همشهری آنلاین: کنفرانس اهداکنندگان به فلسطین در پاریس با اعلام کمک ‌٣٠٠ میلیون یورویی رییس‌جمهور فرانسه آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الجزیره، نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در مراسم آغاز به کار کنفرانس اهدا کنندگان به فلسطین در پاریس اعلام کرد که کشورش ‌٣٠٠ میلیون یورو برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین اختصاص داده و این توافقنامه‌ را با سلام فیاض، نخست وزیر دولت موقت فلسطین به امضا خواهد رساند.

سارکوزی در این کنفرانس که با حضور ‌٩٠ کشور و موسسه‌ اقتصادی جهان برگزار شد، تاکید کرد: همه‌ کشورهای جهان باید جهت تشکیل کشور مستقل و دموکرات فلسطین در کنار اسراییل تا پیش از پایان سال ‌٢٠٠٨ همکاری کنند.

وی ضمن تقدیر از برگزاری کنفرانس آناپولیس عنوان داشت: این کنفرانس برمخالفت با افراط گرایی تاکید کرده و همه را نسبت به تشکیل کشور مستقل فلسطین امیدوار ساخت.

سارکوزی تاکید کرد: کنفرانس آناپولیس صفحه‌ جدیدی را گشوده و به نقطه‌ی عطفی تاریخی در روند صلح فلسطین و اسراییل تبدیل شده است.

وی بر نقش جامعه‌ بین‌المللی در کمک به طرفین فلسطینی و اسراییلی جهت دستیابی به توافق‌نامه‌ صلح به دور از هر گونه اعمال فشار تاکید کرده و دستیابی هرچه سریعتر به توافقنامه‌ صلح را ضروری دانست.

رییس‌جمهور فرانسه گفت: چنانچه کشور مستقل فلسطین تشکیل شود فلسطینی‌ها می‌توانند در آزادی، صلح و امنیت در کشوری با مرزهای شناخته شده در کنار همسایگانشان زندگی کنند. وی از مردم فلسطین خواست تا از محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان جهت تحقق صلح حمایت کنند.

سارکوزی افزود: این حمایت بدون غزه و گروهی که در این منطقه وجود دارند و اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسند، امکان پذیر نیست.

وی در ادامه خطاب به محمود عباس اظهار داشت: هم اکنون وقت آن رسیده که در راستای اصلاحات به ویژه در زمینه‌ امور امنیتی گام بردارید.

وی همچنین عنوان داشت: به اسراییل نیز می‌گویم اکنون زمان پایان اشغال فرا رسیده و باید به مردم فلسطین اجازه دهیم تا از یک زندگی مناسب استفاده کنند و به این ترتیب صلح را به عنوان ارمغانی به ملت‌تان هدیه دهید. سارکوزی گفت: این یک فرصت استثنایی است که نباید آن را از دست داد.

رییس‌جمهور فرانسه همچنین پیشنهاد تشکیل نیروهای بین‌المللی جهت کمک به تشکیلات امنیتی فلسطین را مطرح ساخت.

از سوی دیگر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنانی در این مراسم ضمن تقدیر از فرانسه به عنوان میزبان برگزاری این کنفرانس و تمامی شرکت کنندگان در آن، کنفرانس پاریس را تاکیدی بر تداوم حمایت‌های جامعه‌ بین‌المللی از مساله‌ فلسطین دانست.

وی اظهار داشت: صراحتا اعلام می‌کنم در این برهه‌ تاریخی و سرنوشت‌ساز با توجه به تاثیر مساله‌ فلسطین در امنیت بین‌المللی ما باید تمام تلاش‌مان را به کار ببندیم تا روند صلح در مسیری صحیح ادامه یابد و به راهکاری نهایی و عادلانه برسیم.

وی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک ادامه‌ بحران در منطقه عنوان داشت: کنفرانس آناپولیس نقطه‌ عطفی بود که به آغاز مذاکرات جدی برای پایان دادن به بحران فلسطین و اسراییل منجر شد.

عباس تصریح کرد: اکنون ما باید بدانیم که چطور می‌توانیم یک طرف مهم و شریک حقیقی در این مذاکرات باشیم و من از همه به ویژه همسایگان اسراییلی‌ام می‌خواهم تا موضعی جدی اتخاذ کنند. وی افزود: ما به درگیری‌های لفظی پایان داد و به راهکاری ریشه‌‌ای جهت ایجاد تحولات بزرگ در روند صلح رسید.

عباس خاطرنشان کرد: من نه مردم فلسطین و نه حتی مردم اسراییل را فریب نمی‌دهم و می‌گویم نیاز ما به صلح یک نیاز حقیقی است و من با ادامه‌ سیاست‌هایی که تنها کشتار و ویرانی را برای مردم‌مان به همراه داشته، مخالف هستم.

وی در ادامه گفت: از همه می‌خواهم به تعهداتشان بر اساس طرح نقشه‌ راه عمل کنند و اسراییل نیز بر اساس این طرح باید شهرک‌سازی‌ها را متوقف ساخته و موانع امنیتی را بردارد به ساخت دیوار حایل پایان دهد و تمامی زندانیان ما را آزاد کند.

رییس تشکیلات خودگردان گفت: ما دیگر خواهان اتخاذ گام‌های نمادین نیستیم و باید گامهایی عملی از سوی طرف اسراییلی اتخاذ شود. وی همچنین تصریح کرد: ما به تمامی تعهداتمان در قبال طرح نقشه‌ راه پایبند هستیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های اصلاحاتی دولت فلسطین در زمینه‌ اقتصادی وامنیتی اظهار داشت: دولت در راستای این طرح که برنامه‌های سه سال آینده‌اش را تشکیل می‌دهد امنیت را در اولویت امور قرار داده و در همین راستا سعی دارد ضمن تحکیم حاکمیت قانون، سرکوب خشونت و تروریست و تضمین حقوق بشر و آزادی‌های عمومی در عرصه‌ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این برنامه‌های اصلاحاتی را در تمامی اراضی فلسطینی اعم از کرانه‌ باختری، بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه اجرا سازد.

وی افزود: همه ارتباط این اصلاحات با رهایی فلسطین از اشغال و تشکیل کشور مستقل فلسطین را درک می‌کنند و همچنین می‌دانند که این مسائل با تحقق حق بازگشت آوارگان فلسطینی مرتبط است.

محمود عباس در ادامه خاطرنشان کرد: آزادی و دموکراسی، استقلال و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی عناصری مرتبط هستند که تحقق هر یک نیازمند اجرای دیگری است و ما از همه‌ جهانیان می‌خواهیم تا در تحقق این هدف مهم ما را یاری دهند.

وی عنوان داشت: ما به دنبال ایجاد یک جامعه‌ فرهنگی و علمی پیشرفته هستیم که زمینه‌ساز کشور آینده‌ی فلسطین نیز است. ما چنین کشوری را برای نسل‌های آینده‌مان می‌خواهیم و طرح اصلاحاتی دولت نیز در همین راستا تنظیم شده است.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین فعال نمودن بخش خصوصی در فلسطین را عاملی مهم برای رشد و توسعه اقتصادی دانست و بر تاثیر رشد اقتصادی بر پیشرفت امنیتی و سیاسی تاکید کرد.

وی با تاکید بر خواست فلسطینیان مبنی بر تشکیل کشوری مستقل و آزاد بار دیگر عنوان داشت: ما هرگز کشوری با مرزهای موقت را نمی‌خواهیم.

عباس در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب حاکم بر نوار غزه، اظهار داشت: دولت تمام تلاشش را به کار می‌بندد تا به رنج و مشکلات فلسطینیان در نوار غزه پایان دهد. وی از جامعه‌ بین‌المللی و اسراییل خواست تا در تحریم غزه تجدید نظر کند.

عباس تاکید کرد: زمانی که شهروندان فلسطینی قربانیان اصلی این تحریم هستند باید راهکاری مناسب برای حل مشکلات این منطقه اتخاذ شود.

وی همچنین عنوان داشت: کودتا‌گران در غزه عملا هیچ کاری برای لغو تحریم علیه ساکنان این منطقه انجام نداده‌اند و تنها از این مساله سوء استفاده‌ سیاسی می‌کنند. وی تاکید کرد: غزه به یک فاجعه‌ بزرگ نزدیک شده و مستلزم کمک‌های بین‌المللی است.

عباس همچنین افزود: نوار غزه بخش جدایی‌ناپذیر فلسطین است و ما در قبال هر قطره‌ خونی که در غزه ریخته شود و یا اشکی که از چشمان مادران فلسطینی در این منطقه ریخته شود مسئول هستیم. وی هر گونه مذاکره با جنبش حماس را مستلزم بازگرداندن اوضاع غزه به وضعیت سابق دانست.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنانی در این مراسم با اشاره به حملات تروریستی اخیر در الجزایر و گرامیداشت یاد و خاطره‌ کارمندان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در این کشور اظهار داشت: حملات تروریستی هرگز در عملکرد ما در سراسر جهان مانع‌تراشی نمی‌کند بلکه عزم ما را برای ادامه‌ی فعالیت‌هایمان جزم می‌سازد.

وی همچنین تاکید کرد: ما امروز در پاریس جمع شده‌ایم تا بار دیگر پایبندی به تعهدات‌مان در قبال فلسطینیان را اعلام کنیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به وضعیت اقتصادی ناگوار در فلسطین به ویژه مشکل فقر و بیکاری در غزه این وضعیت را خطرناک توصیف کرد. وی نیز تقویت بخش خصوصی را جهت حل مشکلات اقتصادی فلسطین ضروری دانست.

بان کی مون تصریح کرد: هم اکنون فرصت مناسبی به وجود آمده تا ما اقدامات گذشته‌مان را تکمیل کنیم و با توجه به آن که فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها مذاکرات صلح را از سر گرفته و بر ادامه‌ی آن تاکید کرده‌اند حمایت‌هایمان را از آنها افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: اسراییل، فلسطین و جامعه‌ی بین‌المللی باید به عنوان شرکای حقیقی برای تحقق صلح همکاری کنند.  دبیرکل سازمان ملل متحد سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و بهداشت را در فلسطین ضروری دانسته و شرکت کنندگان در این کنفرانس خواست تا دراین زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به شرایط سخت و دشوار بر نوار غزه بر ضرورت ارائه‌ خدمات اساسی همچون بهداشت و آب و برق به این منطقه تاکید کرد. بان کی مون تصریح کرد: ساکنان نوار غزه از حمایت سازمان ملل برخوردار هستند و ما به تعهداتمان مبنی بر تداوم این حمایتها پایبند هستیم.

وی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای ناگوار ادامه‌ی اوضاع بحرانی نوار غزه اظهار داشت: سازمان ملل آماده‌ همکاری‌های مستقیم با تشکیلات خودگردان است.

تونی بلر، نماینده‌ی ویژه‌ چهار جانبه‌ی صلح نیز طی سخنانی در این کنفرانس استفاده مناسب از فرصت به وجود آمده را ضروری دانست. وی افزود: طی سالهای اخیر روند صلح با رکود و شکست روبرو بوده و علت شک و تردیدها نسبت به موفقیت اقدامات در حال جریان عدم شفافیت اقدامات گذشته بوده است.

بلر تصریح کرد: هر چند که کنفرانس آناپولیس مسائل اساسی را حل نکرد اما آغاز مذاکراتی را به دنبال داشت که چندین سال راکد بوده است.

وی از دولت فیاض تقدیر کرده و افزود: دولت فلسطین گام‌های مهمی را برای تحقق صلح و تضمین تشکیل کشور مستقل فلسطین اتخاذ کرده و ما امیدواریم طرح اصلاحاتی، دولت طرحی سازنده باشد.  بلر تاکید کرد: کنفرانس پاریس، کنفرانس اهدا کنندگان نیست بلکه کنفرانس جهت ساخت کشور فلسطین است.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در راستای طرح توسعه‌ جاه طلبانه‌ای جهت تقبل هزینه‌های ایجاد سرزمین فلسطینی و برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم این مناطق درصدد است تا مبلغ ‌٦/٥ میلیارد دلار بودجه را جهت تامین هزینه‌ها در سالهای ‌‌٢٠٠٨ تا ‌‌٢٠١٠ جمع‌آوری کند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا در جمع خبرنگارانی که وی را در سفر به پاریس همراهی می‌کردند، گفت: مبلغ درخواستی فلسطینیان برای سال ‌‌٢٠٠٨ نزدیک ‌٦/١ تا ‌٧/١ میلیارد دلار بوده است.

برخی منابع آگاه در هیات همراه رایس اعلام کردند که ایالات متحده آماده است تا یک سوم هزینه‌های مالی دولت تشکیلات خودگردان فلسطین یعنی مبلغی معادل ‌‌٥٥٠ میلیون دلار را در سال ‌‌٢٠٠٨ تامین کند. دولت آلمان نیز وعده داده است که تا سال ‌‌٢٠١٠ مبلغ ‌‌٢٠٠ میلیون دلار به دولت تشکیلات خودگردان کمک کند.

در همین حال یک مقام ارشد دولت آ‌مریکا که خواست نامش فاش نشود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رقم به طرز بی‌سابقه‌ای چشمگیر است. فکر می‌کنم این بزرگترین کمک‌ مالی باشد که ما تاکنون برای فلسطینیان فراهم کرده‌ایم.

در کنفرانس اهداکنندگان مالی در پاریس مقامات بلند پایه‌ای نظیر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ روسیه حضور دارند. تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا و فرستاده صلح کمیته‌ کاری چهارجانبه متشکل از آمریکا، روسیه، اتحادیه‌ اروپا و سازمان ملل ریاست این کنفرانس بین‌المللی را به همراه کشور میزبان فرانسه، نروژ، میانجی‌گر صلح و کمیسیون اتحادیه‌ اروپا بر عهده دارند.

تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه‌ اسراییل به نمایندگی از رژیم صهیونیستی که به منظور لغو محدودیت‌ها در رفت و آمد فلسطینیان در اراضی اشغالی نوار غزه و کرانه‌ باختری تحت فشار قرار دارد، در این کنفرانس شرکت دارد.

کد خبر 39403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز