یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک روزنامه بحرینی از وجود اختلاف و نزاع میان پسر مسعود بارزانی و برادرزاده‌اش خبر داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه "اخبار الخلیج" بحرین به نقل از ناظران سیاسی در اقلیم کردستان عراق نوشت: اقلیم کردستان با نزاع مخفیانه میان مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی، رئیس سابق و مستعفی اقلیم کردستان عراق با نچيروان ادریس بارزانی، برادرزاده مسعود روبه‌روست.

مسرور سمت مشاور امنیتی را برعهده داشته و مسئول سازمان امنیتی "آسایش" است و نچيروان بارزانی هم در راس دولت اقلیم کردستان قرار دارد.

به گفته منابع کرد، مسرور بارزانی، بر سیستم مالی و امنیتی که مسئول اموال خاندان حاکم و حساب‌های آن‌ها در بانک‌های اروپایی و ترکیه است سیطره دارد. او علاوه بر این‌که بر دستگاه‌های امنیتی در اقلیم سلطه دارد، روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایت‌های اینترنتی زیادی نیز زیر دستش هستند.

در مقابل نچيروان بارزانی، برادرزاده و داماد مسعود بارزاني هم شبکه ماهواره‌ای، روزنامه‌ها و نهادهای فرهنگی زیادی دارد و رقابت واضحی میان این دو برای تبلیغ فعالیت‌هایشان در سطح رسانه‌ای وجود دارد.

علاوه بر نهادهای رسانه‌ای، مسرور و نچيروان بر بخش آموزش در اقلیم نیز کنترل دارند. دانشگاه کردستان در اربیل زیر دست نچيروان و دانشگاه آمریکایی در دهوک زیر دست مسرور است.

نچيروان و مسرور هر دو در نشست امنیتی مونیخ که ۲۸ فوریه(9 اسفند) برگزار شد، شرکت داشتند که این مساله نشان‌دهنده نفوذ زیاد هر دو و وجود دو قدرت در فضای حاکمیتی اقلیم است.

مسرور بارزانی بر سازمان آسایش، مبارزه با تروریسم، نیروهای زیروانی و تعدادی از گردان‌های نیروهای ۸۰ وابسته به حزب دموکرات کردستان کنترل دارد اما نچيروان ید طولایی در کنترل بر نیروهای نظامی پیشمرگ‌ها از طریق برادرش روان ادریس بارزانی دارد که از جایگاه مهمی در فرماندهی نیروهای پیشمرگ برخوردار است.

تحلیلگران معتقدند که ادامه درگیری میان پسر بارزانی و برادر زاده‌اش احتمالا موجب ضعف در جایگاه خانواده بارزانی و باز کردن راه برای گروه‌های سیاسی لیبرال است.

مسعود بارزانی از سال 1979 بر ریاست حزب دموکرات کردستان عراق تکیه زد البته بعد از مرگ پدرش مصطفی بارزانی و سپس برادر بزرگ‌ترش، ادریس که مذاکرات طرف کردها با دولت بعث عراق را در راستای تحقق تفاهم میان بغداد و اربیل هدایت می‌کرد.

کد خبر 399940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha