سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

حمید هامون: برخلاف خرس‌های واقعی که عموماً ترسناک و خطرناک‌اند، خرس‌های عروسکی و اسباب‌بازی، با بدن‌هایی نرم و لبخندی شیرین روی پوزه‌شان، همیشه ناز و بامزه‌اند.

دوچرخه شماره ۹۳۷

در تاريخ ادبيات كودك و نوجوان جهان هم، خرس‌هاي محبوب زيادي هستند كه ماندگار شده‌اند. اما شايد بشود گفت «ويني‌پو»، محبوب‌ترين خرس عروسكي تاريخ است كه به‌واسطه‌ي انيميشن‌هايش، در تمام دنيا و در بين تمام نسل‌ها محبوب بوده و محبوب مانده است. اما اين خرس بامزه با آن تي‌شرت قرمز كوتاه و شكم تپلش كه معمولاً هم خراب‌كاري مي‌كند، از كجا آمده؟

«آلن الکساندر ميلن» مشهور به «اي. اي. ميلن»، در سال 1882 ميلادي در كيلبورن لندن متولد شد. پدرش اهل جامائيكا بود و در كيلبورن، مدرسه‌ي كوچكي را اداره مي‌كرد. آلن هم در آن مدرسه آموزش‌هاي ابتدايي را گذراند. جالب اين‌كه يكي از معلم‌هايش هم در آن دوران «اچ. جي. ولز»، نويسنده‌ و روزنامه‌نگار مشهور انگليسي بود كه البته آن‌زمان تنها 22سال داشت.

او پس از دوران مدرسه، تحصيلاتش را در كالج كمبريج در رشته‌ي رياضيات ادامه داد. پس از پايان تحصيلاتش به لندن برگشت و به نويسندگي براي مجلات روي آورد و براي چندسال هم به‌عنوان دستيار سردبير در مجله‌ي پانچ مشغول به‌كار شد.

او در سال 1913 ميلادي با «دوروتي دي‌سلين‌کورت» ازدواج کرد و با آغاز جنگ‌جهاني اول به ارتش بريتانيا پيوست. ميلن در طول حضورش در ارتش هم به نويسندگي ادامه داد و چندين نمايش‌نامه و كتاب نوشت. پس از جنگ‌جهاني اول هم پسرش «كريستوفر رابين ميلن» در سال 1920 ميلادي به‌دنيا آمد.

چهار سال بعد، در سال 1924 ميلادي، كتاب «زماني كه خيلي جوان بوديم» را منتشر كرد كه در واقع مجموعه‌‌ي شعري براي كودكان و نوجوانان بود. او اين كتاب را براساس رابطه‌ي پسرش با خرس عروسكي‌اش نوشت كه «ويني‌پو» نام داشت.

تصويرگري‌هاي اين كتاب را «ارنست هاوارد شپارد» يا «اي. اچ. شپارد» طراحي كرد كه در مجله‌ي پانچ با ميلن هم‌كار بود. داستان‌ها و شعرهاي كريستوفر رابين و ويني‌پو، خيلي زود به محبوبيت رسيد و ميلن نيز نگارش اين مجموعه را ادامه داد.

در طول جنگ‌جهاني دوم، ميلن دوباره درگير جنگ شد و پس از پايان جنگ، در سال 1952 ميلادي سكته‌ي مغزي كرد و چهار سال پس از آن در سال 1956 ميلادي در 74سالگي از دنيا رفت. متأسفانه ميلن محبوبيت امروز ويني‌پو در جهان را نديد، اما تا زماني كه زنده بود بخشي از اين موفقيت‌‌ها را لمس كرد. چون آثار او خيلي زود به‌صورت نمايش راديويي و تئاتر اقتباس شدند.

اما در واقع محبوبيت ويني‌پو وقتي به اوج رسيد كه استوديوي ديزني وارد كار شد. استوديوي ديزني از سال 1966 ميلادي تا امروز، انيميشن‌هاي سينمايي، سريال، بازي و كتاب‌هاي بسياري را براساس شخصيت‌هاي داستان‌هاي ويني‌پو ساخته كه همه‌ي نسل‌ها با آن‌ها خاطرات شيريني دارند.

حالا هم تازه‌ترين اقتباس سينمايي از داستان‌هاي ويني‌پو بر پرده‌ي سينماهاي جهان است. اين فيلم كه با بودجه‌ي 75 ميليون دلار ساخته شده، روايت متفاوتي از زندگي اين شخصيت‌هاست؛ كريستوفر رابيني كه بزرگ‌سال شده و خاطراتش را فراموش كرده و عروسك‌هايي كه حالا كدر و فرسوده به‌نظر مي‌رسد.

 

دوچرخه شماره ۹۳۷

«اي. اي. ميلن»، به همراه پسرش «كريستوفر رابين» و عروسك ويني‌پو، سال 1926 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۳۷

طرح جلد اولين چاپ كتاب «زماني كه خيلي جوان بوديم» سال 1924 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۳۷

نمونه‌اي از طرح‌هاي سياه و سفيد و طرح‌هاي رنگي «ارنست هاواراد شپارد»، تصويرگر كتاب‌هاي ويني‌پو

 

دوچرخه شماره ۹۳۷

«مارك فورستر» همراه با مدل‌هاي عروسكي شخصيت‌ها در صحنه‌ي فيلم‌برداري فيلم «كريستوفر رابين»

کد خبر 413678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha