چهارشنبه 4 مهر 1397 | به روز شده: 1 ساعت و 31 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
جمعه 23 شهریور 1397 - 23:23:01 | کد مطلب: 416401 چاپ

ممکن است لبنیات پرچرب هم برای شما خوب باشد

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
یک بررسی جدید نشان می‌دهد ممکن است مواد لبنی حتی اگر پرچرب باشند، برای سلامت قلب سودمند باشند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی رابطه سببی را ثابت نمی‌کند، اما نشان داد در طول دوره بررسی افرادی سه وعده در روز لبنیات مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که لبنیات نمی‌خوردند، به‌طور کلی در معرض خطر کمتر مرگ هستند. همچنین این افراد کمتر در معرض خطر سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی بودند.

سرپرست این بررسی مهشید دهقان پژوهشگر اپیدمیولوژی تغذیه در انستیتوی پژوهش سلامت جمعیت در انتاریو می‌گوید این سودمندی در هر دو شکل پرچرب و کم‌چرب مواد لبنی مشاهده شد.

او نتیجه‌گیری می‌کند: «خوردن تا سه وعده لبنیات در روز بدون توجه به میزان چربی آن خطر مرگ و بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد.»

یک وعده استاندارد لبنیات به اندازه ۲۲۵ گرم شیر یا ماست، ۱۴ گرم پنیر یا یک قاشق چای‌خوری کره است.

این پژوهش هیچ پولی از صنعت لبنیات دریافت نکرده بود.

باوجود این یافته‌های جدید انجمن قلب آمریکا هنوز مردم را تشویق می‌کند لبنیات کم‌چربی مصرف کنند.

به‌طور کلی می‌دانیم که مصرف چربی اشباع‌شده بیشتر (مانند چربی لبنیات) میزان کلسترول بد یا ال‌دی‌ال را افزایش می‌دهد و میزان این کلسترول یکی از عوامل زمینه‌ساز بیماری قلبی است.

دهقان اشاره می‌کند که برخی از افراد به خاطر محتوای چربی اشباع‌شده لبنیات، میزان کالری بیشتر چربی‌ها و ارتباط مصرف چربی‌های اشباع‌شده با افزایش کلسترول بد از مصرف مواد لبنی خودداری می‌کنند.

اما به گفته او با این کار آنان مواد مغذی مهم‌تری را که لبنیات در اختیارشان می‌گذارد مانند اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی را از دست می‌دهند.

دهقان می‌گوید: «مواد لبنی حاوی ترکیبات بسیار بالقوه سودمند هستند. نظر ما این است که اثر خالص مصرف لبنیات بر سلامتی مهم‌تر از تمرکز صرف بر یک ماده مغذی منفرد است.»

برای مثال درحالی‌که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به علت محتوای بالای پتاسیم‌شان تشویق می‌شود، نوشیدن دو لیوان شیر بی‌چربی در روز مقدار قابل‌قبولی از پتاسیم را به بدن می‌رساند. پروتئین موجود در شیر نیز احتمالاً به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. مصرف مقدار کافی پروتئین برای حفظ عضلات لازم است و قلب نیز درواقع یک عضله است.

کارشناسان می‌گویند تا زمانی که تحقیقات بیشتری دراین‌باره انجام شود، افراد باید همچنان لبنیات کم‌چربی مصرف کنند.