دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

حمید هامون: در طول تاریخ سینما، تصویر راه‌زن‌ها، دزدها و قاچاقچی‌های بسیاری برپرده‌ی سینماها نقش بسته است. بعضی‌هایشان بدجنس و خرابکار و شخصیت منفی فیلم‌ها بوده‌اند و برخی هم قهرمان یا سایه‌ای از قهرمان.

دوچرخه شماره ۹۲۷

اگر به «ساني» (آل پاچينو) در فيلم بعد از ظهر سگي، «دالتون راسل» (كلايو اوون) در فيلم نفوذي يا «جك گنجشكه» (جاني دپ) در مجموعه‌ي فيلم‌هاي دزدان دريايي كاراييب فكر كنيم، مي‌بينيم هميشه هم دزدها و راه‌زن‌ها، شخصيت‌هاي منفي فيلم‌ها نيستند. گاهي قهرمان‌اند و مخاطب را چنان با خود درگير و همراه مي‌كنند كه هيچ‌كس دوست ندارد آن‌ها شكست بخورند، گير بيفتند يا آسيبي ببينند.

اما شايد «هان سولو» با بازي «هريسون فورد»، متفاوت‌ترين دزد تاريخ سينما باشد؛ يك قاچاقچي در اعماق كهكشان! او شخصيت اصلي داستان نيست، اما در رداي يك قهرمان ظاهر مي‌شود و از شخصيت‌هاي محبوب فيلم‌هاي جنگ‌ستارگان به‌شمار مي‌آيد.

هرچند ‌هان سولو كلاه‌بردار و يک قاچاقچي دغل‌بازي است كه از طرف گشت امپراتوري کهکشان تحت تعقيب قرار گرفته و به‌نوعي همه‌ي كهكشان و شكارچيان جايزه‌بگير دنبالش هستند، اما در اعماق وجودش، قهرماني است كه گاهي براي بقاي كهكشان فقط مي‌شود روي او حساب كرد و فقط مي‌شود از او كمك گرفت.

صميمي‌ترين دوست او، «چوباكا» يا «چويي»، يك «وُوكي» است و امن‌ترين جاي كهكشان براي هان، «شاهين‌هزاره»، همان سفينه‌ي مشهورش است. اين شخصيت در قسمت‌هاي چهارم، پنجم و ششم جنگ‌ستارگان حضور داشت كه به سه‌گانه‌ي اصلي مشهورند. اين سه‌گانه در سال‌هاي 1977، 1980 و 1983 ميلادي ساخته شدند.

در سه‌گانه‌ي بعدي جورج لوكاس كه در سال‌هاي 1999، 2002 و 2005 ميلادي ساخته شدند و درواقع قسمت‌هاي اول، دوم و سوم جنگ‌ستارگان به‌شمار مي‌روند، شخصيت سولو مثل برخي ديگر از شخصيت‌هاي جنگ ستارگان حضور نداشت و هنوز وارد قصه‌ي كهكشان نشده بود.

تا قبل از ساخت جنگ ستارگان، هريسون فورد بازيگر چندان شناخته‌ شده‌اي نبود و گفته مي‌شود كه اگرچه جورج لوكاس پيش از جنگ‌ستارگان با هريسون فورد كار كرده بود، اما در ابتداي كار تصميم نداشته از او در نقش هان سولو استفاده كند. ا‌ما كمي بعد متوجه‌ مي‌شود كه او براي‌ اين‌ كار بهترين‌ است‌ و به اين‌ ترتيب‌، هريسون فورد وارد داستان‌هاي كهكشان‌ و نقش هان سولو مي‌شود.

در قسمت هفتم جنگ‌ستارگان كه در سال 2015 ميلادي ساخته شد، هريسون فورد، 32سال پس از آخرين حضورش در جنگ‌ستارگان، يك‌بار ديگر در نقش هان سولو ظاهر مي‌شود. در اين فيلم هان سولو، سفينه‌ي ربوده‌شده‌اش را مي‌يابد که به دست «ري» و «فين» افتاده است. آن‌ها به سياره‌ي «تاکودانا» مي‌روند و نيروهاي «محفل يکم»، ري را دست‌گير مي‌كنند. سولو با كمك نيروهاي مقاومت،‌ «فين» و «چوباکا» به پايگاه «نابودگر ستاره‌اي» مي‌رود که از «ستاره‌ي مرگ» بزرگ‌تر است. د

ر آن‌جا او پسرش «کايلو  رِن» را مي‌بيند که به يک «لرد سيت» تبديل شده است. هان سولو در تلاش براي بازگرداندن رن به سمت نيرو و جداكردنش از تاريكي، به دست او به قتل مي‌رسد. صحنه‌ي پرت‌شدن هان سولو از روي پل، از صحنه‌هاي تلخ فيلم‌هاي جنگ‌ستارگان براي هواداران اين مجموعه است و شايد به همين دليل امسال يك فيلم جداگانه براي اين شخصيت محبوب ساخته شده است.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

هريسون فورد (هان سولو)، آلك گينس (اوبي‌وان كنوبي)، مارك هميل (لوك اسكاي‌واكر) و پيتر مي‌هيو (چوباكا) در «جنگ ستارگان: اميدي تازه»، سال 1977 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

هريسون فورد (هان سولو) در «جنگ ستارگان: نيرو برمي‌خيزد»، سال 2015 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

«آلدِن اِرِنرايك» در نقش جواني «هان سولو» (سمت راست) «هَريسون فورد» بازيگر اصلي نقش «هان سولو» (سمت چپ)

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

«هان سولو»، روي جلد مجله‌ي هفتگي «اينترتينمت» با تيتر «وقتي هان، چويي را ملاقات مي‌كند»

کد خبر 407617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha