بردیا بادپر: این‌جا درست کنار ما، در جوی‌های آب، در کانال‌های فاضلاب، در نهرها و باغچه‌ها جمعیتی از موش‌ها زندگی می‌کنند که نه می‌توان دقیق تعداشان را شمرد و نه می‌توان از شهر اخراجشان کرد.

دوچرخه شماره ۹۲۸

فقط اگر كنترل شوند، شايد روزي جاي ما را در شهر نگيرند!

با اين‌كه آمارهاي دقيقي از تعداد موش‌ها در تهران وجود ندارد، اما سال گذشته بعد از زلزله‌ي تهران خبرهايي مبني بر جمعيت 50 تا 70 ميليوني موش‌ها در تهران منتشر شد كه هنوز هم با يك جست‌وجوي كوتاه در مرورگرهاي اينترنت مي‌توانيم اين خبرها را ببينيم كه البته تأييد نشده‌اند. در خبرهاي رسمي تعداد موش‌ها به بيش از سه ميليون هم نمي‌رسد.

 * * *

خيلي وقت‌ها از كنار پياده‌روها كه مي‌گذريم يا وقتي مي‌خواهيم از روي جوي آب بپريم، يكي از آن‌ها را در حال فرار مي‌بينيم. بعضي وقت‌ها آن‌قدر بزرگند كه ممكن است آن‌ها را با گربه اشتباه بگيريم و خيلي وقت‌ها مي‌بينيم كه چه‌طور از اطراف سطل زباله و يا زباله‌هايي كه داخل جوي‌ها و باغچه‌ها رها شده‌اند تغذيه مي‌كنند.

شايد به بيماري‌هايي كه ممكن است از طريق موش‌ها منتقل شوند هم فكر كرده و بعد به خودمان گفته باشيم كه چرا كسي نمي‌تواند براي كاهش جدي تعداد اين موش‌ها كاري بكند؟

در همين زمينه فرهاد افشار، مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر مي‌گويد كه «واقعيت اين است كه امكان نابودي صددرصدي موش‌هاي شهري وجود ندارد و با شيوه‌هاي علمي مي‌توان جمعيت اين حيوان را كنترل كرد.»*

* * *

خب شايد با خودتان بگوييد همه مي‌دانند موش‌ها زيادند و مسئولان بايد براي آن فكري بكنند. ما كه نمي‌توانيم براي كنترل جمعيت موش‌ها كاري بكنيم.

اما بهتر است بدانيد اغلب مسئولان شهري معتقدند شهروندان نقش مهمي در ايجاد فضاي مناسب براي ازدياد موش‌ها دارند و  مبارزه با موش‌ها به ثمر نمي‌رسد، مگر با آموزش و اطلاع‌رساني به شهروندان.

 * * *

اين را بدانيم كه موش‌ها را با يك روش بسيار كم‌هزينه و ساده مي‌توان مهار كرد و آن هم كاهش، تفكيك و درست دفع‌كردن  زباله‌هاست.

بنا به نظر برخي كارشناسان حقوق حيوانات، 80درصد جمعيت موش‌ها را مي‌توان با كنترل زباله‌ها حذف كرد. اين را شهرام اميرشريفي، رييس انجمن ديده‌بان حقوق حيوانات به خبرگزاري «خانه‌ي ملت» گفته است.

البته به گفته‌ي اغلب كارشناسان، موش‌ها در خيابان‌هايي كه مواد غذايي اعم از ميوه و فست‌فود و اغذيه‌فروشي‌هاي بيش‌تري قرار دارند، زيادترند.

نمي‌دانم چرا سراغ هرسوژه‌ي شهري كه مي‌رويم يك سوي آن به زباله‌ها مرتبط مي‌شود.

 * * *

وقتي به زباله‌هاي شهري مي‌رسيم بخشي از آن مربوط به بزرگ‌ترهاست و مغازه‌دارها و البته بخش ديگري از آن، به همه‌ي ما مربوط مي‌شود وقتي باقي‌مانده‌ي ساندويچ يا ميوه‌ي نيم‌خورده‌ي خود را داخل جوي آب پرتاب مي‌كنيم، وقتي ...

 

 

* خبرگزاري ايسنا، کنترل جمعيت موش‌ها در تهران با استفاده از شيوه‌هاي علمي

 

 


عكس: همت خواهي/ خبرگزاري ايسنا

کد خبر 407943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha