چهارشنبه 2 آبان 1397 | به روز شده: 39 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
شنبه 7 بهمن 1396 - 18:05:44 | کد مطلب: 396647 چاپ

جدول سهم کشورها از دانشجوی خارجی | سیر نزولی پذیرش در آمریکا

اجتماع > آموزش - همشهری آنلاین:
بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه سهم آمریکا از دانشجویان بین‌المللی در سه دهه گذشته کاهش یافته است، گفت: فضای سیاسی در این کشور دلیل این کاهش است.

به گزارش مهر، جعفر مهراد با بيان اين مطلب گفت: آمریکا در بین کشورهای جهان با بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی که در پائیز سال ۲۰۱۶ میلادی پذیرش شده‌اند، بیشترین دانشجوی خارجی را دارد.

وی افزود: این رقم تقریبا دو برابر دانشجویان بین‌المللی انگلستان است که از این نظر رتبه دوم جهان را در اختیار دارد.  

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: باوجود این، سهم آمریکا از دانشجویان بین‌المللی در سه دهه گذشته کاهش یافته و دانشجویان برای ادامه تحصیل کشورهای دیگری را مانند کانادا، انگلستان و استرالیا انتخاب کرده‌اند.

  • نگرانی کارشناسان آمریکایی از کاهش دانشجوی خارجی در این کشور

مهراد تاکید کرد: کاهش دانشجویان بین‌المللی، متخصصان آموزش عالی آمریکا را نگران کرده و بر این عقیده‌اند تا زمانی که این کشور رویکرد خود را نسبت به دانشجویان بین‌المللی تغییر ندهد، مزایای فرهنگی و اقتصادی با اهمیتی را که دانشجویان بین‌المللی دارند از دست خواهد داد.

وی عنوان کرد: دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ میلادی از بیش از ۴۵۰ هزار شغل پشتیبانی کرده‎‌اند و ۳۶.۹ میلیون  دلار نیز به اقتصاد آمریکا کمک کرده‌اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی، دولت آلمان طرح افزایش دانشجویان بین‌المللی را تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد، هدفی که در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ محقق شد.

مهراد اظهار داشت: کانادا امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد ۴۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی پذیرش کند، هدفی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به آن نایل آمده و به موازات آن گام‌های موثر و آسانتری را نیز برای شهروندی دانشجویان بین‌المللی برداشته است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۶، استرالیا راهبردهای آموزش بین‌المللی را اعلام کرد. تا اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی این کشور اعلام کرد که بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در آموزش عالی استرالیا تحصیل می‌کنند که نسبت به سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: اکنون جذب دانشجویان بین‌المللی، آموزش عالی کشورهای برخوردار از آموزش عالی برتر را به یک صنعت سودآور تبدیل کرده است.

مهراد تاکید کرد: رشد این صنعت و تغییرات حاصله در میان کشورها شگفت‌آور است. در سال ۲۰۰۱ میلادی، یعنی ۱۷ سال قبل درصد جذب دانشجویان بین‌المللی در کشورهای مقصد به تعداد ۲.۱ میلیون دانشجو به این شرح بود:

جدول پذیرش دانشجوی خارجی کشورها در سال ۲۰۰۱
ردیف کشور پذیرش دانشجو خارجی
۱ آمریکا ۲۸ درصد
۲ انگلستان ۱۱ درصد
۳ آلمان ۹ درصد
۴ فرانسه ۷ درصد
۵ استرالیا ۴ درصد
۶ ژاپن ۳ درصد
۷ اسپانیا ۲ درصد
۸ بلژیک ۲ درصد
۹ سایر کشورها ۳۴ درصد

وی گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد دانشجویان بین المللی به ۴.۶ میلیون دانشجو رسیده و سهم کشورهای برخوردار از این قرار است:

جدول پذیرش دانشجوی خارجی کشورها در سال ۲۰۱۷

ردیف کشور پذیرش دانشجوی خارجی
۱ آمریکا ۲۴ درصد
۲ انگلستان ۱۱ درصد
۳ چین ۱۰ درصد
۴ استرالیا ۷ درصد
۵ فرانسه ۷ درصد
۶ کانادا ۷ درصد
۷ روسیه ۶ درصد
۸ آلمان ۶ درصد
۹ سایر کشورها ۲۳ درصد

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: فضای سیاسی در آمریکا تنها دلیل کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی است. هزینه بالای آموزش عالی و تغییرات حاصله در برنامه‌های بورس کشورهایی مانند برزیل و عربستان سعودی سایر کشورهای مقصد را برای دانشجویان بین‌المللی جذاب‌تر کرده است.

مهراد خاطرنشان کرد: متوسط شهریه در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ در دانشگاه‌های خصوصی بیش از ۴۰ هزار دلار، در دانشگاه‌های دولتی خارج از ایالت برای آمریکایی‌ها بیش از ۲۵ هزار دلار و در دانشگاه‌های ایالتی برای دانشجویان همان ایالت بیش از ۱۰ هزار  دلار است.

  • وضعیت ایران در جذب دانشجویان خارجی

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ایران نیز با توجه به سیاست‌های وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نسبت به جذب دانشجویان بین‌المللی در مقایسه با سال‌های گذشته علاقه بیشتری از خود نشان می‌دهند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که در سال ۹۴ در مجموع هزار و ۱۷۹ دانشجو و در سال ۹۵ تعداد هزار و ۴۳۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به تحصیل اشتغال داشتند.

مهراد اظهار داشت: بیشترین تعداد دانشجویان خارجی مربوط به کشور عراق با ۴۰۴ دانشجو، افغانستان با ۲۹۶ دانشجو، سوریه با ۱۶۰ دانشجو و لبنان با ۱۰۹ دانشجو است.

وی عنوان کرد: در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم نیز تعداد دانشجویان خارجی بیشتر است به نحوی که رئیس سازمان امور دانشجویان تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های وزارت علوم را ۲۶ هزار نفر اعلام کرده است که ۲۷ هزار نفر از آنها را دانشجویان افغانی تشکیل می‌دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: طبق اعلام رئیس سازمان امور دانشجویان قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه‌ این وزارتخانه ۷۵ هزار دانشجوی خارجی جذب کند.

مهراد گفت: صنعت آموزش عالی کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه نیز  مانند هند و مالزی در این زمینه از سودآوری بالایی برخوردار است و هر روز با ارائه برنامه‌های راهبردی می کوشند زمینه‌های مساعدتری را برای جذب حداکثری دانشجویان بین‌المللی فراهم کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های ایران به گواه نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی در موقعیت نسبتا ممتازی قرار دارند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: هر سال نام تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ جامع و صنعتی در بین دانشگاه‌های برجسته جهان دیده می‌شود.

مهراد افزود: در برخی از رشته‌ها به ویژه رشته‌های نوظهور و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه‌های کشور در زمره دانشگاه‌های ممتاز جهان قرار دارند.

وی گفت: به نظر می‌رسد آنچه موفقیت دانشگاه‌ها را در جذب دانشجویان بین‌المللی لطمه می‌زند نبود برنامه‌های راهبردی موثر و زیرساخت‌های لازم و عدم حمایت جدی دولت از این برنامه‌ها است.