ترجمه محمد کرباسی: پس از گذشت چند روز از ترور بی‌نظیر بوتو هنوز سؤال‌های مختلفی در مورد نحوه ترور وی وجود دارد.

سؤال‌هایی که باید به این پاسخ ختم شوند که چه کسی پشت پرده این حمله قرار گرفته است.

پس از  انفجار مهیب، پلیس با عجله اعلام کرد که خانم بوتو آسیبی ندیده است اما مدتی بعد مشخص شد وی به بخش اورژانس بیمارستان راولپندی منتقل شده است.

پس از مرگ وی، گروه 7 نفره پزشکان بیمارستان گزارش خود را برای وزارت بهداشت پاکستان ارسال کردند. آنها در این گزارش علت مرگ بی‌نظیر بوتو را جراحتی در سمت چپ سر و آسیب مغزی اعلام کرده بودند. اما در این گزارش به علت این جراحت به خاطر عدم کالبد شکافی اشاره‌ای نشده بود.

یک روز بعد، سخنگوی وزارت کشور پاکستان در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد مرگ بوتو به علت شکستگی جمجمه در اثر برخورد با سقف اتومبیل ضد گلوله حامل وی بوده است.

وزارت کشور پاکستان با این تئوری که بوتو هنگام فرار از تیررس شلیک‌ها، سرش به دستگیره سقف بازشو خودرو برخورد کرده، منکر مرگ وی در اثر شلیک گلوله شد.

این تئوری در خوش بینانه‌ترین حالت برای دوری دولت از مسئولیت این ترور و ضعف نیروهای امنیتی این کشور مطرح می‌شود.

اما این ادعا بلافاصله به وسیله حزب مردم پاکستان رد شد. آنها اعلام کردند مرگ رهبر فقید این حزب به خاطر جراحت گلوله‌ای بوده است که به گردن وی اصابت کرده و از پشت سر خارج شده است.

شری رحمان، سخنگوی حزب مردم هم اعلام کرد که در زمان حمله و غسل ‌ بوتو حضور داشته و دو جراحت عمیق با خونریزی شدید را دیده است.

چرا این مسئله این قدر مهم است؟


یک مورد، اختلاف حزب مردم و دولت در مورد تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده برای بی‌نظیر بوتو است. دولت نمی‌خواهد به‌نظر بیاید که نتوانسته است از نخست وزیر سابق این کشور با آن محبوبیت زیاد محافظت کند.

اما اگر حرف‌های مسئولان حزب مردم در مورد ترور وی از فاصله بسیار نزدیک درست باشد آن وقت سؤال‌های زیادی پیش می‌آید. سؤال‌هایی از علت ضعف تدابیر امنیتی‌حتی تا هم دستی دولت در انجام ترور.


مدارک ضعف تدابیر امنیتی چه چیزهایی هستند؟


اطلاعات به دست آمده از زمان ترور  بوتو نشان می‌دهد که تدابیر امنیتی در مورد حفاظت از جان وی بسیار ضعیف بوده است. یکی از این مدارک نامه الکترونیکی است که او برای مارک سیگل(از همکاران قدیمی بی‌نظیر بوتو) در انگلستان ارسال کرده است.

بوتو در این نامه نوشته بود که پرویز مشرف می‌خواهد کاری کند که من احساس ناامنی کنم و هنوز هیچ جوابی برای تقاضای بهبود تدابیر امنیتی دریافت نکردم.

وی در این نامه اضافه کرده  بود که از استفاده از  خودروهایی با شیشه دودی منع شده است و پلیس نیروهای پیشرو برای محافظت از اطراف خودرو هم در اختیار وی قرار نمی‌دهد.
مدرک دیگر در این مورد فیلمی است که از صحنه ترور به دست آمده است.

در این فیلم مردی با عینک آفتابی دیده می‌شود که از فاصله بسیار نزدیک به ‌ بوتو شلیک می‌کند و مرد دیگری در لباس سفید که بلافاصله بمب را منفجر می‌کند  هیچ نیروی امنیتی در این فیلم دیده نمی‌شود.

رسانه‌ها حدس می‌زنند که نیروهای پلیس در محل برگزاری تجمع قبل از خروج خودروی حامل  بوتو پست‌های خود را ترک کرده‌اند.


چرا همسر‌ بوتو با کالبد شکافی مخالفت می‌کند؟


اما با وجود اینکه پزشکان اعلام کرده‌اند تنها با کالبد شکافی علت اصلی مرگ بی‌نظیر بوتو مشخص می‌شود، چرا همسر وی با این مسئله مخالفت می‌کند؟

آصف زرداری، همسر خانم بوتو اعلام کرده است: ما می‌دانیم که کالبد شکافی بی‌فایده است و گزارش‌ها می‌توانند دست کاری شوند. برای ما مشخص است که او چگونه کشته شده است.

علاوه بر این در جامعه سنتی پاکستان کالبد شکافی پیکر یک زن نوعی بی‌احترامی به حساب می‌آید که همسر وی با اطمینان از بی‌نتیجه بودن این کار به انجام آن راضی نمی‌شود.


چرا صحنه ترور با آب شسته شد؟


صحنه ترور چند ساعت بعد از ترور توسط مأمورین آتش‌نشانی و به وسیله فشار قوی آب شسته شد. این کار به چه منظوری انجام شد؟ سخنگوی وزارت کشور پاکستان در جلسه مطبوعاتی اعلام کرد این کار پس از جمع آوری مدارک توسط کارآگاهان صورت گرفته است.

این برای همه مسئله واضحی است که کارآگاهان هم در بسیاری از موارد برای اطمینان از صحت مدارک به محل حادثه بر می‌گردند. پس این عجله برای پاکسازی به چه دلیل بوده است؟


چه مدارکی در مورد اینکه ترور به دستور رهبران طالبان بوده وجود دارد؟


در همین کنفرانس مسئولان وزارت کشور پاکستان اعلام کردند که تماس تلفنی را شنود کرده‌اند که در آن بیت‌الله مسعود از سران طالبان در جنوب وزیرستان به شخصی در مورد انجام خوب کاری تبریک می‌گفته است اما اسمی از بی‌نظیر بوتو برده نشده است.

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده است صحبت‌های ضبط شده این دو نفر به زبان پشتو قابل ارائه به رسانه‌ها است. این در حالی است که سخنگوی بیت‌الله مسعود، ادعای دولت پاکستان را تکذیب کرد و چنین مکالمه‌ای را جعلی و ساخته شده دولت دانست.

او همچنین خواستار تحقیقات غیروابسته به دولت برای مشخص شدن مقصر اصلی حادثه شده است.به تازگی هم گروه پزشکان بیمارستان راولپندی در گزارش خود تئوری دولت را تأیید نکرده و خواستار کالبد شکافی برای مشخص شدن علت واقعی مرگ شده‌اند.

دولت اکنون با عدم توانایی پاسخ به افکار عمومی تحت فشار برای قبول تحقیقات بین‌المللی است. مسئله‌ای که بعید به‌نظر می‌رسد پرویز مشرف آن را قبول کند.


بی‌بی‌سی
31 دسامبر

کد خبر 40790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز