سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: تمام شد؛ به‌سوی تابستان می‌رویم! باور نمی‌کنید؟ مگر قرار نیست روزها بلندتر شوند؟ خب این از نظر من آغاز حرکت به سوی تابستان است. مگر برای همین شب یلدا را جشن نمی‌گیریم؟ برای جشن زایش خورشید، انقلاب زمستانی و...

دوچرخه شماره ۹۰۶

حالا هر کسي در هر دوره‌اي مي‌تواند دليل تازه‌اي براي جشن‌گرفتن به دلايل قبلي اضافه کند و البته اين نظر من است که بي‌صبرانه منتظر تابستان هستم!

تازه مي‌توانيم يلدا را با استفاده از فناوري‌هاي روز جشن بگيريم يا جشن‌هاي شب يلدا را با كمك اين فناوري‌ها گسترده‌تر برگزار كنيم.

شايد امسال و يا يلداهاي گذشته عکس‌هايي ديده باشيد که نشان از تحويل گوشي‌هاي مهمانان به صاحب‌خانه در شب يلدا داشت. شايد اين پيام‌ها دست شما رسيده باشد: «بياييد شب يلدا، گوشي‌ها را کنار بگذاريم.»

اما من فکر مي‌کنم اگر گذشتگان ما هم به شبکه‌هاي اجتماعي و اينترنت دسترسي داشتند، آن‌ها هم از آن استفاده مي‌کردند تا ديگران را در شادي خود شريک کنند. خب نمي‌توانستند از فناوري‌هاي روز عقب بمانند و بايد از امكانات موجود بهره مي‌بردند؛ البته تعريف شده و درست.

مثلاً الآن ما نمي‌توانيم يلدا را درکنار دوستان و هم‌كلاسي‌هايمان جشن بگيريم، خب چه اشكال دارد با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي هم‌ديگر را در جشن‌هاي اين شب شريك كنيم و هم‌زمان لحظات خوشي بگذرانيم.

چرا تصور ما از يلدا فقط به کرسي ختم مي‌شود؟ خب، در زندگي امروز ما، ديگر کرسي نيست! به جاي آن اينستاگرام و توييتر و تلگرام داريم. ما يلدا را با هم به اشتراک مي‌گذاريم و لايک مي‌گيريم و...

براي همين چند سالي است در کنار تصاوير قديمي و کرسي و برف يلدا، عکس‌ها و طرح‌هايي از شب يلدا مي‌بينيم که در آن افرادي کنار هم نشسته‌اند و عکس يادگاري شب يلدا مي‌گيرند و يا تندو تند آن عکس‌ها را براي ديگران مي‌فرستند يا در صفحه‌هاي خود در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذارند و لايک مي‌گيرند.

خيلي‌ها از الآن فکر ژست‌ها و کادرهاي عکس شب يلدا هستند و خيلي‌ها فکر مي‌کنند چه کپشني يا شرح‌ عكسي مي‌تواند جذاب‌تر باشد.

بعضي‌ها معتقدند بخشي از كاركرد شب يلدا مربوط به روابط اجتماعي است که باعث توليد شادي مي‌شود؛ اين‌که بداني ميليون‌ها نفر مثل تو همين شب را جشن گرفته‌اند، لذت‌بخش است و شما در فضاي مجازي، در اين جشن، حضور گسترده‌تري داريد و ارتباط‌هاي شما بيش‌تر مي‌شود.

به شرطي که اين وسط جمع کوچک‌تر خانوادگي و فاميلي که مستقيم‌تر بايد در آن حضور داشته باشيد فراموش نشود و کلاً در فضاي مجازي غرق نشويد. همين روزها در اينترنت ميليون‌ها عکس و تصوير از يلدا منتشر مي‌شود، اين يعني يلدا هم‌چنان در زندگي ما حضور فعال دارد، اما به روز  شده و به تناسب پيشرفت فناوري کمي تغيير کرده است.

حالا بيش‌تر چت‌هاي تلگرامي درباره‌ي يلداست در گروه‌ها. قرارهاي خانوادگي و دوستانه مي‌گذارند و پيشاپيش يلدا را تبريک مي‌گويند و چند قدم مانده که سيل عکس‌هاي يلدايي به اينستاگرام روانه شود. در اين پيام‌ها، گاهي از رسوم شب يلدا هم گفته مي‌شود و يادي از گذشته‌ها مي‌کنند.

در بين اين پيام‌ها، مطالب علمي و تاريخي، شعر و داستان و حتي پاره‌گزارش‌هايي درباره‌ي شب يلدا هم ديده مي‌شود. اين‌ها همه خوب است و بهتر است كه با استفاده از امكان برقراري ارتباط گسترده در فضاي مجازي در چنين مناسبت‌هايي نه تنها با هم‌شهريان و هم‌ميهنان، بلكه با مردم کشورهاي هم‌سايه که يلدا را جشن مي‌گيرند، هم سفر و همراه شويم تا جهاني زيباتر و مهربان‌تر بسازيم.

«يلدا يعني«زايش، زادروز و تولد». ايرانيان باستان هم با اين باور که روز اول زمستان با دميدن خورشيد، روزها بلندتر مي‌شوند و تابش نور خورشيد افزوني مي‌يابد، آخر پاييز و اول زمستان را شب زايش مهر يا زايش خورشيد مي‌خواندند و براي آن جشن بزرگي برپا مي‌کردند يعني جشن تولد خورشيد.

يعني ايرانيان باستان که در طول سال با سپري‌شدن فصل‌ها و تضادهاي طبيعي خوي داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعاليت‌هاي خود را با گردش خورشيد و تغيير فصل‌ها و بلندي و کوتاهي روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظيم کنند. آن‌ها مي‌ديدند که در بعضي ايام و فصل‌ها روزها بسيار بلند مي‌شود و در نتيجه در آن روزها، از روشني و نور خورشيد بيش‌تر مي‌توانستند استفاده کنند.»

کد خبر 393775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha