مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه جدید نشان می‌دهد، استعمال سیگارهای الکترونیکی ممکن است منجر به تجمع چربی در کبد شود.

سیگار الکترونیک

به گزارش مهر، دکتر تئودور فریدمن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه چارلز لس آنجلس، در این باره می‌گوید: «سیگارهای الکترونیک حاوی نيکوتین هستند و نیکوتین هم با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط است.»

به گفته محققان، هنوز تاثیرات بلندمدت سیگارهای الکترونیک بر بیماری کبد، دیابت، بیماری قلبی یا سکته ناشناخته است.

محققان در یک مطالعه ۱۲ هفته ای موش های فاقد ژن "آپولیپوپروتئین E" را مورد بررسی قرار دادند. فقدان این ژن موجب می‌شود موش‌ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و چربی درون کبد قرار گیرند.

تمام موش‌ها با رژیم غذایی نسبتا پرچرب و حاوی کلسترول بالا تغذیه شدند.

یک گروه از موش‌ها در محفظه ای در معرض اسپری سیگار الکترونیکی قرار گرفتند از اینرو میزان نیکوتین خون شان بسیار شبیه با افراد سیگاری و افراد مصرف کننده سیگار الکترونیکی بود. گروه دوم در معرض اسپری نمک قرار گرفتند.

محققان نمونه کبد را جمع آوری کردند و ژن‌های موجود در کبد را که تحت تاثیر سیگار الکترونیکی بودند با تکنیک موسوم به آنالیز توالی RNA بررسی کردند. آنها به تغییر در ۴۳۳ ژن پی بردند که با ابتلا و پیشرفت کبد چرب در موش‌های قرارگرفته در معرض سیگار الکترونیکی مرتبط بود.

محققان همچنین دریافتند ژن‌های مرتبط با ریتم شبانه روزی بدن (ساعت بدن) در موش‌های قرارگرفته در معرض سیگار الکترونیکی تغییر کرد. اختلال در ریتم شبانه روزی موجب تسریع ابتلا به بیماری کبدی از جمله بیماری‌های کبد چرب می‌شود.

کد خبر 401922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha