همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات سرطان، درباره استفساریه خروج قهوه‌خانه‌‌ها از شمول اماکن عمومى گفت: افرادى که در این طرح دست اندرکار هستند و تلاش دارند که مصرف قلیان آزاد شود، یا جاهل هستند یا پول گرفته اند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران

به گزارش وبدا، دکتر محمد اسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان و رییس هیات مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات، در همایش روز جهانی بدون دخانیات، با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند در حوزه سلامت گامی بردارند، باید بدانند که جهالت و تجارت دو دشمن سلامت هستند، گفت: استفساریه خروج قهوه خانه‌‌ها از شمول اماکن عمومى، محصول جهالت است.

رییس هیات مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات، افزود: افرادی که می‌خواهند در حوزه سلامت گامی بردارند، باید بدانند که جهالت و تجارت دو دشمن سلامت هستند، بنابراین وظیفه ما این است که جاهلان را آگاه و با تاجران مبارزه کنیم، اما این کار بسیار دشوار است.

وى درخصوص تدوین کنوانسیون مبارزه با دخانیات در ژنو گفت: سازمان جهانی بهداشت، به مدت 6 سال و در سال یک مرتبه، مراسمی را برای تدوین کنوانسیون دخانیات برگزار می‌کرد، این کنوانسیون اولین و قوی‌ترین کنوانسیون در حوزه سلامت در جهان است و قدرت آن بالاتر از کنوانسیون انرژى اتمى است.

وی افزود: در یکی از این گردهمایی‌ها، ما به عنوان نماینده امرو (کشورهای شرق مدیترانه) در سازمان بهداشت جهانى شرکت داشتیم و آن زمان یک گروه ١٠٠ نفره از آمریکا با این کنوانسیون مخالفت مى‌کردند و ما موافق بودیم، بالاخره کنوانسیون تصویب شد، اما پس از تصویب این کنوانسیون در سازمان جهانى بهداشت، تمام بند‌های آن در کشور آمریکا اجرایى شد و اکنون یک فرد سیگارى در آمریکا باید 25 دقیقه پیاده روی کند تا بتواند سیگاری با نرخ بالا خریداری کند، یعنی یک فرد سیگاری آمریکایی باید یک سوم درآمد خود را صرف سیگار کند.

اکبری گفت: در زمان تصویب کنوانسیون مبارزه با دخانیات متوجه شدیم که ایران جزو کشورهاى هدف براى مصرف سیگار انتخاب شده و شرکت‌هاى دخانیات راه‌هاى ورود سیگار از مرزهایى، چون قشم، خوى و کیش را رصد کرده بودند و حتى اسامى افرادى که در گمرگ قرار بود آنها را کمک کنند، مشخص شده بود.

  • دخانیات مى‌تواند موجب اختلال ژنتیکی شود

رییس هیات مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات با بیان اینکه ٣٠ درصد مرگ‌‌ها ( تقریبا یک سوم افرادی که سالانه فوت می‌کنند)، ناشى از مصرف و مواجهه با دخانیات است، خاطرنشان کرد: دخانیات مى‌تواند موجب اختلال ژنتیکی شود، چراکه طبق شواهد، کودکان و جوانانى که اجدادشان در نسل‌هاى قبلى، دخانیات مصرف مى ‌کردند، سرطان ریه گرفتند و جان خود را از دست دادند، بنابراین فردی که سیگار و قلیان مصرف می‌کند، تنها به سلامت خود آسیب نمی‌زند، بلکه ژنوم افراد با این سبک زندگی، دستخوش تغییر می‌شود.

اکبرى با تاکید بر اینکه سیگار، تنها ماده ای است که هیچ سود و منفعتى ندارد، گفت: ما باید جامعه را در زمینه مبارزه با دخانیات توانمند کنیم. مردم باید بدانند افرادی که سیگار و قلیان را تبلیغ مى‌کنند یا نادان هستند یا پول گرفته اند.

کد خبر 406907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha