همشهری آنلاین: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، ضمن اعلام آمارهایی در خصوص اعتیاد و مواد مخدر در تهران گفت به زودی تصمیمات مهمی در خصوص اعتیاد در تهران اتخاذ خواهد شد

جمع آوری معتادان

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد عالی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، در حاشیه هشتمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران که با حضور استاندار و فرماندار تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ظرفیت نگهداری از ۸ هزار معتاد متجاهر را داریم. پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت به ۵ هزار نفر برسد.

او در پاسخ به این سوال که چه تعداد معتاد متجاهر در تهران وجود دارد، گفت: از آنجا که معتادین متجاهر تهران اکثرا غیربومی هستند آمار دقیقی در دست نداریم اما هر آنچه در معبر و منظر و سطح شهر تهران دیده شود را جمع‌آوری می‌کنیم. البته اصحاب رسانه باید دقت کنند که براساس قوانین و دستورالعمل‌هایی که به ما ابلاغ شده نمی‌توانیم همه را نگهداری کنیم. برای مثال برخی که دارای زخم باز بوده، بیمار هستند یا صغر و کبر سن دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: با این حال براساس نظر شورای اجتماعی کشور در جلسه امروز، استاندار تصمیم گرفتند مرکزی تحت عنوان مرکز فوریت‌های خدمات اجتماعی در منطقه ۹ راه‌اندازی کنند. در این مرکز نمایندگان ۱۱ دستگاه ذیربط مستقر خواهند شد و پس از آنکه جمع‌آوری انجام شد، دیگر افراد را به خاطر بیماری یا صغر سن آزاد نمی‌کنیم بلکه براساس پروتکل تکلیف آن‌ها را مشخص کرده و به نمایندگان دستگاه‌های حاضر ارجاع می‌دهیم.

عالی با بیان اینکه این مرکز تا هشتم بهمن‌ماه افتتاح خواهد شد، ادامه داد: همه آنچه در سطح شهر به عنوان لامکان یا کارتن خواب دیده می‌شود، جمع‌آوری و در این مرکز جمع می‌شود. در حقیقت نوعی سامانه ارجاع است و ۱۱ دستگاهی که در این مرکز نماینده دارند هرکدام براساس وظایف خود مسئولیت را برعهده می‌گیرند به طور مثال معتادان به ستاد مواد مخدر، بیماران به وزارت بهداشت، متکدیان به شهرداری و افغانستانی‌ها به اداره اتباع ارجاع داده می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که اگر فردی هم معتاد و هم متکدی باشد به کدام دستگاه ارجاع می‌شود، تصریح کرد: در این مرکز یک مقام قضایی حضور خواهد داشت که تکلیف را مشخص می‌کند اینکه آیا این شخص بیمار است یا معتاد؟ البته یک پزشک هم در مرکز حضور خواهد داشت. فقط خواهش می‌کنیم سیستم بهداشت و درمان کشور به افرادی که نیاز به کمک دارند، حتما رسیدگی کند.

او در خصوص اعتیاد دانش‌آموزان هم گفت: تاکنون به دلیل اهمیت این موضوع دو جلسه شورای هماهنگی به بحث آموزش اختصاص داده شده است. تهران برای مقامات حساسیت خاصی دارد و بار‌ها این مسئله در شورای اجتماعی مطرح شده است. رئیس جمهور نیز بر این مسئله بسیار تاکید دارند به همین دلیل نهمین جلسه شورای هماهنگی مواد مخدر هفته آینده با حضور جناب آقای رحمانی‌فضلی (وزیر کشور) در وزارت کشور با حضور نهاد‌ها و مسئولان ذیربط برگزار شده و تصمیمات مهمی برای تهران اتخاذ خواهد شد. البته تعداد دانش‌آموزان معتاد بسیار کم است.

کد خبر 395775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha