یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

فرهاد عشوندی: «همین یک ساعت قبل که با هم حرف می‌زدیم، او شایعه فسخ قراردادش با ایران را به کلی تکذیب کرد.»

ناصر شفق، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که این روزها در شهر بیلبائوست و مذاکرات با خاویر کلمنته را انجام داده است، در آخرین ساعات دیشب(شنبه ششم بهمن)، این جمله را به خبرنگار همشهری عصر گفت تا شایعه‌ای را که عصر دیروز در رسانه‌های ایرانی مطرح شده بود تکذیب کند.

شایعه زمانی پیچید که خبرنگار ایرنا از مادرید، خبری را مخابره کرد که در آن آمده بود: « در پی مخالفت فدراسیون ایران با حضور نیمه‌وقت کلمنته در ایران، این مربی از قبول پیشنهاد همکاری فدراسیون ایران منصرف شده است.» انتشار این خبر، خیلی زود باعث شد مسئولان فدراسیون فوتبال با شفق تماس بگیرند و از او صحت خبر را جویا شوند و این‌گونه بود که ناصر شفق، بار دیگر با کلمنته تماس گرفت؛ « در این تماس او به ما اطمینان داد که به توافقاتش با ما پای‌بند است.»

بند جنجال ساز!

ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از مذاکرات طولانی با خاویر کلمنته، سرانجام او پذیرفت قراردادش با فدراسیون ایران را امضا کند؛ اما این مرد اسپانیایی که شرایط مالی‌اش با شرایط مورد نظر ایران می‌خواند، دو پیش شرط اصلی برای سفر به ایران داشت: اول اینکه شرایط رفاهی و تمرینی‌اش برای اداره تیم ملی را بپسندد و دیگر اینکه بتواند مثل قراردادش با صربستان، اردوهای تیم ملی ایران را هم به صورت مقطعی و تنها در زمان‌های نزدیک به بازی‌های تیم ملی، با تشکیل اردوهای مقطعی، اداره کند و برای زندگی همچنان ساکن اسپانیا باشد.

 بندی که تا ساعت‌ها باعث شد طرف‌های ایرانی و اسپانیایی به خاطرش با هم بحث کنند و سرانجام پنجشنبه شب گذشته، دو طرف قراردادی 3 ساله را امضا کنند. پس از امضای این قرارداد بود که کلمنته در مصاحبه با روزنامه‌های اسپانیایی اعلام کرد با فدراسیون ایران به توافق رسیده تا مثل زمان حضورش در صربستان، مربی نیمه‌وقت تیم ملی ایران باشد. جملاتی که بازتاب وسیعی در رسانه‌های ایرانی داشت و باعث شد موج انتقادات از قرارداد با این مربی اسپانیایی به راه بیفتد.

فدراسیون متن قراردادبا کلمنته را منتشر می‌کند

« ماجرا این طور نیست که در رسانه‌ها منتشر می‌شود. اگر لازم باشد، ما حتی حاضریم متن قرارداد امضا شده با کلمنته را منتشر کنیم. اگر این جوسازی‌ها ادامه داشته باشد ما تا فردا (امروز) متن کامل قراداد را منتشر می‌کنیم.» محمدمهدی تاج، نایب رئیس اول تشکیلات جدید فدراسیون فوتبال که با خبرنگار همشهری سخن می‌گفت، با بیان این جمله در واکنش به شایعات مطرح شده درباره قرارداد با خاویر کلمنته گفت:« ما 3 بند در قرارداد با این مربی داریم که به واسطه آن می‌توانیم به همه اطمینان بدهیم کلمنته نمی‌تواند هر وقت دلش خواست، ایران را ترک کند.»

 این3 بند که تاج به آنها اشاره دارد عبارتند از: «صعود تیم به جام جهانی، نظارت بر تمرینات تیم ملی و زیر نظر گرفتن لیگ برتر ایران.» 3 شرطی که تاج معتقد است به‌دلیل قرار گرفتن‌شان در قرارداد، کلمنته را روزهای زیادی از سال در ایران نگه می‌دارد: «عنایت دارید که صعود به جام جهانی، کار بسیار بزرگی است و نیاز به تمرینات بسیاری دارد. برای همین، ما باید روزهای زیادی در سال را برای تیم ملی‌مان برنامه و مسابقه داشته باشیم. غیراز این، وقتی کلمنته متعهد شده بازی‌های لیگ را زیر نظر بگیرد، یعنی او باید تمام وقت در تهران باشد. پس این شایعات را نباید خیلی جدی گرفت.»

کلمنته با سالی 100 روز مرخصی و مأموریت

برای اولین بار، این علی کفاشیان بود که اذعان کرد تعداد روزهای مرخصی کلمنته، بیش از عرف رایج (سالی 30 روز) است. او دیروز به همشهری امارات گفته بود :«تعداد روزهای مرخصی کلمنته در سال، بیش از عرف رایج است؛ اما این روزها به اندازه‌ای نیست که بگوییم این مربی، مربی نیمه‌وقت تیم ملی فوتبال ماست.»

 او البته این روزهای دور از تهران مربی جدید را به ‌اندازه‌ای نمی‌دانست که خود کلمنته در گفت‌وگوهایش مطرح کرده بود. به همین دلیل در واکنش به مصاحبه‌های این مربی اعلام کرد: «نمی پذیریم او خارج از ایران زندگی کند.»

انتشار این خبر در رسانه‌های جهانی باعث شد بلافاصله خبر لغو قرارداد همکاری کلمنته با فدراسیون فوتبال ایران به سرعت در محافل ورزشی بپیچد. اتفاقی که باعث شد شفق که هنوز در اسپانیا به سر می‌برد، بار دیگر به سراغ کلمنته و مدیر برنامه‌هایش برود.

«اصلا ماجرا به شکلی نیست که در رسانه‌های ایران مطرح شده. ما برای تیم ملی برنامه داریم. البته قرار شده تا مذاکرات نهایی در تهران، درباره جزئیات ماجرا حرف نزنیم؛ ولی حقیقت این است که در یکی از بندهای قراردادمان با کلمنته آورده‌ایم که چون اسکلت اصلی تیم ملی ایران را لژیونرهای اروپایی تشکیل می‌دهند، مربی باید برای زیر نظر گرفتن شرایط این بازیکنان به‌طور مستمر به تماشای تمرینات و بازی‌های این بازیکنان برود.»

 اتفاقی که باعث می‌شود این مربی، روزهای زیادی از سال (با احتساب سالی دو ماه مرخصی بیش از 100 روز از سال) را در کشورش یا دور از ایران باشد. این شرایطی است که دو طرف ایرانی و اسپانیایی در قراردادشان بر سرش به توافق رسیده‌اند.

کد خبر 42742

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز