همشهری آنلاین: شصت‌وچهارمین شماره ماهنامه سینما و ادبیات ویژه سینمای کره جنوبی و کارگردان مطرح موج نو آن،پارکچان-ووک منتشر شد.

Cinema&Literature

پارك چان-ووك با فيلم‌هايي چون عطش، اولدبوي و... معرف مخاطبان ايراني است.

بخش سينماي ايران مجله موضوع نقد فيلم در سينماي ايران و چشم‌انداز آينده آن را برگزيده است.

در ميزگرد همين بخش جهانبخش نورايي، احمد اميني، سعيد عقيقي و جواد طوسي در آشفته‌بازار نقد امروز تعاريف دقيقي از كاركرد انواع نقد و سير تطور نقدنويسي و آسيب‌هاي آن در سينماي ايران ارائه مي‌كنند و به ترسيم وضعيت نقد فيلم در سينماي امروز مي‌پردازند.

يادداشت‌هاي خواندني عباس بهارلو، آنتونيا شركا، محسن خيمه‌دوز، شاهپور شهبازي،... به وجوه مختلف نقد فيلم مي‌پردازند.

در اين شمار، مجله پرونده‌اي در مورد شخصيت‌پردازي در سينما دارد. نحوه‌ي شخصيت‌پردازي به ويژه در فيلم‌هاي شخصيت‌محور اهميت بسيار زيادي دارد. شخصيت‌ها اغلب يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي فيلمنامه‌نويسان، منتقدان و حتي تماشاگران عادي هستند و بحث‌هاي زيادي برانگيخته‌اند. شخصيت‌ها چگونه در سينما تعريف، آفريده و ماندگار مي‌شوند؟

روبرت صافاريان (منتقد)، بهنام بهزادي (كارگردان)، معصومه بيات (فيلمنامه‌نويس) در ميزگرد، و سعيد قطبي‌زاده، سهيلا گلستاني، آزاده جعفري، هما توسلي... در يادداشت‌هاي اين پرونده به اين پرسش‌ها پاسخ مي‌گويند.

بخش ادبي در اين شماره بر موضوع زندگينامه‌‌هاي خودنوشت تمركز كرده است. فلوبر روزگاري گفته بود: «اما بواري منم.» بسياري از نويسندگان نيز گفته‌اند كه چيزي غير از خودشان ننوشته‌اند.

اتوبيوگرافي‌ها از روزگاران قديم به شكل حسب حال‌نويسي وجود داشته‌اند اما امروزه اتوبيوگرافي‌ با كشف سويه‌هاي ناشناخته‌ي «خود» سوژه را منحصر به فرد مي‌كند و آن را در تقابل با محيط يكسان‌خواه خود قرار مي‌دهد و به اين طريق جامعه معاصر را به چالش مي‌كشد.

محمود حسيني‌زاد، كاوه ميرعباسي، محمد حسيني، محمدرضا گودرزي در ميزگرد و احمد اخوت، محمود حدادي، ابوتراب خسروي، شاپور بهيان، بلقيس سليماني،... در مقالات خود مفصل از خودزندگينامه‌نويسي گفته و نوشته‌اند.

در بخش هيروگليف نيز صالح حسيني مقاله‌اي انتقادي‌ دارد در مورد ترجمه داريوش آشوري از مكبث شكسپير و ترجمه‌هايي كه از آثار شكسپير صورت گرفته است. مقاله مقدمه‌اي بر پرنده‌شناسي در ادبيات مدرنفارسي... از پويا رفويي را در اين شماره از دست ندهيد.

سينه‌فيلياي نوين نيز محور بخش فيلم‌ها و احسا‌س‌هاست.

کد خبر 392108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha