همشهری آنلاین: بررسی ترازنامه مالی باشگاه پرسپولیس طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد حدود ۶۱ میلیارد از دارایی‌های ثابت مشهود این باشگاه به یکباره ناپدید شده و در هیچ سند مالی قابل ردیابی نیست.

پرسپولیس

ايسنا كه به اسناد مالي باشگاه پرسپوليس دسترسي پيدا كرده در گزارشي نشان مي‌دهد كه ابهاماتي در وضعيت تراز مالي اين باشگاه وجود دارد. تلخيص اين گزارش بدين شرح است:

باشگاه پرسپولیس به عنوان یک شرکت زیان‌ده در جامعه اقتصادی ایران شناخته می‌شود. اگر ترازنامه مالی این باشگاه در سال ۸۴ را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که سرمایه‌ در گردش (دارایی جاری منهای بدهی جاری در یک سال) این شرکت دولتی در این سال منفی ۳ میلیارد و ۶۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. طی سال‌های اخیر این وضعیت بدتر شده، تراز مالی باشگاه پرسپولیس در سال ۹۵ نشان مي‌دهد سرمایه در گردش پرسپولیس در این سال به منفی ۱۳۱ میلیارد و ۹۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

طبق قانون بازرگانی، شرکت‌هایی سودده هستند و می‌توانند به حیات خود ادامه بدهند که سرمایه در گردش آن‌ها همیشه مثبت باشد. البته در این بین نسبت سرمایه در گردش شرکت‌ها همیشه باید دو برابر بدهی آن‌ها باشد. یعنی اگر باشگاهی سرمایه در گردشش دو برابر بدهی‌هایش بود، می‌توان آن باشگاه را یک باشگاه سودده و مناسب قلمداد کرد، این در حالی است که طی سال‌های اخیر نسبت سرمایه در گردش باشگاه پرسپولیس نه تنها دو برابر نبوده بلکه همیشه منفی بوده است.

بررسی گزارش مالی باشگاه پرسپولیس نشان می‌دهد این باشگاه طی سال‌های ۹۵-۹۴، رقم ۷۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز بدهی مالیاتی دارد.

بررسی حساب‌های باشگاه پرسپولیس زیان‌ده بودن این باشگاه را به طور کامل اثبات می‌کند.

در اين ميان نکته بسیار مهم ديگري نيز وجود دارد که سوال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند.

طبق این اسناد دارایی‌های ثابت مشهود (املاک و دارایی‌های قابل مشاهده‌ای است که به صورت بلندمدت در اختیار آن مجموعه قرار می‌گیرد) در سال ۹۴، رقم ۶۱ میلیارد و ۵۸۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است که این مبلغ با کاهش بسیار چشمگیری در سال ۹۴ به رقم ۵۰۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. اینکه در فاصله یک سال مبلغ ۶۱ میلیارد و ۶۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از دارایی‌های ثابت مشهود باشگاه به یکباره کسر می‌گردد، نکته حائز اهمیت این سند است.

پرسش اين است كه چرا به یکباره حدود ۶۱ میلیارد تومان از دارایی‌های ثابت باشگاه کسر شده است؟

قسمت بدهی‌های انباشته که در این جدول با عنوان جمع بدهی‌ها آورده شده، نشان مي‌دهد کل بدهی‌های باشگاه پرسپولیس در سال ۹۴، مبلغ  ۱۲۹ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که این مبلغ در سال ۹۵ به رقم ۱۴۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

سوال اين است كه چرا با  افزایش مبلغ ۱۳ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بدهي مواجه هستيم. اگر از محل دارایی‌های ثابت باشگاه بدهی‌هایی که باید پرداخت شود، پرداخت نشده این پول در کجا هزینه شده است.

مطابق اسناد، گزارش ترازنامه مالی - گزارش ذیل - که توسط حسابداران تحت مدیریت علی اکبر طاهری تهیه شده با گزارشی که توسط حسابرسان رسمی موسسه حسابرسی شاخص اندیشان برای راستی‌آزمایی امور مالی باشگاه در مدت مشابه انجام شده متفاوت و اختلاف‌های فاحشی در کسورات و تزارهای منفی و هزینه‌ها دارد.

تمام اعداد و ارقام موجود در گزارش شرکت حسابرس با گزارش تهیه شده توسط باشگاه مغایرت دارد که این مسئله سوال‌های بیشماری را در ذهن ایجاد می‌کند.

آیا برای نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی به موضوع مالی باشگاه پرسپولیس ورود کرده‌اند یا خواهند کرد؟

تراز مالی پرسپولیس

کد خبر 392039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha