همشهری‌آنلاین: مقام‌های اقلیم کردستان عراق اعلام کردند، حدود نیمی از ایزدی‌هایی که سه سال پیش توسط گروه تروریست داعش ربوده شدند همچنان مفقودالاثر هستند.

 در سال 2014 میلادی تروریست‌های داعش جان هزاران تن از اعضای اقلیت ایزدی را در شهرستان سنجار گرفته و هزاران تن از زنان و دختران ایزدی را ربودند تا از آنها به عنوان برده‌های جنسی استفاده کنند.

نیروهای کرد تحت حمایت ائتلاف ضد داعش در نوامبر سال 2015 میلادی پیش از این‌که نیروهای امنیتی عراق در ماه اکتبر کنترل این منطقه را به دست بگیرند، شهرستان سنجار را از کنترل داعش خارج کردند.

خیری بزانی، یکی از مقام‌هاي ارشد وزارت امور مذهبی اقلیم کردستان عراق گفت: از سوم اوت سال 2014 میلادی حدود شش هزار و 417 ایزدی توسط تروریست‌های داعش ربوده شدند که تا اواسط دسامبر سال 2017 میلادی تنها شه هزار و 207 تن از آنها نجات یافته و یا از چنگال تروریست‌های داعش فرار کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،او افزود: سه هزار و 210 ایزدی دیگر که شامل هزار و 507 زن و دختر نوجوان است یا همچنان در اسارت تروریست‌های داعش هستند یا مفقودالاثر محسوب می‌شوند.

وزارت امور مذهبی اقلیم کردستان عراق همچنان این پرونده را دنبال کرده و آمارش نشان می‌دهد که دو هزار و 525 کودک ایزدی در حال حاضر یتیم هستند در حالی که سرنوشت والدین 220 تن دیگر هنوز مشخص نیست.

به گفته بزانی از سال 2014 میلادی 47 گور دسته‌جمعی که در آن بقایای اجساد ایزدی‌ها وجود داشت، کشف شده است.

سازمان ملل قتل عام ایزدی‌ها را یک نسل‌کشی توصیف کرده و می‌گوید داعش این اقدام را برنامه‌ریزی کرده و به صورت عمدی مردان را از زنان جدا کرد تا از تولد کودکان ایزدی جلوگیری کند.

تا پیش از آغاز این قتل عام حدود 550 هزار ایزدی در سنجار عراق زندگی می‌کرد اما از آن زمان به بعد تنها 100 هزار ایزدی در این منطقه باقی مانده و 360 هزار تن آواره شده و در اقلیم کردستان عراق یا مرز سوریه زندگی می‌کند.

کد خبر 391422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha