همشهری آنلاین: فرمانده پلیس کابل اعلام کرده که شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در حمله به هتل اینترکنتیننتال کابل به دست‌کم ۱۸ نفر رسیده است. همچنین، شمار زخمیان این رویداد ۱۰ نفر از جمله چهار غیرنظامی اعلام شده است.

شمار کشته‌های حمله به هتلی در کابل به ۱۸ نفر رسید

به گزارش بي بي سي، سالم احساس گفت که ۱۴ نفر از کشته‌شدگان شهروندان کشورهای خارجی بودند.

گفته می‌شود که رئیس مخابرات ولایت فراه، یکی از دیپلمات‌های افغانستان در پاکستان و یک کارمند شورای عالی صلح از قربانیان این رویداد بودند.

شرکت هواپیمایی کام ایر نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته شماری از خلبانان و کارکنان این شرکت در بین کشته شدگان و زخمیان هستند و به این دلیل شماری از پروازهای آنها لغو گردیده است.

نیروهای امنیتی افغان می‌گویند موفق شدند تا ۱۶۰ نفر را نجات دهند. ۴۱ نفر از این افراد اتباع خارجی هستند.

همچنین، شماری از رسانه‌های داخلی افغانستان شمار کشته‌ها را ده‌ها نفر گزارش داده‌اند.

حمله مهاجمان به هتل کانتیننتال پس از حدود پانزده ساعت درگیری ساعاتی پیش پایان یافت. این حمله توسط شش مهاجم انجام شد.

ویس احمد برمک، وزیر داخله افغانستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته که به نظر می‌رسد این حمله از مدت‌ها قبل برنامه‎ریزی شده و افراد نفوذی در این هتل شورشیان را در انجام این حمله کمک کرده‌اند.

مسوولیت امنیتی این هتل سه هفته به یک شرکت امنیتی خصوصی واگذار شده بود.

مقام‌های افغانستان پیشتر گفته بودند که مهاجمان از طریق آشپزخانه وارد هتل اینترکنتیننتال کابل شدند.

مقام‌های دولتی افغانستان می‌گویند تحقیق درباره چگونگی نفوذ مهاجمان به این هتل آغاز شده است و آن طور که گزارش شده تامین امنیت این هتل ۲۱ روز پیش به یک شرکت خصوصی محول شده بود.

آقای دانش می‌گوید: "کمی و کاستی وجود دارد که باید بپذیریم. اگر تقصیری وجود داشته باشد برخورد جدی می‌شود."

مهاجمان شنبه شب (۲۰ ژانویه - ۳۰ دی) حدود ساعت ۹ وارد این هتل بین‌المللی در غرب کابل شدند و به سوی میهمانان، کارمندان هتل و ماموران امنیتی شلیک کردند. آنها همچنین با پرتاب نارنجک بخش‌هایی از هتل را منفجر کردند.

گروه طالبان مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته است. وزارت کشور افغانستان همچنین ادعا کرده که یافته‌های استخباراتی آنها نشان می‌دهد "این حمله توسط شبکه تروریستی حقانی که پناه‌گاه‌های امن آنان در بیرون از افغانستان است، طراحی و سازماندهی شده است."

آن طور که گزارش شده مهاجمان حمله خود را با شلیک به نگهبانان این هتل پنج طبقه شروع کردند و سپس به روی هر کسی که سر راهشان بود آتش گشودند.

پس از آن نیروهای ویژه به محل رسیدند و درگیری میان مهاجمان و نیروی ضربت آغاز شد.

این حمله تنها چند روز پس از آن روی داد که سفارت آمریکا در کابل با صدور هشداری از ناامنی و احتمال حمله به هتل‌های پایتخت خبر داده بود.

در اطلاعیه روز پنجشنبه سفارت آمریکا آمده بود که نهادهای اطلاعاتی از احتمال حمله افراط گرایان به هتل‌های کابل در چند روز آینده خبر داده‌اند؛ هر چند در آن گزارش یکی از هتل‌های بین‌المللی نزدیک فرودگاه کابل به عنوان هدف اصلی این حملات پیش‌بینی شده بود.

اینترکنتیننتال یکی از هتل‌های مشهور کابل و محل اقامت بسیاری از شهروندان کشورهای غربی است. این هتل بر روی تپه‌ای در غرب این شهر واقع شده که اغلب میزبان مراسم عروسی، کنفرانس‌ها و جلسات سیاسی می‌شود.

این هتل به شدت تحت محافظت قرار دارد و ایست‌های بازرسی متعددی برای ورود به آن وجود دارد.

بیش از ۶ سال پیش نیز به هتل اینترکنتیننتال حمله شده بود که در نتیجه ۲۱ آن نفر کشته شدند. گروه طالبان مسئولیت آن رویداد را به عهده گرفت.

کابل در چند ماه گذشته شاهد حملات خونین بوده ‌است.

سه هفته پیش، در یک حمله انتحاری به یک مرکز فرهنگی در غرب کابل که مسئولیت آن را گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به عهده گفت، ۴۱ نفر کشته شدند.
واکنش‌ها به حمله

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن این رویداد، به "اجماع شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت افغانستان برای وارد کردن فشار بر حامیان گروه‌های تروریستی" اشاره کرده است.

ارگ گفته که "حمله تروریستی بر هتل اینترکانتینانتال کابل و سایر حملات مشابه تروریستی، همه را وادار می‌سازد تا مشترکا در روشنایی اجماع متذکره، مبارزه جدی و بدون تفکیک علیه تروریسم را تشدید بخشند."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خواهان بررسی جدی این رویداد شده است.

ریاست اجرایی افغانستان نیز شکست مخالفان مسلح را در جبهات جنگ، دلیل حملاتی چون رویداد امروز خوانده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز از نهادهای امنیتی خواسته این رویداد و چگونگی نفوذ مخالفان به هتل را به گونه جدی بررسی کنند.

کد خبر 396100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha