جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه با دفاع از لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد : قبول دارم بیماری مزمن اقتصادی در کشور وجود دارد که نمی توان آن را با دارو درمان کرد بلکه باید دست به جراحی بزرگی زد.

محمد باقر نوبخت

محمدباقر نوبخت افزود: ولی راه حل دیگری وجود دارد که می توانیم دست بر روی دست بگذاریم و دو سه سال آینده را نیز بگذرانیم و همین بیماری مزمن را با رعایت امانت به دولت بعد بسپاریم.وي خاطرنشان كرد: 500 هزار میلیارد تومان نیز طرح و پروژه نیمه تمام در کشور داریم، بنابراين پس باید چیزی بفروشیم تا بتوانیم این میزان را تامین کنیم که اولا ساختمان های دولتی است که پیش بینی کردیم یکهزارو 500 میلیارد تومان مي‌ارزد و فروش سهام شرکت‌های دولت که آن نیز حدود 106 هزار میلیارد تومان خواهد بود و برای تامین بقیه آن مجبور شدیم اوراق قرضه بفروشیم که آن نیز حدود 47 میلیارد تومان است.

نوبخت با بيان اينكه رئيس‌جمهور از افزايش نرخ ارز بسيار مكدر است، تأكيد كرد: بانك مركزي براي تهيه ارز و تزريق آن به بازار مشكل دارد. به گزارش ايرنا، وي با تأكيد بر اينكه بايد قيمت ارز كنترل شود و براي اين كار دولت بايد در بازار مداخله كند، افزود: براي اينكه بتوانيم تقاضاي بازار را متعادل كنيم بايد ارز تزريق كنيم ولي متأسفانه بانك مركزي اگر ارز بيشتري داشت قطعا ورود مي‌كرد. سخنگوي دولت ادامه داد: در بازار ما دلار زياد است ولي براي كنترل نرخ آن بايد بانك مركزي ورود كند كه متأسفانه براي تهيه ارز مشكل دارد. وي يكي از ويژگي‌هاي بودجه سال آينده را توجه به اشتغال دانست و اظهار داشت:

در بودجه سال آينده پيش‌بيني 980هزار فرصت جديد شغلي را كرده‌ايم زيرا در هر خانه‌اي كه مي‌رويد حداقل 3بيكار تحصيلكرده وجود دارد. نوبخت گفت: برخي مي‌گويند برجام هيچ دستاوردي نداشته ولي من به‌عنوان رئيس سازمان مديريت مي‌گويم حداقل گشايشي كه داشته اين بود كه فروش نفت ما از حدود يك ميليون بشكه به 2ميليون و 410هزار بشكه رسيد كه توانستيم با پول آن هزينه‌هاي جاري دولت و حقوق كارمندان را پرداخت كنيم. رئيس سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام كرد:

براي طرح‌هاي عمراني پول كافي نداريم و براي اين كار مجبور شديم سال گذشته 17هزار ميليارد تومان از بانك‌ها پول بگيريم تا بتوانيم واحدهاي متوقف و نيمه تعطيل را دوباره فعال كرده و فرصت شغلي ايجاد كنيم. نوبخت خاطرنشان كرد: تصميم گرفتيم اگر اصلاح قيمتي روي حامل‌هاي انرژي رخ دهد و مجلس مجوز آن را بدهد 17هزار و 500ميليارد تومان درآمد داشته باشيم تا بتوانيم 83هزار واحد صنفي نيمه‌كاره‌اي كه بايد كامل شود را تكميل كنيم. رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت:

سعي داريم هر كسي كه زير خط فقر باشد پول ديگري به نام بيمه سلامت به آنها بدهيم و سال آينده به‌طور قطع يارانه3دهك افراد بي‌نياز از يارانه را قطع خواهيم كرد. وي تأكيد كرد: براي ايجاد حدود يك ميليون فرصت شغلي نياز به اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در سال آينده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: قيمت فوب خليج‌فارس كه مبناي قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي در كشور است، حدود 2200تومان است كه با قيمت كنوني بنزين 1200 توان ارزان‌تر است و حتي قيمت بنزين و گازوئيل در ايران بسيار ارزان‌تر از افغانستان است.

کد خبر 392623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha