پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین شماره مجله گردشگر مثبت به صورت کتاب مجله با عنوان ۱۰۰ روایت ناگفته از اصفهان منتشر شد.

۱۰۰ روایت ناگفته از اصفهان

ماهنامه سراسری گردشگر مثبت، بر حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی اصفهان تمرکز دارد و در هر شماره از زاویه‌ای نو به پتانسیل‌های مختلف گردشگری استان اصفهان می‌پردازد.

جدیدترین شماره این مجله نیز به روایت‌هایی تاریخی از اصفهان به دو زبان فارسی و انگلیسی همراه با افزونه‌های گردشگری و تصاویر مرتبط، اختصاص یافته است. برخی از روایت‌ها برای مردم بسیار آشنا هستند و زبان گویای فرهنگ عامیانه جامعه محسوب می‌شوند، اما برخی دیگر، نقل قول‌های جذابی از سفرنامه‌نویسان اصفهان و کتاب‌های تاریخی هستند که نه تنها برای گردشگران که برای خیلی از شهروندان اصفهان نیز تازگی دارند. ویژگی مهم این شماره مجله گردشگر مثبت آن است که بناها و مقاصد گردشگری شهر اصفهان این بار به واسطه روایت‌هایی موجز و جذاب به گردشگران معرفی شده‌اند.

شمع حمام شیخ بهایی، انتخاب نماد قوس آذر به مناسبت تولد شهر اصفهان در این ماه، غیبت هفت ساله معمار مسجد جامع عباسی، تالار شاخی ظل السلطان، ماجرای ساخته شدن قطعه سلام توسط نی‌نواز شهیر اصفهانی حسن کسایی و ... از جمله روایت‌های مشهوری هستند که در دومین شماره مجله گردشگر مثبت آورده شده اند.

بانوی قلعه شاه‌دژ، شفاخانه‌های مجانی، داستان ضرابخانه‌های اصفهان به همراه عکس ویژه‌ای از سکه ضرب اصفهان، راهروی مخفی مجتمع عباسی، شمع‌ شاه عباس برای علیرضا عباسی، جشن گشایش پل خواجو، روایت سکوهای حمام رهنان، برج پیزای سلجوقی اصفهان، کلیسای ابریشمین و ... از جمله روایت‌های کمتر شنیده‌شده‌ای هستند که در جدیدترین شماره مجله گردشگر مثبت برای خوانندگان فراهم شده‌اند.

مجتبی شاه مرادی، مدیرمسئول ماهنامه گردشگر مثبت، در بخشی از مقدمۀ این ماهنامه آورده است: اگر بخواهیم اصفهان را تعریف کنیم، بخواهیم برای نادیده اصفهانی، از این دیار بگوییم، چه خواهیم گفت؟ روایت ما از اصفهان کدام است؟...

او در ادامه نوشته: شهر اصفهان سرشار از قصه و افسانه است. می توان برای خشت خشتش داستانی یافت و قصه ای گفت. تلاش ما در دومین شماره گردشگر مثبت یاداوری بخشی از این روایت ها بوده است. روایت هایی که دارند به فراموشی سپرده می شوند. روایت هایی که شاید خلاف آن را شنیده باشید یا ازبس شنیده اید برایتان تکرای باشد. اینها اصلاً مهم نیست. مهم این است که من و شما حافظ این میراث گرانبها باشیم. اگر این روایت ها ثبت نشوند، اگر سینه به سینه و نسل به نسل منتقل نشوند، شاید روزگاری که دیگر روایتی از این عروس کره خاکی در یادها نباشد، اصفهانی هم دیگر نباشد. آن روز مبادا...

همچنین نفیسه حاجاتی، سردبیر مجله گردشگر مثبت، در یادداشت ابتدایی مجله، نوشته است: چهل‌ستونِ قصه‌های اصفهان از پس هزاران سال هنوز پابرجاست؛ آن قدر که پدران و مادرانمان حواسشان جمع بوده و یادشان مانده که برای فرزندانشان از شاه عباس و شیخ بهایی و شمع و عمارت عالی و هزار و یک داستان ناگفته و ناشنیده نصف‌جهانشان تعریف‌ها کنند. آئینه‌خانه و هفت‌دست و نمکدان و آب‌پاشان و خاچ‌شویان گرچه امروز دیگر نیستند اما ردپایشان در قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هنوز هست؛ شیرین مثل گز اصفهان...

او ادامه داده: در شماره پیشین گردشگر مثبت، 100 مقصد گردشگری درون شهر اصفهان را انتخاب کرده بودیم و به تفصیل و با تصاویر بسیار درباره زندگی و نحوه بازدید از هرکدام توضیح داده بودیم. آن قدر که دستینه ای 470 صفحه ای شد برای آنان که قصد دارند اصفهان را سرصبر ، با حوصله و آرام ببینند. این بار به سراغ قصه های اصفهان رفته‌ایم؛ قصه هایی که برخی هایشان به تعداد پدربزرگ و مادربزرگ های این شهر، متفاوت روایت شده اند.

مدیرمسوول ماهنامه گردشگر مثبت، مجتبی شاه مرادی و قائم مقام مدیرمسوول امیر محزونیه است؛ ضمن آنکه سردبیر این ماهنامه نفیسه جاجاتی است. در دومین ماهنامه «گردشگر مثبت» مهدی تمیزی، مهرداد موسوی خوانساری، سجاد حقیقت، شاهین سپنتا و مریم قدسیه به عنوان اعضای هیئت تحریریه فعالیت داشته اند؛ بخشی از روایت ها نیز به همت کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان جمع آوری شده است. همچنین بازنویسی روایت‌ها را پری زنگنه و نوشتن افزونه های گردشگری را شیرین مستغاثی برعهده داشتند. افسانه دهکامه» به عنوان ویراستار و گروه ترجمه روزنامه اصفهان زیبا به همراهی حنیف میرحسینی نیز ترجمه روایت ها به زبان انگلیسی را به عهده داشته اند. دبیر عکس حمیدرضا نیکومرام است و رضا امینی، مهدی تمیزی، آریا جعفری، امیر حسینی، علی خدایی، مرتضی زنگنه، رسول شجاعی، آزاده عزیزیان، رضا قلیچ خانی، احسان ناجی، فاطمه نصراصفهانی، علیرضا وثیق انصاری و محسن هیئتیان عکاسان دومین شماره ماهنامه گردشگر مثبت هستند.

گفتنی است، دومین شماره ماهنامه گردشگر مثبت، حاوی100 روایت ناگفته از اصفهان است که به دو زبان فارسی و انگلیسی ویژه آبان و آذر ۹۶ در قالب مجله تمام گلاسه همراه با تصاویر رنگی در 211 صفحه با قیمت 25 هزار تومان منتشر شده است.

ماهنامه گردشگر مثبت، پیش از این، با عنوان ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا و با نام گردشگر از سال 92 منتشر می‌شد اما از اردیبهشت ماه 96 این مجله با مجوز مستقل سراسری منتشر می‌شود..

علاقمندان جهت تهيه نشريه گردشگر مي‌توانند از طريق شماره تماس 03132218182، شماره فکس 03132219070، شماره پیامک 3000483088 و يا با مراجعه به دفتر مجله در شهر اصفهان به آدرس: میدان امام حسین، خیابان طالقانی، مقابل ارگ جهان‌نما، طبقه دوم اقدام به تهیه مجله نمايند.

کد خبر 393252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha