جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق که برای انجام معالجات پزشکی به لندن رفته است با همتای انگلیسی خود دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، نوری المالکی، نخست وزیر عراق که برای انجام معاینات پزشکی به لندن رفته روز پنجشنبه (13دی) با گوردون براون، نخست وزیر انگلیس دیدار و درخصوص مسایل مختلف از جمله موضوع گروگان‌های انگلیسی در عراق گفت‌وگو کرد.

وی پس از این دیدار در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: سال 2008 سال خدمت رسانی دولت عراق به شهروندان عراقی و عمران و آبادی کشور بود که پیشرفت‌های امنیتی در بغداد و دیگر استان‌های عراق شرایط تحقق آن را فراهم ساخته است.

مالکی تصریح کرد: سال 2007 سال امنیت بود و ما به لطف خدا توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم و هم چنان بر ضرورت تداوم اقدامات امنیتی و مبارزه با ناقضان قانون تاکید داریم.

وی افزود: ثبات و امنیت زمینه را فراهم کرده تا دومین مسئولیت‌ مهم‌مان را که همان خدمت رسانی به مردم عراق است عملی سازیم و این در حالی است که ملت ما طی سالیان دراز از این خدمات محروم بوده‌اند.

وی در پاسخ به سوال الشرق الاوسط مبنی بر اینکه در دیدارش با براون در خصوص احتمال تمدید حضور نیروهای انگلیسی در عراق پس از پایان ماموریت نیروهای چند ملیتی در اواخر سال جاری گفت‌وگو کرده یا خیر، گفت: ما به نیروها و شایستگی‌هایمان ایمان داریم و این روند هر روز با پیشرفت‌های بیشتر روبرو است.

مالکی تاکید کرد: مسئولیت امنیتی، مسئولیت‌ نیروهای ماست که باید به طور کامل پذیرای آن باشیم و از نیروهای ائتلاف نیز به دلیل کمک‌های که ارایه دادند، متشکریم.

وی ادامه داد: عقب نشینی تدریجی نیروهای چند ملیتی از عراق هرگز به روند امنیتی تاثیر منفی نخواهد گذاشت و امروز تشکیلات امنیتی ثابت کرده‌اند که به تنهایی می‌توانند امنیت کشور را کنترل کرده و با تشکیلات القاعده و ناقضان قانون مبارزه کنند.

نخست وزیر عراق درخصوص نقش انگلیس در کشورش پس از تحویل مسئولیت‌ امنیتی بصره به نیروهای عراقی گفت: نقش انگلیس کمک به توسعه، امنیت، براندازی نظام دیکتاتوری و کمک به رشد و توسعه‌ی عراق مربوط می‌شود که ما هم چنان از آن استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد که با دیدگاه براون مبنی بر تغییر استراتژی انگلیس در عراق از ایفای نقش نظامی به نقش غیر نظامی و کمک به بازسازی و شکوفایی اقتصادی این کشور موافق است.

مالکی تصریح کرد: ما خواهان توسعه و پیشرفت گسترده در امر خدمت رسانی به مردم عراق هستیم که می‌توانیم از تجربه‌های انگلیس در خصوص سرمایه‌گذاری و بازسازی برای تحقق این امر استفاده کنیم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد، کمیته‌های ویژه و یک شورای اقتصادی مرکزی برای جلب حمایت‌های شرکت‌های بین‌المللی جهت سرمایه‌گذاری در عراق تشکیل شده است.

هم چنین گفته می‌شود که موضوع پنج گروگان‌ انگلیسی که شش ماه پیش توسط شبه نظامیان در بغداد ربوده شدند از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار مالکی و براون بود.

نخست وزیر عراق هم چنین گزارشی از روند مصالحه بین احزاب سیاسی عراق و همچنین اوضاع اقتصادی این کشور را در اختیار همتای انگلیسی‌اش قرار داد.

کد خبر 40866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز