جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین؛ سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در روز جهانی بدون دخانیات ۲۰۱۸ در روز ۳۱ مه هشدار می‌دهد که استفاده از دخانیات و قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی «عوامل عمده» بیماری‌های قلبی- عروقی هستند و در سه میلیون مورد مرگ در سال دخالت دارند.

No Tobacco

به گزارش سایت خبری سازمان ملل «گزارش جهانی روندهای شیوع استعمال دخانیات ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵» نشان می‌دهد فقدان آگاهی درباره خطرات مصرف دخانیات در کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط بیشترین شیوع را دارد.

برای مثال، در چین از هر ۱۰ نفر بیش از ۶ نفر از اینکه سیگار کشیدن می‌تواند باعث حمله قلبی شود، بی‌خبر هستند.

در همین حال، در هند و اندونزی بیش از نیمی از همه بزرگ‌سالان نمی‌دانند که سیگار کشیدن می‌تواند به سکته مغزی منجر شود.

دکتر داگلاس بچر، رئیس دپارتمان پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در سازمان جهانی بهداشت در ژنو به خبرنگاران گفت که مصرف دخانیات در سطح جهان در حال کاهش هست، اما این عادت هنوز هرسال هفت میلیون نفر را می‌کشد.

به گفته دکتر بچر پیشرفت‌ها درزمینهٔ حفاظت از مصرف‌کنندگان در برابر صنعت دخانیات ناهمسان بوده است و کشورهای با درآمد بالا نسبت به کشورهای فقیرتر «پیشرفت سریع‌تری» درزمینهٔ محافظت مصرف‌کنندگان داشته‌اند که تا حدی به علت مقررات قوی‌تر است.

آخرین داده‌ها به‌دست‌آمده از گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۱.۱ میلیارد سیگاری در جهان کنونی وجود دارد- یعنی همان تعدادی که در ابتدای این قرن سیگاری بوده‌اند.

این گزارش تأکید می‌کند باوجود پیشرفت نکردن ظاهری در کاهش شمار کلی سیگاری‌ها، امروزه فقط از هر پنج نفر یک نفر سیگار می‌کشند، در حال اینکه رقم در ۱۸ سال پیش بیش از یک نفر در چهار نفر بود. به گفته دکتر بچر این کاهش به علت رشد جمعیت جهان پوشیده شده است.

این کارشناس بهداشتی سازمان ملل درباره تلاش‌ها برای تشویق افراد به ترک کردن سیگار هشدار داد که فقط حدود ۱۲ درصد کشورها در مسیر رسیدن به اهداف جهانی برای کاهش یک سومی شمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۲۰۳۰، بخشی از اهداف توسعه پایدار هستند.

سازمان جهانی بهداشت در تلاش برای بهبود وضعیت سلامت قلبی از ۱۹۴ کشور عضوش می‌خواهد رشته‌ای از اقدامات کنترلی به‌طور فزاینده سخت شونده را به اجرا درآورند.

این اقدامات شامل عاری کردن فضاهای دربسته عمومی و محیط‌های کار از دود سیگار و تأکید بر چاپ هشدارهای بهداشتی بر پاکت‌های سیگار است.

دکتر بچر گفت:‌«خبر خوب این است که این مرگ‌ها قابل‌پیشگیری هستند و ما می‌دانیم که برای رسیدن به این هدف چه باید کرد.»

او ایرلند و اروگوئه را به‌عنوان دو کشوری نام برد که به بالاترین سطح کنترل دخانیات دست‌یافته‌اند و افزود از سال ۲۰۰۷ تاکنون شمار افرادی در سراسر جهان که از این اقدامات ضد سیگار سود برده‌اند، بیش از چهار برابر شده است و از یک میلیارد نفر به چهار میلیارد نفر رسیده است.

کد خبر 407049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha