شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

بردیا بادپر: قوطی‌ات را با زباله‌های دیگر قاطی نکن! قوطی‌ات را در جوی آب یا باغچه رها نکن یا وسط خیابان با قوطی‌ات فوتبال بازی نکن! قوطی‌‌ات را بازیافت کن!

دوچرخه شماره ۹۱۹

«قوطي‌ تو» نام کمپيني است که براي جمع‌آوري هرچه بيش‌تر و باکيفيت‌تر قوطي‌هاي نوشيدني پس از مصرف، فعاليت مي‌کند و هدفش قوطي‌هايي است که خارج از خانه مصرف مي‌شوند؛ در جاهايي مثل رستوران، هتل‌، مدرسه‌، مراکز تجاري و...

اين کمپين مردمي که قرار است براي ارتقاي سطح آگاهي عمومي در مورد بازيافت کار کند، سال گذشته و در مرحله‌ي اول، در مجتمع تجاري ارگ تجريش معرفي شد. فعالان اين كمپين در نظر دارند كه كمپين را به‌صورت گسترده در سطح شهر تهران و پس از آن در کل کشور معرفي كنند.

عبدالهي، مدير اين کمپين در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «در ارگ تجريش، از كمپين به‌خوبي استقبال شد و بيش‌تر مردم بعد از صرف غذا، قوطي‌هاي نوشيدني‌شان را مي‌آوردند و اگر در ته آن نوشيدني باقي مانده بود در ظرفي جداگانه خالي مي‌کردند و قوطي را در ظرف مخصوص مي‌انداختند.

خيلي‌ها هم وقت بيش‌تري گذاشتند و له‌کردن قوطي در دستگاه فشرده‌ساز را تجربه کردند و با اين کار دو قدم مهم در چرخه‌ي بازيافت برداشتند. اول اين‌که قوطي‌ها را از ساير پسماندها تفکيک کردند تا کميت و کيفيت قوطي‌هاي فلزي براي بازيافت افزايش پيدا کند و دوم با فشرده‌کردن آن، کمک کردند كه جاي مورد نياز براي نگه‌داري قوطي‌ها تا يک پنجم حالت عادي کاهش پيدا کند.

ما در اين کمپين سعي مي‌كنيم فرآيند بازيافت اين قوطي‌ها را به عملي سرگرم‌کننده براي افراد تبديل کنيم و به همين دليل از سمت نوجوانان با استقبال خوبي مواجه شديم.»

چرا قوطي‌ تو؟ چرا مثلاً بطري‌ تو، نه؟

عبدالهي مي‌گويد: «جواب سؤال اين است که براي قوطي‌هاي نوشيدني که غالباً از جنس آلومينيوم هستند اين پتانسيل وجود دارد که بي‌نهايت‌بار، بدون افت کيفيت، بازيافت شوند و مجدداً قوطي‌هاي جديدي از آن‌ها در بيايد.

به‌خاطر همين بازيافت قوطي‌ها نسبت به‌ساير پسماندهاي بسته‌بندي مانند بطري‌هاي پلاستيکي ارزش بيش‌تري دارد. در جهان هم اين قوطي‌ها بيش‌ترين ميزان بازيافت را نسبت به ساير پسماندهاي بسته‌بندي نوشيدني دارا هستند.

در واقع قوطي ‌تو را مي‌توان نقطه‌ي شروعي براي جداسازي انواع پسماندهاي بسته‌بندي در مبدأ دانست و در ادامه به جداسازي ساير پسماندها پرداخت.»

به گفته‌ي او بازيافت قوطي، باعث 95درصد صرفه‌جويي در مصرف انرژي نسبت به توليد آن از مواد اوليه (سنگ بوکسيت) مي‌شود.

اگر بخواهيم حس بهتري نسبت به اين ميزان از صرفه‌جويي در انرژي داشته باشيم، بايد بگوييم با انرژي صرفه‌جويي‌شده‌ي ناشي از بازيافت يک قوطي، مي‌توان تلويزيون را به مدت چهار ساعت روشن نگه داشت، پس حتي جداسازي يک قوطي بيش‌تر به‌صورت واقعي مي‌تواند باعث ايجاد تفاوت شود.

براي دست‌يابي به اين تفاوت بهترين حالت اين است که در همان محل مصرف و قبل از مخلوط‌شدن آن با بقيه‌ي پسماندها، آن را جمع‌آوري كنيم و با کيفيت بالا به واحد بازيافت برسانيم تا چرخه‌ي بازيافت تکميل شود.

بازيافت هرقوطي يعني صرفه‌جويي در مصرف انرژي، يعني کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، يعني هزينه‌ي کم‌تر، آلودگي کم‌تر و صرفه‌جويي در بهره‌برداري از منابع طبيعي.

کمپين قوطي‌ تو مي‌خواهد اين شانس را به همه بدهد كه گامي مؤثر در جهت حفظ محيط‌زيستمان برداريم. پس قوطي‌ات را بازيافت کن.

 

 


عكس: كمپين قوطي تو

کد خبر 402469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha