یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در دنیا کشورهای کوچکی وجود دارند که از همین تهران خودمان هم کوچک‌ترند. نه تنها از تهران کوچکترند که حتی بر اساس قوانین شهری ایران شهر محسوب نمی‌شوند اما در دنیا کشور محسوب می‌شوند.

واتیکان

یکی از این کشورهای کوچک واتیکان است که در حقیقت کوچکترین کشور جهان است. این کشور کوچک درون شهر رم، پایتخت ایتالیا واقع شده است.

در این کوچکترین کشور جهان لازم نیست آدرس خیابان ذکر کنید چون خیابانی وجود ندارد. جمعیت آن ۹۰۰ نفر است و مساحت آن ۴۴/۰کیلومتر مربع. در ایران مناطقی با جمعیت ۹۰۰ نفری حتی شهر هم محسوب نمی‌شوند.

این کشور مقر اصلی کلیسای کاتولیک جهان است . شهر واتیکان در سال ۱۹۲۹ تشکیل شد و فرمان تشکیل آن را بنیتو موسیلینی، فرمانروای ایتالیا در آن زمان صادر کرد.

پرونده‌ها:

more  / پاپ فرانسیس اول /  پاپ بندیکت شانزدهم / پاپ چگونه انتخاب می‌شود؟/ آشنایی با موزه واتیکان /

حکومت در این کشور زیر نظر پاپ است و پاپ همه کاره آن محسوب می‌شود.

واتیکان تابع قوانین بین‌المللی است به همین دلیل می‌تواند به کشورهای مختلف نماینده دیپلماتیک بفرستد و پذیرای دیپلمات‌های کشورهای دیگر هم باشد.

با این حال به دلیل محدودیت جغرافیایی، سفارتخانه‌های کشورهای دیگر در قسمت ایتالیایی شهر رم قرار دارند. حتی سفارت ایتالیا نیز در رم قرار دارد.

واتیکان عضو ناظر سازمان ملل متحد است و در ژوئیه سال ۲۰۰۴ تمام حقوق عضویت کامل را به جز حق رای به دست آورد.

قدرت اجرایی این کشور در درست کاردینال‌هاست. تمامی اعضای حکومت واتیکان را کاردینال‌ها و اسقف‌ها تشکیل می‌دهند. اسقف اعظم سلستینو میگلیوره، نماینده دائم واتیکان در سازمان ملل متحد است.

شورای کاردینال‌ها گروه مشاوران پاپ را تشکیل می‌دهند و در صورت مرگ پاپ آنها هستند که پاپ جدید را که حتما باید کمتر از ۸۰ سال سن داشته باشد، انتخاب می‌کنند.

یک نکته جالب درباره این کوچکترین کشور جهان این است که شهروند دائمی ندارد. کسانی که در این کشور کار می‌کنند و خانواده‌هایشان شهروند آن محسوب می‌شوند اما این شهروندی تنها تا زمانی اعتبار دارد که در واتیکان کار می‌کنند و با تمام شدن دوره کاری‌شان این تابعیت لغو می‌شود.

تقریبا تمام ۹۰۰ شهروند واتیکان را افراد روحانی عالی‌رتبه، کشیش‌ها، راهبه‌ها و نگهبانان تشکیل می‌دهند. سه هزار کارگر و کارمند نیز در واتیکان وجود دارند که محل زندگیشان خارج از واتیکان است.

این شهر توسط قدیمی‌ترین و کوچک‌ترین ارتش منظم جهان حفاظت می‌شود: گارد سوئیس. این گارد از سربازانی با ملیتی سوئیسی که همگی مردانی مجرد و کاتولیک هستند تشکیل شده است. تعداد این گارد با احتساب محافظان شخصی پاپ یکصد نفر است.

زبان رسمی این کشور لاتین است و مردم به زبان ایتالیایی نیز سخن می‌گویند. هرچند این کشور کوچک حتی خیابان ندارد که روی نامه‌ها نوشته شود اما یکی از بزرگترین اداره‌های پست جهان را دارد، زیرا روزانه به ازای هر نفر از جمعیت این کشور ۷۲۰۰ نامه می‌رسد.

مهمترین منبع اقتصادی واتیکان اعانه‌ها هستند که مردم و کشورهای مسیحی هر سال مبالغی را به عنوان کمک به این کشور می‌فرستند.

منبع بعدی درآمد این کشور گردشگران و زائران هستند. واتیکان درآمد خوبی هم از محل فروش تمبر جذب می‌کند.

واحد پول این کشور لیره واتیکان است که هر لیره برابر است با یک یورو.

دامنه اینترنتی واتیکان va. است. شبکه رادیویی این کشور را که رادیو واتیکان نام دارد خود مارکنی، مخترع رادیو راه‌اندازی کرده است.

مساحت ۰.۴۴ کیلومتر مربع
جمعیت ۹۰۰ نفر
پایتخت واتیکان
واحد پول لیره واتیکان
دامنه اینترنتی va.
پیش‌شماره ۳۹+
کد خبر 39827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز