است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: بنابراین اثر کلامی آن معلم نیز چون صادر شده از نفس مؤمن، عارف و تزکیه شده است همان اثر را دارد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به انتشار کتاب‌های نفی‌کننده حقایق و مروج زشتی‌ها و در مقابل آن انتشار کتاب‌هایی از گروه‌گشا و نشان‌دهنده راه روشن به بشریت است گفت: ایران عزیز از نهاد تمدن و فرهنگ بشری است و جلوه‌های انسانی در آن بی‌نظیر است به‌خصوص توحید و خداپرستی شیرازه تمدن ایران است که پس از اسلام بالندگی این تمدن افتخار بشریت است.

وی با بیان اینکه این تمدن انسان‌هایی فرهیخته، عالم و فداکار تربیت کرده که این فرهنگ را ارتقا بخشیدند، به تاریخ معاصر و نقش حضرت امام در آن اشاره کرد و گفت: حضرت امام پس از ایجاد تمدن عظیم اسلام، تحولی آفرید که در طول 14 قرن بی‌نظیر بود و امام عزیز ما محصول تمدن اسلامی و فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

احمدی‌نژاد با اشاره به تربیت شدن عارفان زیادی در پرتو معارف حضرت امام افزود: این عارفان همان انسان‌های بزرگی هستند که از بذل جان و مال و هستی خود در راه آرمان‌های بلند الهی دریغ نکرده‌اند و قدرت‌های بزرگ را به زیر کشیده‌اند.

وی تصریح کرد: جنگ تحمیلی مصادق جنگ بی‌فرهنگ‌ها و بی‌تمدن‌ها با پرچم‌داران فرهنگ و تمدن بشری در دوران ما بود و دیدید که آن جبهه سیاه هم در فرهنگ و ایدئولوژی شکست خورد و هم در جبهه جنگ.

رئیس جمهور ادامه داد: در پرتو اخلاص امام، نفوس پاکیزه شد و میلیون‌ها نفر بدون درخواست مزد به ندای او لبیک گفتند و یک ملت بزرگ بیدار شد و امروز از درخت پرثمر او نهال‌های فراوانی روئیده و گلستان امام به ثمر رسید.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ملت ایران را پرچم‌دار عزت، شرف و کرامت انسانی و همبستگی بشریت دانست و اظهار داشت: امام ثمره‌ای از فرهنگستان علم و ادب و معرفت اسلام و ایران عزیز است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود انتخاب کتاب سال را یک میعاد و نقطه تجمع فرهیختگان و محل گردآمدن دلهای خدایی، اندیشه‌های سازنده و قلم‌های پرتوان است و تجلیل از نویسندگان به معنای تجلیل از هنر هدایت انسان‌ها به سمت قله‌های کمال است و خوشحالم که این حرکت فرهنگی هر سال پربارتر می‌شود.

وی خطاب به نویسندگان و ناشران شرکت‌کننده در این مراسم گفت: با همت شما است که علم، اندیشه، هنر، عشق و محبت به تکامل خود ادامه می‌دهد و به همت قلم‌ها و اندیشه‌های نورانی شما امید به پاکی، عدالت، عشق و محبت در بین انسان‌ها وجود دارد که هر روز شعله‌ورتر می‌شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با قلم و تعالیم شماست که جوانان و نسل‌های پی‌درپی در مسیر علم و معرفت قرار می‌گیرد و با مجاهدت شما است که میراث تمدنی بشر در اختیار نسل‌ها قرار می‌گیرد.

وی برگزاری همایش کتاب سال را حرکتی‌ وحدت‌آفرین دانست که نویسندگان، ناشران و برگزارکنندگان به آن رونق داده‌اند و تأکید کرد: دست همه اهالی قلم که با عشق به برادری، صلح، امنیت و پیشرفت برپایه خداپرستی و عدالت تلاش می‌کنند را می‌بوسم.

گزارش همشهری آنلاین حاکی است پس از پایان مراسم ضیافت شامی از سوی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی برای برگزیدگان بخش های مختلف کتاب سال در هتل ارم ترتیب داده شد که در این ضیافت علی اکبر اشعری، رئیس کتابخانه ملی ایران هم حضور داشت.

از برنامه های جنبی این ضیافت ذکر خاطراتی از سوی پنج تن از برگزیدگان کتاب سال جهانی از کشورهای هلند، روسیه، آمریکا، صربستان، و انگلیس بود.

کد خبر 43900

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز